|
marskattan
18-10-2007, 18:30
Hejsan!
E det någon som vet vad som är skälig timpeng för en 15 åring som ska hjälpa mig i trädgården med lite grävning, och annat smått och gott som jag inte hunnit med (haft lunginflamation och bihåleinflammation så jag ligger hopplöst efter). Jag försökte söka lite på nätet och kommunal betalar feriearbetande 16-17 åringar en rekomendationslön på 52 kronor i timmen. Men detta är ju innan skatt, men det känns för snålt att betala typ 40 kronor i timmen. Eller? Jag tänkte bjuda på lunch och fika och regnar det så ska jag hämta och lämna honom så han slipper köra moppe.
Och en annan fråga, är jag olaglig? Får man göra så här när det gäller några timmar (typ en helg)? Eller?
/totalt förvirrade Agge
Eva i Skåne
18-10-2007, 18:52
Olagligt? Ingen aning, men jag tror inte det om du inte betalar honom mer än sammanlagt 999;-. Eller så blandar jag ihopa det där med 999 med någon annan gräns... Ge du honom 50kr, det hade jag gjort, så blir han glad. Sen är det ju svårt att veta om det är en 15-åring som gör nytta för pengarna. Alla är ju inte så vana och snabba.
Lady Hamilton
18-10-2007, 19:05
Jag håller med Eva att 50:- låter rimligt  Huvudsaken är attt ni är överens, pojken du o hans föräldrar. Olagligt? har inte en aning om Och 999:-? det tror jag du Eva blandat i hop med att man (i allafall tidigare) får tjäna 9999:- innan man måste börja betala skatt
Eva i Skåne
18-10-2007, 19:26
Nä, jag vet att min ene son hjälpt till med en hemsida och fick 999kr i betalning. Över det hade föreningen som anlitade honom behövt betala... sociala avgifter, kanske?
Margith
18-10-2007, 19:34
Jag håller med om att 50.- i timmen är helt OK för en 15-åring som jobbar och sliter och gör det du ber om, utan att gnälla. Om totala lönen från dig uppgår till max 999 kronor gör du inget olagligt, under förutsättning att 15-åringen inte tjänar pengar "från annat håll". Har han andra arbetsinkomster är det möjligt att du även måste innehålla och betala in preliminär skatt åt honom. Då måste du registrera dig som arbetsgivare hos skattemyndighetn. Enda sättet att veta detta säkert är att kräva in en skattsedel av pojken Oavsett detta är du alltid skyldig att upprätta och skicka in en kontrolluppgift till skattemyndigheten om du betalar ut kontant ersättning till någon. Är det konstigt att Sverige är fyllt av "svart-arbetare???
vindspel
18-10-2007, 19:36
Jag hade nog betalt 75 kr/tim. Vilken ungdom får ngt fö 50 kr
Snöflinga
18-10-2007, 20:33
CITAT (vindspel @ 18-10-2007, 20:36)  Jag hade nog betalt 75 kr/tim. Vilken ungdom får ngt fö 50 kr Håller med  Det räcker ju inte ens till en bio-biljett  + god mat och fika och små uppmuntrande tillrop gör också susen !
freddie
18-10-2007, 20:41
Nog är det väl olagligt i strikt bemärkelse. Det är inte på något sätt omoraliskt heller tycker jag, så länge det inte rör sig om en längre "anställning" och tusentals kronor. 50 kronor var min första spontana känsla vad gäller rimligheten. Sen har det ju såklart också att göra med svårigheten och vilken ansträngning som krävs av honom/henne. Ungdomarna behöver lite uppmuntran, så kör på tycker jag!
50 kr/tim tycker jag är helt OK... det är ungefär vad kommunerna betalar feriearbetare.... (många har lägre timpeng) Om du betalar grabben högst 999kr behöver du inte skicka in kontrolluppgift eller betala några avgifter. Det finns ju vuxna som får jobba för mindre än 90kr/tim... från den summan ska de betala skatt, ev fack och A-kasse avgift arbetsresor. Om man jämför med det så är 45 -50 kr skattefritt plus diverse förmåner inte alls illa.  Nej... du är inte olaglig!
Vilken timlön man ger beror väl också på hur länge man jobbar. Är det bara fråga om några få timmar så kan man väl ge lite mera.
Precis...det var min spontana tanke..Gräver grabben en hel dag kanske han är värd 500 kr rent av..även om han bara grävt i sex timmar... Annars kan du ju komma överens med honom om en "timlön"...50-60 kr kanske och om du tycker han gör ett bra jobb så lägger du på lite extra..Då kommer han tillbaka!!
Rapchic
19-10-2007, 06:58
när jag feriejobbade så fick jag bara 35 kr/h och grann komunen fick de bara 28.... däremot var detta 5 år sen däemot är det lite snålt men då är det ju inga tunga lyft.... om jag vore h*n skulle jag helldre ha en viss summa för att h*n gräver hålet
Hannele
19-10-2007, 11:55
Vad kostar en CD-skiva? Biokväll? Det blir många timmars slit...
CITAT (Hannele @ 19-10-2007, 11:55)  Vad kostar en CD-skiva? Biokväll? Det blir många timmars slit... För en 15 åring kostar en CD-skiva ca 10 kr och Bio vet nog inte de flesta 15-åringar vad det är för något!
vindspel
19-10-2007, 12:42
CITAT (KURT @ 19-10-2007, 13:09)  För en 15 åring kostar en CD-skiva ca 10 kr och Bio vet nog inte de flesta 15-åringar vad det är för något! Hmmm, vilken syn har du på våra kära ungdomar. Klart de går på bio och köper CD. Alla är inte pirater.
Men, ge honom beting.
T.ex att gräva en yta får du xx kr, beräkna själv hur lång tid det skulle ha tagit för dig, och värdera jobbet därefter. När jobbet är klart får han den summan.
prissätt arbetsuppgifterna
Klippa häcken x antal meter xx kr
Kratta löv x antal kvm = xxkr osv
En del jobbar snabbt, andra mer långsamt.
KarinSKARA
19-10-2007, 14:12
Beror det inte lite på HUR mycket extrapengar ni HAR att betala med också? Jag är nog en dålig mamma, men våra barn har nog aldrig fått betalt för att hjälpa till. Dom har gjort det ändå, när det var nödvändigt, som i ditt fall nu. Men vi har inte haft så mycket extra att ta av, vilket dom varit medvetna om.
Min första tanke var faktiskt 50:- Det är ju skattefritt.
Kolla av med honom, han är ju 15 år. VAD tycker HAN är rimligt?
Fråga på skattemyndigheten om du är tveksam, där får du exakt besked om hur mycket du FÅR betala totalt. Någon gång i somras pratade dom på radion, om detta med att köpa tjänster, barnpassning, städning osv. Kommer tyvärr inte ihåg exakt vad summan var, någonstans uppe vid 10.000:- kankse.
Karin i Marum
marskattan
19-10-2007, 16:15
Det här gäller en annons jag tänkte sätta ut för jag har inga tonåringar i min närhet som kan hjälpa mig. Så det lär alltså bli någon som jag inte känner och då är det svårare att "ha koll" på vad h*n kan och vill från början. Och eftersom vi bor på landet så är enda alternativet moppe ut hit, och det var därför jag tänkte erbjuda mig hämta/lämna om det behövdes. Meningen var oxå att han o jag skulle hjälpa till så jag kräver inget av honom som jag inte gör själv, men jag behöver hjälp för att det ska gå fortare.
Just med tanke på att vi bor mitt på landet så knackar det ibland på dörren, och igår var det faktiskt två polacker som sökte jobb. Dom hade 1 vecka kvar och ville därför ta vilken typ av jobb som helst, och dom begärde 50 kronor i timmen. Då börjar man ju fundera... Jag gynnar ju hellre ungdomarna (minns hur uselt med pengar jag hade i den åldern), men det känns som en enkel ekvation att räkna ut vem som jobbar hårdast.
Men det blir nog ett tredje alternativ som blir aktuellt, jag hyr in en minigrävare som fixar det på några timmar. Då blir allting vitt med papper och jag slipper oroa mig för att göra något fel.
CITAT (marskattan @ 19-10-2007, 17:15)  Men det blir nog ett tredje alternativ som blir aktuellt, jag hyr in en minigrävare som fixar det på några timmar. Då blir allting vitt med papper och jag slipper oroa mig för att göra något fel. Precis som jag skrev igår så är det fritt att betala en privatperson upp till 999 kr/år utan att vare sig betala avgifter eller skicka kontrolluppgift. Läs... Skatteverkets info.
CITAT (vindspel @ 18-10-2007, 20:36)  Jag hade nog betalt 75 kr/tim. Vilken ungdom får ngt fö 50 kr 75 kr/timme utan skatt är mer än vad en hel del vuxna har i timpenning. Tycker det är alldeles på tok för mycket för en ung tonåring.
Inga från Närke
19-10-2007, 21:15
marskattan
Ett tips:
Har ni ingen lokal idrottsförening eller liknande som du kan fråga om hjälp. När både sambon och jag var sjuka för några år sedan så kontaktade vi vår lokala idrottsförening och där fanns det hjälp att få om vi ville och då gick pengarna till idrotten inte till de personer som jobbade. Det kunde då vara hur många som helst som kom och utförde det man ville ha gjort och man gjorde upp om ett fast pris som var skäligt för det jobb man ville ha utfört. Sedan går det ju till många ungdomar. Priset kan man ju ungefär räkna ut. T.ex. Hur många timmar skulle det ta om du gör det själv och x det med t.ex. 50 kr/timma sedan är det ju upp till föreningen att godta och skicka hur många de vill.
netaave
22-10-2007, 16:16
I vår kommun har feriearbetare som är under 18 år 68 kr/tim
Rapchic
22-10-2007, 17:44
CITAT (netaave @ 22-10-2007, 17:16)  I vår kommun har feriearbetare som är under 18 år 68 kr/tim wow där skulle man ha bott
Neta, du måste ha fått fel info... jag har ett antal syskon och syskonbarn m familjer i Uppsala och ungdomarna har inte fått 68kr/tim. Så här skriver UNT 21 maj 2007.. De som fått jobb kommer att jobba i tre veckor. Barnomsorg, äldreomsorg och området park och reparation är vad det handlar om. Som tidigare gäller sex timmars arbetsdag, sammanlagt 90 timmar, och att lönen betalas i efterskott. Lönenivåerna för tonåringar på arbetsmarknaden är helt förknippade med åldern. Men kommunen har valt att klumpa ihop alla niondeklassare och ge dem samma lön, 45 kronor i timmen, oberoende av om de fyllt 16 eller ej. Gymnasisterna betalas med timlönen 61 kronor.Läs hela artikeln... HÄR
netaave
22-10-2007, 21:11
CITAT (Netha @ 22-10-2007, 18:45)  Neta, du måste ha fått fel info... jag har ett antal syskon och syskonbarn m familjer i Uppsala och ungdomarna har inte fått 68kr/tim. Så här skriver UNT 21 maj 2007.. De som fått jobb kommer att jobba i tre veckor. Barnomsorg, äldreomsorg och området park och reparation är vad det handlar om. Som tidigare gäller sex timmars arbetsdag, sammanlagt 90 timmar, och att lönen betalas i efterskott. Lönenivåerna för tonåringar på arbetsmarknaden är helt förknippade med åldern. Men kommunen har valt att klumpa ihop alla niondeklassare och ge dem samma lön, 45 kronor i timmen, oberoende av om de fyllt 16 eller ej. Gymnasisterna betalas med timlönen 61 kronor.Läs hela artikeln... HÄRDen artikel du relaterar till handlar om de feriearbeten som delas ut genom skolan. Jag anställer dom här ungdomarna själv, så jag vet vad jag talar om. Däremot måste man vara 16 år för att få semestervik, men då får man 68 kr/timme.
CITAT (netaave @ 22-10-2007, 22:11)  Den artikel du relaterar till handlar om de feriearbeten som delas ut genom skolan. Jag anställer dom här ungdomarna själv, så jag vet vad jag talar om. Däremot måste man vara 16 år för att få semestervik, men då får man 68 kr/timme. OK, men då gäller det inte alls feriearbeten det vi i dagligt tal förknippar med skolungdomar som får jobba några veckor/sommarlov. Semestervikariat är något helt annat.
netaave
22-10-2007, 21:21
CITAT (Netha @ 22-10-2007, 22:19)  OK, men då gäller det inte alls feriearbeten det vi i dagligt tal förknippar med skolungdomar som får jobba några veckor/sommarlov. Finns inga andra arbeten till ungdomar under 18 än feriearbete
CITAT (netaave @ 22-10-2007, 22:21)  Finns inga andra arbeten till ungdomar under 18 än feriearbete Nämen då blandar du faktiskt äpplen med päron. Feriearbete och semestervikariat går inte att jämföra. Vet jag som har dotter som fick vick i hemtjänsten under ett sommarlov under gymnasietiden.
Rapchic
23-10-2007, 07:06
som feriearbetare få man jobb genom komunen (dock kan det vara i tex vissa privat ägda affärer men kommunen betalar) feriejobb kan man ha till man är max 18 och är bara tre veckor under sommaren annars är det inte feriejobb
netaave
23-10-2007, 09:29
CITAT (Rapchic @ 23-10-2007, 08:06)  som feriearbetare få man jobb genom komunen (dock kan det vara i tex vissa privat ägda affärer men kommunen betalar) feriejobb kan man ha till man är max 18 och är bara tre veckor under sommaren annars är det inte feriejobb Ja det här gäller också feriearbete till ungdomar mellan 16-18 år, alltså gymnasieungdomar. Vi införde det här förra sommaren då personal i äldreomsorg och barnomsorg hade svårt att få ut semestrar p.g.a. att vi inte fick tag på vikarier. Så feriearbete är det och 68 kr/timmen får dom. Semestervikarier får ta eget ansvar, dessa ungdomar jobbar tillsammans med ordinarie personal som handledare och har inget ansvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|