Bee
Jag har en 500-grams påse med torkade stora vita bönor och nu tänkte jag laga till ngt med dom att ha till middag. Men hur kokar man dom? Jag har sökt på Google och det närmaste jag kommer är "koka enl anvisningar på förpackningen". Det står inget om det på påsen (köpte den billigt på Willys för ett par månader sen).

Blötläggning? - Hur länge?
Koka - hur länge?
Har ni något i kokvattnet förutom salt? (antar att det skall vara salt i. ??)

Har ni sen ngt tips på vad man kan ha till bönorna annat än köttfärs tas det oxå tacksamt emot smile.gif
Mollis
Blötlägg bönorna i ca 1 1/5 liter vatten utan salt över natten eller från morgon till kväll.
Koka bönorna i nytt vatten (ca 1 1/5 liter) UTAN salt i rymlig kastrull ca 1 - 1 1/2 timme.
Krydda efter ungefär halva koktiden med hackad lök, skalade vitlöksklyftor, timjan och lagerblad.
Salta när ca 15 minuter av koktiden återstår.
Häll av spadet.

Klart!

Använd t ex till mustig gryta med tomat, lök, vitlök, paprika och örtkryddor (och ev. köttfärs) eller gör en god sallad med
bönor, purjolök och en god vinägrett som får dra in ordentligt.

//Mollis
MariaS
Det finns en sydeuropeisk rätt som heter Pasolje. Den består till största delen av vita bönor:
Blötlägg bönorna över natten.
Koka och skumma bönorna sakta i ca två timmar. Finhacka två lökar och stek dem i olja med mycke paprikapulver och lagom med salt. Tillsätt detta till bönorna. Tillsätt grytbitar av nötkött. Fortsätt att koka och skumma i ytterligare 30minuter. Nu bör bönorna vara mjuka och "liksom" reder sig i grytan. Smaka av och servera med vitt bröd.
Skulle inte bönorna ha mjuknat, låt grytan svalna ordentligt och gör sedan ett snabbt uppkok igen.
Bee
Tack Mollis och Maria! Långkok - det blir perfekt. Står och sköter sig själv på spisen medan jag gör annat smile.gif
Recepten lät mumsiga!

Åsa, mälardalen zon 2
Har tyvärr inte min kokbok här men i denna finns det recept på en mycket god soppa med vita bönor http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9137129058

Den består av mixade vita kokta bönor + buljong + creme fraiche + rivet citronskal + citronsaft + bladspenat och salt och peppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon