|
KarinSKARA
18-10-2007, 11:49
För den långa blomtiden
[attachment=8575:Clematis...rån_1905.jpg]
Clematis 'Lasur Stern' från 1905 Har blommat sedan 28/5 och har fortfarande både blommor och knoppar. Dessutom nu många vackra fröbollar. Helt sagolik Klematis som jag varmt rekomenderar.
Karin i Marum
ewa zon 3
18-10-2007, 12:02
Underbar blåfärg och vackra fröbollar är ett plus. Tack för tipset /Ewa
Det är ju helt fantastiskt att den har blommat i snart 5 månader. Hur är det med härdigheten tro, zon 4 t.ex? I vilket läge har du den? Tack för tipset.
Irene_L
18-10-2007, 14:25
Vilken fin klematis! Tack så jättemycket för tipset! Det namnet ska jag skriva upp.
KarinSKARA
18-10-2007, 14:48
CITAT (inger1 @ 18-10-2007, 14:55)  Det är ju helt fantastiskt att den har blommat i snart 5 månader. Hur är det med härdigheten tro, zon 4 t.ex? I vilket läge har du den? Tack för tipset. Hoppas du kan få svar av Finn Eldh om härdigheten, för det kan jag ingenting om. Jag har enligt kartan zon 3 här och den växer i öppet läge med MYCKET västanvind på sig. Tålig är den säkert. Här överlever inte det ohärdiga. Täcker ingenting, det som klarar sig, klarar sig. Det är min fillosofi. Bättre att det dör första vintern, än 5:e då man glömt bort täckningen på någon känsligare växt. Karin i Marum
Mycket vacker färg och blommor. Tänk att den blommat sedan slutet av maj...vilken härdighet i blåsten. Bor själv i zon 3 med ungefär samma förutsättningar som du. Skrivit upp den på önskelistan,  för tipset !
Ja den var verkligen fin! Ganska lik Mrs Chalmondeley som jag gillar men som inte gillar mig. Kanske skall testa denhär istället.
kerstin z5-6
18-10-2007, 22:17
Den går bra i z5
fruberglund
20-10-2007, 18:53
Ja visst är den vacker. Jag har den också men min är inte så blekblå. Min står dock i halvskugga. Den är ju så snygg för det är så stora blommor på också! Håller med dig, den är verkligen att rekommendera. Här är några bilder på min, lite mörkare alltså.   Bilderna är från första året, då var det bara 2 blommor på, i år som var 3:e året har den blommat som en galning. Kan även hoppa på och rekommendera Asagasumi (Opaline), lika stora blommor fast vita och blommar något senare. Den har dock tagit lite mer tid på sig att komma igång och hoppas på den nästa år. På bilden ihop med Romantica.  Dessa 3 växer ihop på ett klätterträd och i år var det makalöst vackert. Har tyvärr inte hunnit lägga in några bilder från sommaren än men det var en vacker syn. Ska kolla din länk med bilder från trädgården sen, hinner tyvärr inte nu men såg superfint ut. Det ser jag fram emot
zaaritha
20-10-2007, 19:01
Kan denna vara att rekommendera att växa i ett träd? Zon 4, 3 km väster om Vättern.
KarinSKARA
21-10-2007, 14:56
CITAT (fruberglund @ 20-10-2007, 19:53)  Ja visst är den vacker. Jag har den också men min är inte så blekblå. Min står dock i halvskugga. Den är ju så snygg för det är så stora blommor på också! Håller med dig, den är verkligen att rekommendera. Här är några bilder på min, lite mörkare alltså.   Bilderna är från första året, då var det bara 2 blommor på, i år som var 3:e året har den blommat som en galning. Kan även hoppa på och rekommendera Asagasumi (Opaline), lika stora blommor fast vita och blommar något senare. Den har dock tagit lite mer tid på sig att komma igång och hoppas på den nästa år. På bilden ihop med Romantica.  Dessa 3 växer ihop på ett klätterträd och i år var det makalöst vackert. Har tyvärr inte hunnit lägga in några bilder från sommaren än men det var en vacker syn. Ska kolla din länk med bilder från trädgården sen, hinner tyvärr inte nu men såg superfint ut. Det ser jag fram emot  Hoppas Finn Eldh tittar på dina bilder någon dag, för på dom skulle jag inte säga att det är samma som min. Min har han namnet efter att fått en levande blomma att titta på, så den färgen jag har, godkände han. Din verkar också ha många fler kronblad. Hur säker är du på namnet?Den vita var läcker, den får jag nog skriva upp. Gilla riktigt storblommiga. CITAT (zaaritha @ 20-10-2007, 20:01)  Kan denna vara att rekommendera att växa i ett träd? Zon 4, 3 km väster om Vättern. Alla som kan klättra passar i träd eller buskar. Min klättrar i en flerstammig Glanskörsbär. Inte till gubbens förtjusning eftersom man då inte ser så mycket av dess vackra stam. River ner alla rankor på vintern och virar dom löst nere vid backen, så den får börja om varje år. Eftersom den får fyllda blommor på fjolårsveden vissa vårar.
fruberglund
21-10-2007, 19:36
CITAT (KarinSKARA @ 21-10-2007, 15:56)  Hoppas Finn Eldh tittar på dina bilder någon dag, för på dom skulle jag inte säga att det är samma som min. Min har han namnet efter att fått en levande blomma att titta på, så den färgen jag har, godkände han. Din verkar också ha många fler kronblad.
Hur säker är du på namnet?
Den vita var läcker, den får jag nog skriva upp. Gilla riktigt storblommiga. Alla som kan klättra passar i träd eller buskar. Min klättrar i en flerstammig Glanskörsbär. Inte till gubbens förtjusning eftersom man då inte ser så mycket av dess vackra stam. River ner alla rankor på vintern och virar dom löst nere vid backen, så den får börja om varje år. Eftersom den får fyllda blommor på fjolårsveden vissa vårar. Om den är fel så har det suttit fel lapp på. Satt två lappar på när jag köpte den och båda stod det Lasurstern på. Om det inte är den och den är felnamnad så skulle det ju vara intressant att få veta vilken det är i så fall så jag kan rekommenderad den istället och köpa den riktiga Lasurstern också. Hur som helst är den superfin, kanske kan vara så att den är mörkare i halvskugga (vissa bleknar ju i sol) och sen kanske det inte är riktigt rätt färgåtergivning från kameran heller. Men så ljus som din är den absolut inte.
KarinSKARA
26-10-2007, 07:52
Nu har jag äntligen hittat mitt foto på 'Lasur Stern' och hur den första vårblomman ser ut.
[attachment=8807:Clematis...lev_det..jpg]
Har du också haft sådana fruberglund
fruberglund
26-10-2007, 21:11
CITAT (KarinSKARA @ 26-10-2007, 08:52)  Nu har jag äntligen hittat mitt foto på 'Lasur Stern' och hur den första vårblomman ser ut. [attachment=8807:Clematis...lev_det..jpg]
Har du också haft sådana fruberglund Nej, inte ett dugg likt. Mina har inga såna små kronblad invändigt. Konstigt, det här måste utredas ordentligt. Har jag fått fel så vill jag ju veta vilken sort jag har :-(
fruberglund
26-10-2007, 21:26
På den här sidan ser den mer ut som min, både i färg och form. Verkar skilja på vart man kollar. http://www.clematis.com.pl/wms/wmsg.php/15.html
KarinSKARA
27-10-2007, 12:03
CITAT (fruberglund @ 26-10-2007, 22:11)  Nej, inte ett dugg likt. Mina har inga såna små kronblad invändigt. Konstigt, det här måste utredas ordentligt. Har jag fått fel så vill jag ju veta vilken sort jag har :-( Det är ingen superbra bild jag har men något sådant får min på våren. Länken du visade var ju görlik din. Upprepar som du: Konstigt, det här måste utredas ordentligt. Har jag fått fel så vill jag ju veta vilken sort jag har. MEN jag är urkass på datorer och har stora problem varje gång jag skall leta efter något. JAG hatar felnamnade växter. Eller att man kallar växter vid FEL Svenska namn. Tex. Liljor om Dagliljor. För det är ju 2 HELT olika växter.Jag tog med en enkel blomma på min Klematis, förra året när jag besökte Finn Eldh, så jag har sedan dess trott att det var 'Lasur Stern' jag hade.
fruberglund
27-10-2007, 12:24
Du kanske skulle visa honom en dubbel. Har han nån mailadress så vi kan maila och fråga. Känner honom inte men han är väl klematisexpert? Det verkar skilja lite på olika hemsidor. Vi kan ju i alla fall konstatera att våra är helt olika så nåns är felnamnad Jag ska söka vidare senare idag om jag hinner. Nu ska vi åka iväg med sonen till farmor & farfar och sen så ska vi ha fest med grannarna
fruberglund
28-10-2007, 10:46
Karin, jag har nu kollat lite på nätet och de flesta bilderna ser ut som min Lasurstern. Har skrivit ett inlägg till Finn men han var på Madeira nu så vi får vänta ett par veckor på svar. Här har du länken där jag jämfört Lasursternbilder på GoogleOj, vad jag hittade många andra fina klematis på dessa sidor. Nu blir det några fler! Några snygga var bl.a. Crystal Fountain, Duchess of Edinburgh, Florida Sieboldii & Louise Rowe. Får se om det går att få tag på dem eller om de är rariteter, har aldrig sett dem i handeln i alla fall.
CITAT (KarinSKARA @ 27-10-2007, 13:03)  Det är ingen superbra bild jag har men något sådant får min på våren. Länken du visade var ju görlik din. Upprepar som du: Konstigt, det här måste utredas ordentligt. Har jag fått fel så vill jag ju veta vilken sort jag har. MEN jag är urkass på datorer och har stora problem varje gång jag skall leta efter något.
JAG hatar felnamnade växter. Eller att man kallar växter vid FEL Svenska namn. Tex. Liljor om Dagliljor. För det är ju 2 HELT olika växter.
Jag tog med en enkel blomma på min Klematis, förra året när jag besökte Finn Eldh, så jag har sedan dess trott att det var 'Lasur Stern' jag hade. Har ni fått klarhet i vad det är för klematis?  Är nyfiken.
fruberglund
17-08-2009, 09:19
Nej men om man kollar på Google-länken så är de flesta bilderna lik min Lasurstern. Har blommat dåligt i år och var väääääldigt seg och sent igång i våras, bara ett fåtal blommor på den. Den blommar både på årsskott och fjolårsskott så det är nog bara årsskotten som blommar i år  Blir nog en flytt för den eftersom den ändå skär sig med Romantica i färgen och de klättrar på samma ställe. Såg att mina bilder var borta också, är nog från gamla albumet innan de gjorde om Odla. Kanske dags att lägga in lite nya bilder!
Jag tycker att Karins bilder ser lite ut som Mrs Cholmondeley. länk till klematis på webbenRätta mig om jag har fel!
fruberglund
17-08-2009, 12:46
Ja verkligen och vilka jätteblommor! Och fylld var den också! Den var ju jättefin också, kanske nåt till samlingen  Hon skrev ju även att den blommade länge och Mrs Cholmondeley ska blomma 5 månader står det där. Leverkusen blommar som sagt i 2 omgångar.
Krokodilen
18-08-2009, 19:14
Åh tack, det här var precis det inlägg jag behövde just nu! Jag har börjat så smått titta efter just en långblommande blå klematis för höstplantering. (Hoppas det finns att köpa nu, i maj fanns massor med klematis att välja på på Plantagen, kanske höst är fel säsong för att hitta dem.)
octachoron
19-08-2009, 00:07
CITAT (fruberglund @ 17-08-2009, 13:46)  Mrs Cholmondeley ska blomma 5 månader står det där. Ofta står det blomningstiden i England på Clematis on the Web. Den börjar nog blomma senare och lite kortare tid i Sverige...
fruberglund
19-08-2009, 08:16
CITAT (octachoron @ 19-08-2009, 01:07)  Ofta står det blomningstiden i England på Clematis on the Web. Den börjar nog blomma senare och lite kortare tid i Sverige... Ja fast Karin skrev väl att den hade blommat nästan 5 månader oavbrutet hos henne, var det jag gick efter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|