KarinSKARA
Har länge försökt få namn på denna lilla viva.

[attachment=8585:122_Primula_sp..jpg]

Lite suddig bild tyvärr. Kameran och jag är inte alltid överens.

[attachment=8586:121_Primula_sp..jpg]

Är det någon här som känner igen min mans favoritviva i trädgården?
Trots många duktiga/kunniga besökare, har ännu ingen kunnat hjälpa oss med namnet.
Mycket blomvillig, lång blommtid, från början av Juni in i Juli, 3-5 veckor, ca 15-20 cm. hög.
Fröplantor som blir, är så snarlika moderplantan, att jag inte kan skilja på dom.

Vore roligt att kunna ge den sitt namn, efter 12 år som bara Primula sp.

Karin i Marum

Alexander-VG-zon3
den va snygg!!

vet inte namnet mer än att en sån skulle man ha . var har du köpt den ?
KarinSKARA
Om jag inte har helt fel på hjärnkontoret idag, så kommer den från en trädgårdsresa -96 eller -97.
Fråga mig inte hos vem för där går jag bet. wacko.gif Förmodligen en Trädgårdsamatör.

Det blev många spännande resor som nybliven Trädgårdsamatör, UTAN digitalkamra. -cry-.gif

Numera är det lite lättare att veta vart man varit, innocent.gif tar ju en stund att hitta förstårs,
eftersom det brukar bli minst 100 kort i varje trädgård vi besöker.
MEN lite lättare har det blivit. whist.gif

Karin i Marum

P.S. Jösses vad det är kul med gubbar ibland.

P.S.P.S. Ändraknappen är bra också.
Skulle ju skriva att du får höra av dig om en liten planta till våren.
Mitt minne är för kort. Lovar runt, håller tunt.
Men jag skyller på minnet.
Lena i Torslanda
Kan kanske vara en Primula alpicola. Jag har den inte själv men har försökt så den några gånger utan att lyckas.

När jag tittar närmare på din bild så tycker jag att bladfästena inte stämmer med alpicola så vi får söka vidare!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-10-2007, 13:03) *
Kan kanske vara en Primula alpicola. Jag har den inte själv men har försökt så den några gånger utan att lyckas.

När jag tittar närmare på din bild så tycker jag att bladfästena inte stämmer med alpicola så vi får söka vidare!

Lena det tror jag inte att det är P.alpicola. Kanske jag skall leta fram en bild på min alpicola?

F.ö. sådde jag mina själv och det var inga problem.

Elisabeth

PS nu skall jag försöka att ladda upp en bild. Om jag lyckas får vi se sen

KarinSKARA
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-10-2007, 15:07) *
Lena det tror jag inte att det är P.alpicola. Kanske jag skall leta fram en bild på min alpicola?

F.ö. sådde jag mina själv och det var inga problem.

Elisabeth

PS nu skall jag försöka att ladda upp en bild. Om jag lyckas får vi se sen

Jättesöt viva du visar.
Men den verkar ha 6 kronblad. Vår har bara 5
Bladens bucklighet är lika men jag kommer ej ihåg om vår har så tydliga bladskaft som på din bild.
Men nu kan jag söka vidare på det namnet och se vad jag kan hitta.

Karin i Marum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon