AndreaK
Jo, jag har tänkt mig ha kryddväxter i kruka i köket, tex rosmarin, basilika och timjan. Pilade iväg till närmaste växthus men där sa kvinnan i butiken att de inte går att ha inne!? Är det bara en utopi och man kan glömma att ha det som alla tvkockar och bara skära sig en bit när man behöver? Nån som vet?
Pjater
Klart du kan ha det inne, vid ett fönster ska du se, har själv ett par basilika i köksfönstret ^^
Tosan
Om du vill kan du hänga en lågenergilampa ovanför så får de bättre ljus. Växter behöver mycket blått ljus och inne har vi för mycket rött, särskilt vintertid.
AndreaK
Ok, då ska jag försöka! kul! ska de ha nån speciell jord eller så?
Margith
Under vinterhalvåret brukar jag köpa kryddväxter i mataffären.
Jag planterar om dem direkt i lite större krukor med vanlig krukväxtjord.
I köksfönstret utan extra belysning blir de inte så långlivade, men nån månad brukar de klara sig, trots att jag äter av dem.

Alexander-VG-zon3
nej rosmarin och timjan går inte ha inne , dom trivs inte inne nu . dom ska sova nu 0c eller vara ute . har du dom inne som sagt så kommer dom inte va långlivade .
Monica i Nässjö
Jo men jag har faktiskt klarat en rosmarin, köpt på ICAs grönsaksavdelning över en hel vinter. Den stod bara i köksfönstret, mot nordväst, utan extrabelysning och var jättefin hela vintern. Så prova vetja, det kan ju gå.
backsippan
Jag har också haft rosmarin inne över vintern utan problem. Plantan har stått i ett ljust fönster utan extra belysning. Det har väl hjälpt att det varit ett par grader svalare vid fönstret än inne i rummet.

mvh backsippan
Lia i Älvdalen
Rosmarin går alldeles ypperligt att ha inne. har haft min i många år och har fått mängder med sticklingar av den också. Har sandblandad jord. I söderfönster och den vill ha liten dusch ibland och rätt mycket vatten. Har en stor kruka. Har planterat om den med ca tre års mellanrum. Den blir tunnare och inte lika kraftig inne. Men sticklingarna blir fina ute och kraftiga. Har aldrig haft moderplantan ute då jag är rädd för ohyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon