Full version: Murgröna
Alphaville
Jag antar att det är här man startar en sådan här tråd...

Har försökt några gånger men aldrig lyckats med murgröna. Växer ordentligt ett tag men sedan tynar de bort. lixom... Vad gör jag för fel? Jag har ingen murgröna just nu men det vore roligt att försöka en gång till. Är dom petiga med exakt vattenmängd eller får de för mycket/lite näring?

Finns det någon som har goda råd? Tacksam för svar

MVH Alphaville
Alexander-VG-zon3
murgröna är ingen jätte bra krukväxt . den ska du ha ute nu och sedan övervintra svalt 0c +5c och ljust . i milda zoner övervintrar dom ute . ska du ha den inne så håll den fuktigt både luft och jord och ljust och svalt .
Sofiia
jag har en som jag har försökt misslyckas med (gillar den inte alls för den är så tråkig) men det går ju inte. Så kanske det är det som är tricket blush.gif...
Alphaville
CITAT (Sofiia @ 18-10-2007, 20:45) *
jag har en som jag har försökt misslyckas med (gillar den inte alls för den är så tråkig) men det går ju inte. Så kanske det är det som är tricket blush.gif...

Okay... Har aldrig försökt med det tricket. laugh.gif
Malva15
Min odling av murgröna har det varit lite si och så med men den jag lyckats bäst med var en helt grön (utan vitt) som jag hade planterad i en självvattnande kruka och den stod en bit in i rummet mitt framför ett ljust fönster och växte enormt mycket. Jag hade den i ca tio år utan problem.
Andra jag har köpt och planterat i vanliga krukor har torkat in i bladen och blivit sämre efter en tid. Jag tror också det är bra om man ställer dem en bit bort från elementen för de får lätt spinnkvalster och vill ha det så luftigt som möjligt.
Om jag köper en murgröna igen skall de definitivt planteras i självvattnade krukor eftersom de är känsliga för ojämn vattning. smile.gif

Blomsterälva

Tosan
Mina brukar växa å må så bra så. Men glömmer jag vattna en enda gång är de strax döda... Köper väl en 3-4 st varje år whist.gif

Hade en jättefin ute en sommar, men naturligtvis glömde jag ju ta in den så den frös ihjäl.
Elcyion
Jag har en kvist av vad jag tror är utomhus murgröna. Helt grön (åt det mörka hållet) med rätt så stora blad, och riktig "kvist". De (tänker behålla en själv) står just nu utomhus i en petflaska med vatten i. Kan ta foton om någon är intresserad. Ser ut att vara hyfsat med rötter också. Bortskänkes mot frakt smile.gif
Sofiia
heh, jag måste ha en tålig en...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon