Full version: Vindruve-frågor
Sickboy
Har funderingar på att köpa en vindruva nu när det är rea.

Har bland annat hittat en som heter Nordica som ska klara mitt klimat (zon 4), någon som har den och kan säga något om den? Goda ätfrukter är väl det viktigaste, har inte tänkt göra vin smile.gif

Eftesom det börjar bli sent på året, och den tilltänkta platsen inte är riktigt färdig, så tänkte jag övervintra den i sin kruka i källaren, håller väl 5-10 grader på vintern. Tror ni den klarar det?

Sen när det väl är dags för plantering, vilken typ av spalje är bäst? Storlek? Kommer att ha den mot en gavelvägg, men skulle vilja veta hur hög och bred spalje jag behöver bygga.

Tack på förhand!
HelenN
Hej hej

Har precis köpt 2 st vinrankor som skall vara den härdigaste vindruvan från Sibirien. Den heter "Vitis Labruska" , en staketdruva. Den ska inte odlas i växthus utan mot vägg i soligt läge. Den tål vårt kalla klimat, ända upp till Norrland var det nån som sa. Den är också mycket resistent mot sjukdomar. Har precis planterat dem mot min södervägg, så nu är det bara att hålla tummarna. Bor också i zon 4.

Tips: Googla på Vitis Labruska...finns massor med info.
Eva i Västerås
"Nordica" fick jag i alla fall inga goda druvor ifrån, tyvärr. Ganska smaklösa och rätt så få.

Däremot "Zilga" staketdruva, med Labrusca i stamtavlan ger små blå druvor med stora kärnor, och massor med smak. Lite dragning åt blåbär tycker jag. Den verkar dessutom nästan hur tålig som helst. En kompis har den utanför Umeå.

Zilgas syster "Sukribe" är känsligare, men går bra i zon 3 här i Västerås. Den har gulvita druvor med närapå muscatellsmak. Suveränt goda, men kräver alltså lite mer fjäsk för att klara hårda vintrar.

Druvor beskär du till den storlek du vill ha. Min Zilga täckte garageväggen ensam. Och sedan höll jag tillbaka den för att både Zilga och Sukribe skulle rymmas på samma vägg. Det gick bra det med.
Jag har ganska stadiga spaljeer och beskär både färskt under sommaren och rejälare på vintern.
Det sägs att man får mer druvor på hela plantan om den får bre ut sig mer på bredden.

Övervintring inne vet jag inte hur det går. Det har jag aldrig provat.
Har du inget tomt grönsaksland att sätta den i över vintern, med t.ex. säckväv över?
mälaren
CITAT (lämås @ 18-10-2007, 11:22) *
Hej hej

Har precis köpt 2 st vinrankor som skall vara den härdigaste vindruvan från Sibirien. Den heter "Vitis Labruska" , en staketdruva. Den ska inte odlas i växthus utan mot vägg i soligt läge. Den tål vårt kalla klimat, ända upp till Norrland var det nån som sa. Den är också mycket resistent mot sjukdomar. Har precis planterat dem mot min södervägg, så nu är det bara att hålla tummarna. Bor också i zon 4.

Tips: Googla på Vitis Labruska...finns massor med info.

Vitis vinifera är chardonnay, pinot noir mm. Vitis Labrusca brukar bli goda ätdruvor och de växer snabbt.

Har du köpt vinrankan i liten kruka? Vi odlade zilga som är en labrusca som tyvärr torkade sönder för fort. Tror att de som unga är ganska känsliga för vintern.

Vi har en hemsida som inte är klar på långa vägar, det är den första jag gör. Men några bilder finns det...

www.ekerovingard.se

Eva i Västerås
Jo, just det, jag har täckt rankorna mot vårvintersolen första vintern, men det är det absolut enda fjäsk dom fått.
makro
Har min blå Vitis på inglasad balkong året om och vattnar den knappt alls på vintern. Man ska vara försiktig med vattningen i skyddad uterum på vintern, annars ruttnar rötterna. Förutom druvor har jag på balkongen även citron, jordgubbar, cymbidium-orkideér och lobelian, som blommar året om (zon 2) och har därmed erfarenhet av den odlingsformen. Har vänner som odlar så tomater, gurkan, pumpan, o.s.v med god resultat. rolleyes.gif
Solstorm
Min vindruva ger inget om den inte fått frost på vintern. Tror att det är så med väldigt många sorter. Hur många utav er får druvor utan att plantan fått frost på vintern?
makro
Här vart det ingen vinter och därmed inget frost. Om man inte räknar de 2-3 dagar med under -5 (på glasad balkong fortfarande omkring 0), har våren kommit direkt efter hösten.
Knytt
Förra året hade vi bara några ensaka frostnätter (zon1) och jag har aldrig haft så många druvor på mina rankor som i somras!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon