EKLO
Precis som många andra har jag bland annat en sån där enkel nätkompost för trädgårdsavfall på tomten. Jag har klätt den invändigt med plast, så att den håller fukten bättre, men nu är den snart full. Och väldigt hög! Och står dessutom på en liten kulle. Hur gör ni för att få ur den? Tar ni isär den, eller har ni specialpallar som ni står och jobbar på eller ...? Jag tycker det är krångligt redan att grepa runt materialet i den, svårt att komma ner tillräckligt djupt. Säkert bara jag som blivit hemmablind, för denna kompost är ju så vanlig att andra måste ha metoder?

tips mottages tacksamt!
Mvh Eklo
Fenja
Enklast är väl att öppna ena sidan och ösa i en skottkärra... sleep.gif
Mvh
Fenja
Piccante
Öppna sidan bara, enklare kan det inte bli. Men många komposter är onödigt krångliga tycker jag när de ska tömmas.
EKLO
CITAT (Fenja @ 18-10-2007, 18:37) *
Enklast är väl att öppna ena sidan och ösa i en skottkärra... sleep.gif
Mvh
Fenja

Tycker bara att de där metallspiralerna som håller samman sidorna är så jädrans krångliga att snurra av och på, så jag tänkte att det nog eg. inte kan vara gjort för av och på-skruvning. Men då är det väl så det är tänkt i alla fall. Lite fånig konstruktion, ska försöka hitta nåt annat öppna och stänga ena sidan med - tips någon?

mvh Eklo
Piccante
CITAT (EKLO @ 18-10-2007, 22:39) *
Tycker bara att de där metallspiralerna som håller samman sidorna är så jädrans krångliga att snurra av och på, så jag tänkte att det nog eg. inte kan vara gjort för av och på-skruvning. Men då är det väl så det är tänkt i alla fall. Lite fånig konstruktion, ska försöka hitta nåt annat öppna och stänga ena sidan med - tips någon?

mvh Eklo

Det är så med de spiralerna att antingen kan man snurra på dem eller så kan man inte trostar.gif I min familj så är jag den ende som lyckas sätta ihop en nätkompost för mina föräldrar lyckas alltid snurra på spiralerna snett och vint så det knappt hänger ihop alls rotfl.gif

Jag har sett att det finns en modell av trådkompost där man istället för spiraler använder plastklipps som man knäpper ihop sidorna med. Vet inte hur frost och väderbeständig plasten är dock men det är kanske ett alternativ. Annars får man uppfinna något själv...
EKLO
Ska leta plastklips, bra idé, borde gå att hitta utan att behöva köpa en ny kompost. Tack Markus H!
MariaS
Lite kraftigare binderitråd går utmärkt att använda på ena sidan. Då är det lätt att öppna när det är dags.
Fenja
Buntband! Bara att klippa av och sätta dit två nya när man är klar. De håller garanterat tills det är dags att tömma komposten igen.
Mvh
Fenja
Ewa L
Det senaste kompostnätet jag köpte hade plastklips. (Skulle ha det till att hålla en valp på tomten.)

Jag tycker att de var sk-tsvåra att få ditt. Behövs stålnypor!! En och annan har gått upp under året, och är inte lättare att sätta dit andra gången.
Däremot har de varit helt OK vad gäller väderbeständighet.

Tror Fenjas förslag är klart bättre.
Eva i Västerås
Dom där dj-a plastklipsen vill jag varna för.

Det är som sagt inget för klena kontorsarbetande kvinnor!
Spiralsnurrorna går tills man en gång fått dom aningen snett. Då är dom böjda och jättesvåra att få på och av.

Buntband är ett jättebra tips, eller plastad tråd (fast det håller inte riktigt lika bra). Korta bagageband kanske, om man vill ha återförslutbart.
rosita
Jag fattar inte vad ni pratar om... dunno.gif När min nätkompost är full och har vilat över vintern, lyfter jag helt enkelt bort hela "nätet" och börjar om från början på nytt ställe! rolleyes.gif
Annie-72
Har precis fått ett tokryck och grävt om i mina fyra nätkomposter, jag tycket att förmultningen gått mkt dåligt... Det är klart att när gubben öser ner allt gräsklipp så kommer ju inte syret ner för att förmultningen ska komma igång... Hur som att försöka få nätisarna på plats igen med spiraler gav mig ett bryt.. så nu ska jag börja rita på komposter, samt nästa år bygga i tryckat med fronter som går att ta bort enkelt... Det ska även bli ett fack för skottkärran.. Hoppas detta blir både praktiskt och snyggt//Annie
anna_rispan
Buntband låter bra. Men jag brukar mest köra på Rositas variant. Lyfta av och ställa på nytt ställe.
EKLO
CITAT (Fenja @ 19-10-2007, 00:05) *
Buntband! Bara att klippa av och sätta dit två nya när man är klar. De håller garanterat tills det är dags att tömma komposten igen.
Mvh
Fenja

Buntband - ja det låter ju väldigt enkelt och bra, tack Fenja!
Eklo
Annie-72
Jovisst jag ska inte slänga de hela nätisarna utan flytta dem till solen fylla på med det som inte är fullt förmultnat och sedan odla pumpa i dem..//Annie

Bygget ska jag senare återkomma till i en annan avdelning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon