|
Jag har blivit förälskad i den gulbladiga robinian 'Frisia'. Den är så fantastiskt vacker! Vanlig robinia vet jag att man kan odla i zon 2. Fram till för någon månad sedan fanns det en stor underbar robinia i området där jag bor, men en dag när jag kom hem var den fälld.  Hemska människor som kan göra något sådant, nu är det bara stenplattor på deras tomt. Men i alla fall, jag har läst om den gula 'Frisia' att den bara ska gå i zon 1. Finns det någon här som har den eller som vet mer om den i största allmänhet? Om jag nu skulle få för mig att plantera den ändå, kan jag göra det nu? För nu kan man köpa den med 50% rabatt, och det vore ju synd att låta bli...
Säljs den på din lokala plantskola, borde den vara härdig i samma zon. (Fast det finns ju vissa oseriösa planskolor också...) Kollade i Botanica, där står det att den ska klara USZON 3-10, då klarar den garanterat zon två som enligt US är zon 6. Vetenskapliga namnet är Robinia pseudoacacia 'Frisia'. Lycka till
Det var ju ett svar i min smak!  Den aktuella plantskolan är seriös tycker jag, men jag har faktiskt inte kollat vilken zon de anger. Uppgiften på zon 1 kommer från Egnérs växter, och de borde väl veta vad de talar om? Det talas ju ofta här på forumet om att man inte kan direktöversätta USDA-zonerna till våra förhållanden, eftersom antal soltimmar och varma somrar och sådant också har betydelse. Men om 'Frisia' skulle klara USDA zon 3, ja då borde det verkligen finnas marginal. Plantera nu borde väl vara OK då, om den är härdig? Hur i jösse namn hamnade inlägget i denna avdelningen? Pinsamt, rodnar på riktigt känner jag. Nu har jag kopierat över det till träd och buskar, där det hör hemma.
Egners växter säger att Yucca filamentosa är "knappt härdig". Min växer på friland sedan 6 år tillbaka i zon 2 och har dessutom förökat sig. Knappt härdig
Ahaaa! Då ska jag köpa massor av deras så kallade zon 1-träd!  Åtminstone 'Frisia', ett ambraträd och ett näsduksträd. Ja, det blir väl inte allt med en gång, men så småningom. Och jag har också en Yucca sedan ett antal år tillbaka, vilket ju har gått utmärkt.
Jag har två ambraträd, frilandshibiskus, äkta valnöt, tulpanträd, platan (som jag dessutom vet växer i zon3) ginko, pagodträd, som exempel på träd som inte ska gå i zon 2 enligt vissa. VAlnöten köpte jag dessutom från zon3. Befinner man sig i gränslandet mellan zonerna och dessutom kan ge växterna bästa tänkbara läge, så är det bara att köra på. Fråga här på forumet, det finns massor som kan det här om riktiga zongränserna.
Kul med fler som gillar träd!
Det finns hur många vackra träd som helst, och det största problemet är att få plats med allt jag vill ha på mina 1200 kvadratmeter. (Huset och garaget ska ju också få plats...) Vad gäller lite mer känsliga träd har jag valnöt, ginkgo, skenkamelia och tulpanträd. Ginkgon och tulpanträdet brukar få en del vinterskador, men de växer mer än de fryser tillbaka.
Lite annat skoj som jag har: Vitbrokig lönn 'Drummondii', katsura, katalpa, några olika magnolior, några olika prydnadskörsbär. I år har jag även sått klöveralm som jag hoppas ska överleva vintern.
Vad är det för ambraträd du har? Jag har läst om en sort som heter 'Gumball' som inte ska bli så stor. Det kan ju vara lämpligt när man vill få plats med så många träd som möjligt.
Alexander-VG-zon3
18-10-2007, 15:22
CITAT (MariaS @ 18-10-2007, 15:12)  Jag har två ambraträd, frilandshibiskus, äkta valnöt, tulpanträd, platan (som jag dessutom vet växer i zon3) ginko, pagodträd, som exempel på träd som inte ska gå i zon 2 enligt vissa. VAlnöten köpte jag dessutom från zon3. Befinner man sig i gränslandet mellan zonerna och dessutom kan ge växterna bästa tänkbara läge, så är det bara att köra på. Fråga här på forumet, det finns massor som kan det här om riktiga zongränserna. det är så att svenskar är försiktiga och fega . igentligen skulle dte stå så här frilands hibsikus zon 4 , men hinner bara blomma i zon 1-2 valnöt äkta zon 4-5 tulpanträd zon 4 men blommar bara i zon 1 platan zon 3-5 ginkgo 4-5 pagodträd 3-4 och dom enligt vissa kan inget om härdighet på träd . CITAT (Åsa E @ 18-10-2007, 15:01)  Ahaaa! Då ska jag köpa massor av deras så kallade zon 1-träd!  Åtminstone 'Frisia', ett ambraträd och ett näsduksträd. Ja, det blir väl inte allt med en gång, men så småningom. Och jag har också en Yucca sedan ett antal år tillbaka, vilket ju har gått utmärkt. yucca klarar lätt zon 5-6 näsduksträd skulle tro den klara zon 3 och robina är sten säker i zon 2 CITAT (Åsa E @ 18-10-2007, 14:14)  Det talas ju ofta här på forumet om att man inte kan direktöversätta USDA-zonerna till våra förhållanden, eftersom antal soltimmar och varma somrar och sådant också har betydelse. Men om 'Frisia' skulle klara USDA zon 3, ja då borde det verkligen finnas marginal. beror på vilka växter man pratar om , zon 1 är usda 8-7 och zon 2 usda 7-6 . pratar man om som robina kan man direkt översätta men pratar man om nålpalm som klara usda zon 6 men inte en svensk sommar är det annat .
CITAT (Åsa E @ 18-10-2007, 15:57)  Kul med fler som gillar träd!
Det finns hur många vackra träd som helst, och det största problemet är att få plats med allt jag vill ha på mina 1200 kvadratmeter. (Huset och garaget ska ju också få plats...) Vad gäller lite mer känsliga träd har jag valnöt, ginkgo, skenkamelia och tulpanträd. Ginkgon och tulpanträdet brukar få en del vinterskador, men de växer mer än de fryser tillbaka.
Lite annat skoj som jag har: Vitbrokig lönn 'Drummondii', katsura, katalpa, några olika magnolior, några olika prydnadskörsbär. I år har jag även sått klöveralm som jag hoppas ska överleva vintern.
Vad är det för ambraträd du har? Jag har läst om en sort som heter 'Gumball' som inte ska bli så stor. Det kan ju vara lämpligt när man vill få plats med så många träd som möjligt. De flesta träden som jag har är frösådda och avhärdade enligt konstens alla regler. Några är inhandlade på konstiga ställen som Classic car week i Rättvik och liknande. -Tänk er den synen: en 1½m hög Katsura kommer körandes över campingen på en säckekärra, efter kommer lilla jag och kikar genom bladverket. Sen campar vi ihop resten av veckan innan katsuran stuvas in i husvagnen för transport 39mil hemåt. Och då är det ett gammalt SMV-ägg vi talar om  Vi stannade INTE på vägen hem och kokade kaffe det året...
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-10-2007, 16:34
Jag sådde ju också många träd och buskar.
Kanelbusken, t.ex. blommade redan tidigt men robinian bara växte och växte.
2004 när vi sålde stugan och trädgården så blommade min robinia för första gången, det var väl avskedspräsenten?????
Jag tycker också att man skall våga lite när det handlar om träd och buskar. Jag hade mycket i min trädgård som egentligen inte skulle klara sig där
Edelweiss
Alexander-VG-zon3
18-10-2007, 17:03
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-10-2007, 17:34)  Kanelbusken, t.ex. blommade redan tidigt men robinian bara växte och växte. du har möjligen inte kvar din kanelbuske ? om du har kvar av den , skulle jag gärna vilja ha fröer eller rotskott eller tciklingar av den , en underbar buske som jag inte har hittat att köpa och skulle gärna vilja ha . vi kan väl annars byta med nåt ? skulle va tacksam om vi kund byta
Egners växter har busken till salu och Impecta har frön på densamma: Calycanthus floridus v. laev. Går själv i väntans tider här. Klarar zon3
Alexander-VG-zon3
19-10-2007, 06:41
CITAT (MariaS @ 18-10-2007, 23:48)  Egners växter har busken till salu och Impecta har frön på densamma: Calycanthus floridus v. laev. Går själv i väntans tider här. Klarar zon3 fattig som jag är , har jag inte råd med sånt . tyvärr men skulle ändå vilöja byta mig till en sådan buske
Anette på Boäng
19-10-2007, 07:22
CITAT (Åsa E @ 18-10-2007, 13:43)  Jag har blivit förälskad i den gulbladiga robinian 'Frisia'. Den är så fantastiskt vacker! Vanlig robinia vet jag att man kan odla i zon 2. Fram till för någon månad sedan fanns det en stor underbar robinia i området där jag bor, men en dag när jag kom hem var den fälld.  Hemska människor som kan göra något sådant, nu är det bara stenplattor på deras tomt. Men i alla fall, jag har läst om den gula 'Frisia' att den bara ska gå i zon 1. Finns det någon här som har den eller som vet mer om den i största allmänhet? Om jag nu skulle få för mig att plantera den ändå, kan jag göra det nu? För nu kan man köpa den med 50% rabatt, och det vore ju synd att låta bli...  Hej . jag tycker du skall försöka men var beredd på att den går bort, min överlevde inte zon2, lera. Vårplantering är att föredra på känsliga växter. Föll mitt svar igår bort eller har du skrivit på fler ställen?
Anette - jag kopierade tråden till Träd och buskar, för jag insåg rätt snabbt att jag hade snurrat till det och lagt den på fel ställe. Men nu verkar den leva på båda ställena.
Det var ju tråkigt att din robinia inte klarade sig. Jag trodde nog att det var så att vårplantering skulle vara bättre. Jag får väl ta mig en funderare på hur jag ska göra. Du skrev att man kunde övervintra den på något mer skyddat ställe, hur menar du då? Inomhus?
Alexander-VG-zon3
19-10-2007, 09:06
CITAT (Åsa E @ 19-10-2007, 09:30)  Anette - jag kopierade tråden till Träd och buskar, för jag insåg rätt snabbt att jag hade snurrat till det och lagt den på fel ställe. Men nu verkar den leva på båda ställena.
Det var ju tråkigt att din robinia inte klarade sig. Jag trodde nog att det var så att vårplantering skulle vara bättre. Jag får väl ta mig en funderare på hur jag ska göra. Du skrev att man kunde övervintra den på något mer skyddat ställe, hur menar du då? Inomhus? plantera den i marken det va väl även 50% på den ? så slå till , den är härdig till zon 3 . dör den är det inte av kyla utan annat . den tål ner till -28c -30c den ska stå soligt . i inte allt för blöt jord
Elisabeth-Västkustkolonisten
19-10-2007, 10:02
CITAT (flaxss @ 18-10-2007, 18:03)  du har möjligen inte kvar din kanelbuske ?
om du har kvar av den , skulle jag gärna vilja ha fröer eller rotskott eller tciklingar av den , en underbar buske som jag inte har hittat att köpa och skulle gärna vilja ha . vi kan väl annars byta med nåt ? skulle va tacksam om vi kund byta Tyvärr Linus så sålde vi ju vår stuga med trädgård för 3 år sedan och då även med alla buskar och träd jag hade sått. Och dom sista frö skickade jag för 2 år sedan till en trädgårdskompiss i Österrike. Men jag köpte mina fröer hos Impecta och dom har många fröer till intressanta buskar och träd. Det är faktiskt mycket spännande att så träd/buskar Elisabeth
Alexander-VG-zon3
19-10-2007, 14:53
ahh så synd ,, får köpa fröer när jag har råd såfall . tack ändå
Anette på Boäng
19-10-2007, 19:41
Zon 3 skulle jag ta med en nypa salt. Jag rådfrågade Kenneth Lorentzon när jag köpte min och han lovade att den skulle dö, tyvärr fick han rätt  Zon2. Men jag lät mig inte avskräckas utan försökte. Har du råd att förlora pengarna så skall du försöka.
Alexander-VG-zon3
19-10-2007, 19:47
CITAT (Anette på Boäng @ 19-10-2007, 20:41)  Zon 3 skulle jag ta med en nypa salt. Jag rådfrågade Kenneth Lorentzon när jag köpte min och han lovade att den skulle dö, tyvärr fick han rätt  Zon2. Men jag lät mig inte avskräckas utan försökte. Har du råd att förlora pengarna så skall du försöka. i zon 2 får man inte -28c -30c , det va annat som gjorde att den dog och inte kyla . såsom blötjord eller skadedjur eller vad som helst . om det nu va kyla i så fall vilken grad dog den i ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|