AndreaK
Hej

Undrar om nån har nåt tips. Har blivit med trädgård men har ingen koll. Det gamla paret som bodde här tidigare har dock skött trädgården perfekt och jag vill inte var (mycket) sämre. Nu till min fråga; i klematisen på verandan växer också luktärtor. De båda verkar trivas utmärkt med varandra och växer så att man numer knappt kan passera förbi. Så då undrar jag - när ska man beskära de båda?
hoppas på svar// H. Andrea
MariaS
En tummregel med klematis är att man beskär dem efter blomning. Är det sen blomning (höstblomning) beskärs den tidigt på våren. Luktärten är ettårig och beskärs därmed inte. Däremot är det bra gödning och jordförbättring att mylla ner en gammal ärtväxt, då den binder luftkvävet.
KURT
Så om du vill ha luktärtor också nästa år så måste du så dem i tid till våren.
Berith
Men om det är en vial så är den väl flerårig.
Margith
Tack Berith blomma.gif

När jag läste första inlägget tänkte jag: men är det verkligen luktärtor? Är det inte den där perenna, vars blommor ser exakt ut som en luktärt? Men vad heter den??

Vial var det ju jag var ute efter thanks.gif

Mig veterligt har jag aldrig sett en vial i verkligheten, kanske bladen skiljer den från en luktärt?

AndreaK
oj... hur ska jag veta... alltså - folk som har sett den (och även jag) tycker att den ser ut som en luktärt, men alla blir förvånade att den inte luktar så mycket alls när de stoppar näsan i den. Läste att de har förlorat mycket av sin doft till följd av hur man odlat fram den (större blommor och hur det nu va) så jag har bara fortsatt trott att det är en luktärt. Iaf, om det nu är en flerårig, tror ni att jag dödar den om jag tar bort de värsta stänglarna nu på hösten?
Berith
Jaa det var en bra fråga, om det är nån skillnad i utseendet. g.gif Vet inte, men som du säger så doftar luktärten men inte vialen.

Men! ett stort men igen - visst finns det vial som doftar också! Kommer bara inte på vad den heter mer än vial. slap.gif
anna_rispan
doftvial? nej jag vet inte. men vialen är ju större än luktärt visst är den det? o de luktärter jag sått har doftat. fats det var ju några års en å andra sidan...hmmm
Margith
Egentligen borde jag väl vara tyst nu, jag har ju redan erkänt att jag, mig veterligt, aldrig sett en vial i verkligheten.
Men jag ser bilder av den emellanåt i frö-kataloger och hajjar till, den är ursnygg.
Tyvärr är den tydligen inte härdig hos mig, så jag har aldrig provat.
Men hur som helst, alla bilder jag sett av vialer har haft blommor i färgskalan gult-orange-rött. Det är en ganska ovanlig färgskala för luktärtor, de går vanligtvis i vitt-rosa-lila.

Så vilken färg är det på dina blommor? Kanske det kan vara en vägledning??
Eller:
Har du en digital-kamera?
Blommar de nu?
Kan du ta några bilder av blommor och blad?

Och skulle du få bekymmer med att lägga in bilderna här på forumet, hojta till, så hjälper vi dig smile.gif
Irene_L
Om det är en rosenvial så kan du ta bort det vissna. Det kommer nya skott nerifrån till våren.
rosenvial.JPG Rosa Rosenvial, perenn

Så här ser min ut. Den doftar inte.
Boxer
Jag tycker att vialens blad är smalare än luktärtens.
Krolliljan
Om du är osäker på om det är en luktärt eller vial så bara klipp ner det vissna på den och se om den kommer upp till våren igen. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon