Bee
Jag har sen flera år en stor benjaminfikus framför ena fönstret i vardagsrummet. Den är stor som ett litet träd. Nu har den varit placerad vid det andra fönstret (samma yttervägg) en längre tid eftersom vi varit tvungna att flytta om möblerna i samband med vår köksrenovering. Fikusen har inte tyckt om placeringen och svarat med att tappa mängder med blad på den sidan som vetter in emot rummet. Den ser för risig ut helt enkelt.
För några år sen beskar jag den och då "blödde" den kraftigt, en vit sörja som itne var bra för golvet. Jag fick pensla på sårplåster jag hade köpt för att ha på en beskuren buske utomhus.
Innan jag skär bort det risiga: Blödde den sist för att det var fel årstid (den gången var det närmare jul) jag beskar den?
Vilken är den bästa beskärningstiden?
Bassam
Hej:
Jag tycker att man kan beskära fikon på våren, DU ska sätta ymp pasta över sårar, om du tvinga att beskära nu, ta bort bara sjuka och torkat grenar och du kan använda ymp spray for att skydda växter från sjukdom.
Obs : du måste hitta bra plats åt henne.
Lycka till
H. Bassam
igl
jag tycker inte du ska göra något med benjaminfikusen. ställ den så ljust som möjligt, det kommer nya blad i vår. det är också helt normalt för dem att tappa blad denna årstid. jag har ett gammalt ex som står i hallen, inte så ljust alltså. den kan tappa massor av blad en del höstar men det kommer nya.
mvh
inger
Bassam
Hej
Jag tycker i Sverige finns två åsikter om klippar på hösten någon som säga vi ska klippa och andra som säga nej, på slutet du själv bestämmer, men jag kan säga under JAS tiden och första Oktober finns ingen risk att man beskära på grund att Saven har inte rör så finns ingen risk till sjukdom , bara det är risk kommer från frost om du beskära under Oktober.
Lycka Till
H. BAssam
Lilla Birka
CITAT (Bassam @ 19-10-2007, 19:52) *
Hej
Jag tycker i Sverige finns två åsikter om klippar på hösten någon som säga vi ska klippa och andra som säga nej, på slutet du själv bestämmer, men jag kan säga under JAS tiden och första Oktober finns ingen risk att man beskära på grund att Saven har inte rör så finns ingen risk till sjukdom , bara det är risk kommer från frost om du beskära under Oktober.
Lycka Till
H. BAssam

Bassam, det är krukväxter som diskuteras här, inte träd ute! JAS- regeln gäller inte krukväxterna som man har inomhus .
Åsa, mälardalen zon 2
Benjaminfikusar har alltid en vit växtsaft och den kommer att rinna oavsett tidpunkt på året. Rötterna pumpar upp vätska upp till bladen och hur ska rötterna veta att det saknas en bit i toppen p.g.a att någon kapat i växten så de fortsätter pumpa upp vätska tills såren har torkat till. Sårmedel ska man aldrig smeta på, inte ens på träd enligt nyare rön de flesta träd/växter läker bättre av sig själv än när vi är där och kladdar med div. medel.

Benjaminfikusar blir ofta risiga på vintern vi har det för varmt och för ljusfattigt inomhus, få växter gillar svenskt inomhusklimat på vintern. Våren tycker jag är bästa tiden att klippa då formar man till buskarna som är lite risiga efter vintern + beskärning stimulerar ofta nytillväxt och man vill inte ha någon nytillväxt förren ljuset kan försörja den nya tillväxten.
Bassam
Hej
Jag tycker att du har rät vi prata om krukväxter, men sår medel det är bra att använda för att skydda växter från grip från insekter virus bakterie för att de tycker saven special när de rör som på benjaminfikus, samma om du såra själv och huden blir borta om inte ta penicillin ska få infektion och blommor samma sak.
Lycka till
H. Bassam

Bassam
Hej
Obs: Jag tycker att säger finns lag med växter, det kan ta bort tork dåliga granar och blad året runt, annars de ska skada växter.
Lycka till
H. BAssam
Åsa, mälardalen zon 2
Sårmedel som finns i handeln idag skyddar INTE mot virus, svampar etc. de gamla medlena som fanns typ 50-60 tal skyddade dock mot svamp för de hade ofta fungicider i sig men de var ganska giftiga = de är förbjudna idag. Finns det svampsporer i luften så tar de sig in i såren direkt då du klipper eller skär i växten sedan när man smetar på medel så stänger man in svampen = gör det extra gynnsamt för svampen. Ungefär som att sy igen ett smutsigt sår på en människa ifall vi ska köra med såna liknelser

Bassam
HEj
Jag tycker också att finns ymp pasta eller ympspray de kan spela samma rol de är inte giftig , man kan sprayer direkt efter beskärning och alla ohyra hinner inte attakera, de är du kan hitta dem i PLANTAGEN eller ZETAS.
LYcka till
H. Bassam
Bee
Tack för alla goda råd. Låter som att det är ok att klippa bort allt risigt nu. Jag har haft fikusen i många år som sagt och då och då har den tappat fler blad än vanligt. Som nu när den blev flyttad ett tag.

Om jag förstått rätt så är det inte nödvändigt för växten att smeta på ngt som stoppar "blödningen" men det där vita etsade fast sig i parketten när det droppade ner. Rättare sagt, det angrep lacken på golvet. Får göra ett försök i alla fall och täcka golvet med tidningar tills det slutar droppa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon