Full version: Orkidéefråga
AnnammA
I helgen råkade det bli ännu en nyanskaffning på orkidéebeståndet. Försäljaren påstår att denna är en äkta Phaelanopsis, dvs ursprunget till alla hybrider som finns ute i handeln. Men jag fick inget namn.
Ngn som vet?
Här är bilder:
Urspr2.JPG

Urspr3.JPG

Hälsn

AnnA

Krolliljan
Nej men vad vacker den är wub.gif
Sofiia
En äkta? Alltså inte en hybrid då? Har inte olika hybrider olika ursprung?

Nåja vet inte vad det är men fin är den iallafall!! smile.gif
Biggan_
Jag tror att det är en Phalaenopsis equestris där den rena arten ser ut så här Phalaenopsis equestris och olika avkommor ser ut så här Phalaenopsis equestris
CillaM
För något år sedan fick jag en orkidé av min syster om är en 'riktig brudorkidé' enligt henne. Hon har säkert namnet någonstans men kom inte ihåg det, annat än att den jag fick kallas för Doritis. När jag ser på din och bladen ser den nästan exakt likadan ut. Enligt min syster ska den komma igång att blomma när den har runt 5-6 blad, hur ser det ut på din?
Biggan_
Jo, det kanske är en Doritaenopsis
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 19-10-2007, 14:39) *
Jag tror att det är en Phalaenopsis equestris där den rena arten ser ut så här Phalaenopsis equestris och olika avkommor ser ut så här Phalaenopsis equestris

Men, alltså jag har köpt en equestis(stod det på krukan i allafall som är orangefärgad och prickig... Se bilden)
Phal. Equestis.JPG

Felskrivet, antagligen, va?

Men däremot tror jag att det är som du skriver att min nyanskaffning är en "Doritaenopsis". Tack för hjälpen Biggan! Förresten, har du också många orkidéer?
Det märks att man har en del när det är dags för vattning...Jag brukar sköta vattningen varannan helg(de som behöver) när jag är ledig(eftersom jag arbetar varannan helg), men snart ska jag börja (igen! yahoo.gif ) att jobba var tredje helg, så då får jag hitta på en annan vattningsrutin...
Hälsn
AnnA

Sofiia
Det var en likadan (som den andra orkidén) uppe på orkidéprat nyligen, ska försöka länka till den tråden. Det var en ascocenda:
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem...mp;postid=60497
Biggan_
CITAT (Sofiia @ 21-10-2007, 12:06) *
Det var en likadan (som den andra orkidén) uppe på orkidéprat nyligen, ska försöka länka till den tråden. Det var en ascocenda:
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem...mp;postid=60497

Det syns på bladen om det är en ascocenda, den är av vandasläktet. Det innebär att bladen växer vartannat vänster sida och vartannat höger sida och på så vis bildar ett V. Oftast hänger man upp dessa med rötterna bara.
Biggan_
CITAT
Men, alltså jag har köpt en equestis(stod det på krukan i allafall som är orangefärgad och prickig... Se bilden)
Phal. Equestis.JPG

Felskrivet, antagligen, va?

Men däremot tror jag att det är som du skriver att min nyanskaffning är en \"Doritaenopsis\". Tack för hjälpen Biggan! Förresten, har du också många orkidéer?
Det märks att man har en del när det är dags för vattning...Jag brukar sköta vattningen varannan helg(de som behöver) när jag är ledig(eftersom jag arbetar varannan helg), men snart ska jag börja (igen! yahoo.gif ) att jobba var tredje helg, så då får jag hitta på en annan vattningsrutin...
Hälsn
AnnA

Jag hade som mest nära 300 stycken, men det blev för mycket arbete med dem (jag hann inte med något annat än att pyssla med orkidéerna). Bara att få plats med alla var ett helsike! Några har jag tagit livet av crazy.gif och en del har jag gett bort, men jag har fortfarande en hel del kvar, övervägande phalaenopsis som jag tycker är lättast att lyckas med.
...och nej,nån Equestris ser det inte ut att vara!
AnnammA
...fast jag undrar om det kan vara ngn ur Vandasläktet, ändå...
Biggan_
Här ser du hur bladen ser ut på Ascocenda som tillhör vandasläktet.
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 23-10-2007, 11:10) *
Här ser du hur bladen ser ut på Ascocenda som tillhör vandasläktet.

Nä, en sådan är det nog inte...
Sofiia
Jag hade en bild på en som va helt lika som din, men min länk funkade inte riktigt. Man måste nog va med i orkidéprat. Men du kan ju bli det (om du inte är medlem) så kan du kolla där på Ascocenda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon