|
UD flaggar för bröllop.
anna_rispan
19-10-2007, 10:47
känns inte Carl-Philip o hans tjej stabilare. eller har jag missat nåt när det gäller dem? de kanske har gjort slut förresten. Emma hette hon väl??
UD hävdar att det är något de gör varje år, och att det inte tillkommit några nya uppgifter. Så på UD hoppas de väl att de INTE gifter sig, utan att de själva kan festa upp pengarna i stället.
Som en av Viktorias arbetsuppgifter ingår att skaffa fram minst 1 arvinge till tronen, och att göra det inom äktenskapet. Passar inte galoscherna kan hon avsäga sig yrket och välja ett annat. Därför är ett giftermål snart att vänta. Hårda bud kanske, men, väljer man att fortsätta en yrkesbana av det här slaget så är det som det är. Det står Viktoria helt fritt att välja ett annat yrke som sagt, åtminstone lika fritt som det står många andra att välja yrken.
(Vi behöver inte göra det här till en monarki/republiktråd, det är inte så jag menar (och det finns säkert trådar om det sen tidigare som nån kan gräva fram)).
anna_rispan
19-10-2007, 13:40
CITAT (Pirum @ 19-10-2007, 14:37)  Som en av Viktorias arbetsuppgifter ingår att skaffa fram minst 1 arvinge till tronen, och att göra det inom äktenskapet. Passar inte galoscherna kan hon avsäga sig yrket och välja ett annat. Därför är ett giftermål snart att vänta. Hårda bud kanske, men, väljer man att fortsätta en yrkesbana av det här slaget så är det som det är. Det står Viktoria helt fritt att välja ett annat yrke som sagt, åtminstone lika fritt som det står många andra att välja yrken.
(Vi behöver inte göra det här till en monarki/republiktråd, det är inte så jag menar (och det finns säkert trådar om det sen tidigare som nån kan gräva fram)). ja för all del. men inte behöver hon gifta sig just nästa år för det inte.  dessutom skaffar folk barn sent nuförtiden så hon har inte bråttom.
KarinSKARA
19-10-2007, 13:49
CITAT (Pirum @ 19-10-2007, 14:37)  Som en av Viktorias arbetsuppgifter ingår att skaffa fram minst 1 arvinge till tronen, och att göra det inom äktenskapet. Passar inte galoscherna kan hon avsäga sig yrket och välja ett annat. Därför är ett giftermål snart att vänta. Hårda bud kanske, men, väljer man att fortsätta en yrkesbana av det här slaget så är det som det är. Det står Viktoria helt fritt att välja ett annat yrke som sagt, åtminstone lika fritt som det står många andra att välja yrken.
(Vi behöver inte göra det här till en monarki/republiktråd, det är inte så jag menar (och det finns säkert trådar om det sen tidigare som nån kan gräva fram)). Exakt rätt. Har också barn från -77 och det är inte utan att man längtar "lite" efter barnbarn. Undrar hur Silvia känner? MEN måste det vara inom äktenskapet? Jag har 5 barn födda utom äktenskapet och då för tiden fick gubben allt vackert följa med och skriva på faderskapet och så var det kirrat. Är det inte så nu för tiden? Karin i Marum
anna_rispan
19-10-2007, 14:04
Karin: monarkin är ju en konservativ grej. så utomäktenskapliga barn är nog inte så populärt ens i dag.
KarinSKARA
19-10-2007, 14:22
CITAT (anna_rispan @ 19-10-2007, 15:04)  Karin: monarkin är ju en konservativ grej. så utomäktenskapliga barn är nog inte så populärt ens i dag. Tror inte jag heller. Det är det nog aldrig. Det var bara det att man VET ju ALLTID (nästan) vem som är mor. + att det är hon som är tronföljare. MER ÄKTA monark kan det ju inte bli, än så här, när det är en kvinna som står på tur. Undringen var nog OM det står någonstans, att hon MÅSTE gifta sig, för att barnet hon föder skall få ärva titteln? (Uch vad svårt det är att skriva hur jag menar, GLÖM mitt svamel, jag får inte till det) Karin i Marum
CITAT (KarinSKARA @ 19-10-2007, 15:22)  --- Undringen var nog OM det står någonstans, att hon MÅSTE gifta sig, för att barnet hon föder skall få ärva titteln?
(Uch vad svårt det är att skriva hur jag menar, GLÖM mitt svamel, jag får inte till det)
Karin i Marum Svamla på du. Intressant... Hur gör dom om hon råkar bli med barn som ogift? Gifter sej fort som attan? Gömmer barnet och låtsas att det föddes minst nio månader efter bröllopet? Struntar i reglerna och tar det som det kommer? Svaret finns kanske i nån förordning nånstans?
Inom monarkin är det hårda bud. Utomäktenskapliga barn blir inte per automatik tronföljare. Vad skulle vi säga om kungen nu i efterhand visar sig vara far till nån snubbe i Paris som föddes 4 år innan Viktoria. Skulle vi då stryka "kron" ur hennes titel, och utse den tidigare födde fransmannen till kronprins?
I praktiken är det dock såklart så att om Viktoria blir gravid innan bröllopet så är det få som upprörs över det. Antar jag.
KarinSKARA
19-10-2007, 14:41
CITAT (Berith @ 19-10-2007, 15:29)  Svamla på du.
Intressant... Hur gör dom om hon råkar bli med barn som ogift? Gifter sej fort som attan? Gömmer barnet och låtsas att det föddes minst nio månader efter bröllopet? Struntar i reglerna och tar det som det kommer?
Svaret finns kanske i nån förordning nånstans? Gulle dig Det var något sådant (tror jag) som jag menade. Står det inte någonstan, att tronföljaren måste godkännas av någon? Man kan ju bli av med Prinstittel och sånt, om man inte sköter sig. Som han, farbrodern, på den där ön som jag glömt namnet på. Karin i Marum
anna_rispan
19-10-2007, 14:50
CITAT (KarinSKARA @ 19-10-2007, 15:22)  Tror inte jag heller. Det är det nog aldrig. Det var bara det att man VET ju ALLTID (nästan) vem som är mor. + att det är hon som är tronföljare. MER ÄKTA monark kan det ju inte bli, än så här, när det är en kvinna som står på tur.
Undringen var nog OM det står någonstans, att hon MÅSTE gifta sig, för att barnet hon föder skall få ärva titteln?
(Uch vad svårt det är att skriva hur jag menar, GLÖM mitt svamel, jag får inte till det)
Karin i Marum jaha! var det så du menade. tänkte i på såna detaljer. men det borde ju vara för att undvika sånt som Pirum hade som exempel. typ. och jag tror faktiskt att folk skulle reagera om vår blivande monark skule skaffa barn utan vara gift. snacka om rubriken i de där tidningarna som bara skriver om kungligheter!! my gaaad säger jag bara.
Tror inte att de gifter sig under nästa år. Och tror inte att någon av Victorias syskon gifter sig före henne heller. Först ska hon väl förlova sig officiellt med Daniel och sen ska de väl vara förlovade ett år, eller...
lena:-)
19-10-2007, 15:44
...men vad händer om ingen av "kungabarnen" får egna barn ? Självdör monarkin eller får kungen/drottningen utse någon efterträdare, det borde väl finnas någon turordning kanske?
Om jag inte minns alldeless galet nu, så har jag läst att kronprinsessan måste gifta sig först. Hennes syskon får helt enkelt inte gifta sig före henne. Taskigt fall om det hade varit så att hon inte hittar någon att gifta sig med....
CITAT (Betty @ 19-10-2007, 16:04)  Tror inte att de gifter sig under nästa år. Och tror inte att någon av Victorias syskon gifter sig före henne heller. Först ska hon väl förlova sig officiellt med Daniel och sen ska de väl vara förlovade ett år, eller...  Fast kungliga förlovningar brukar vara korta, bara ett par månader. Jag hoppas det blir bröllp snart! Det var längesedan vi hade ett sådant. Jag gillar kungafamiljen jättemycket  och det skäms jag inte ett dugg för!
Vem bryr sig... inte jag.
CITAT (Pirum @ 19-10-2007, 15:35)  ...//.....Skulle vi då stryka "kron" ur hennes titel, och utse den tidigare födde fransmannen till kronprins?...//.... Nu var det dåtidens riksdag som bestämde att Victoria skulle bli tronarvinge, mot Kungen och Silvias önskan.
CITAT (Kathy @ 19-10-2007, 22:45)  Nu var det dåtidens riksdag som bestämde att Victoria skulle bli tronarvinge, mot Kungen och Silvias önskan. Javisst, kanske lite konstigt att ändra något sådant retroaktivt, men bra att de fick vika sig inför demokratin. Vad gäller övriga syskon så FÅR de gifta sig innan Viktoria, men de BÖR inte göra det, enligt nån förståsigpåare jag läste idag.
CITAT (Pirum @ 19-10-2007, 23:27)  Vad gäller övriga syskon så FÅR de gifta sig innan Viktoria, men de BÖR inte göra det, enligt nån förståsigpåare jag läste idag. ok, det var så det var. Det var ett tag sedan jag läste det.
”Beredskap för bröllop i kungahuset (övertid, presslogistik, datastöd, extrapersonal, m.m, m.m” — Den här punkten har aldrig tidigare funnits med i den här typen av äskanden förut och skulle inte finnas där om det inte verkligen är något som ska hända, säger en uppgiftslämnare till Expressen. Källan förklarar också att skrivelser av den här typen sker med kungahusets kännedom, inte minst eftersom det är offentliga handlingar. Så skriver Expessen idag, så nog tror jag det är bröllop på gång
Då får de nog snabba på, för de vill säkert ha ett bröllop under sommarmånaderna, och en inbjudan bör gå ut minst 6 månader i förväg. Och en inbjudan kan inte komma förrän en förlovning deklarerats. Om jag minns rätt efter vad jag läste i...DN (tror jag)...för länge sedan.
anna_rispan
21-10-2007, 11:49
CITAT (Pirum @ 21-10-2007, 12:31)  Då får de nog snabba på, för de vill säkert ha ett bröllop under sommarmånaderna, och en inbjudan bör gå ut minst 6 månader i förväg. Och en inbjudan kan inte komma förrän en förlovning deklarerats. Om jag minns rätt efter vad jag läste i...DN (tror jag)...för länge sedan.  neje. Victoria skulle vara som vackrast på ett vinterbröllop!  jag kanske bord eskriva ett brev till henne o tipsa?? alla andra verkar köra på sommar o vår. men nu är vi ju i Sverige. vore najs o se alla kungligheter komma hit i designade vinterkappor o moonboots!
Ja, det skulle ju kunna vara en tanke visserligen. Men då får de nog placera bröllopet längre norröver så att snö och vacker inramning kan garanteras. En slaskig vinterdag i stockholmsregnet är ingen perfekt omgivning  Jag är aningen avog till både bröllop och monarki, men ska det vara så kan det lika gärna vara i vacker miljö.
Piccante
21-10-2007, 22:06
CITAT (anna_rispan @ 19-10-2007, 15:04)  Karin: monarkin är ju en konservativ grej. så utomäktenskapliga barn är nog inte så populärt ens i dag. Är det inte tvärt om? vissa av våra äldre monarker utmärkte väl sig genom att ha en älskarinna i var stad? Minns dock inte vem det var men det finns både äkta, mindre äkta och oäkta släkt till kungahuset både här och var i landet.
Gossen Ruda
22-10-2007, 07:05
Saknar ett alternativ i omröstningen: "Totalt likgiltigt"  Förstår inte riktigt vurmen för dessa invandrare.
anna_rispan
22-10-2007, 08:08
CITAT (Pirum @ 21-10-2007, 22:07)  Ja, det skulle ju kunna vara en tanke visserligen. Men då får de nog placera bröllopet längre norröver så att snö och vacker inramning kan garanteras. En slaskig vinterdag i stockholmsregnet är ingen perfekt omgivning  Jag är aningen avog till både bröllop och monarki, men ska det vara så kan det lika gärna vara i vacker miljö. Ja självklart! Iskyrkan så klart. O så slädparti och hundspann. Det svenskaste av allt. Kallt och isigt ska det vara. Snaps i isglas också. Skål. CITAT (Markus_H @ 21-10-2007, 23:06)  Är det inte tvärt om? vissa av våra äldre monarker utmärkte väl sig genom att ha en älskarinna i var stad? Minns dock inte vem det var men det finns både äkta, mindre äkta och oäkta släkt till kungahuset både här och var i landet. Ja det förekom ju men inte särskilt populärt väl. De oäkta fick väl inte direkt leka i de kungliga rummen så att säga??
Gossen Ruda
22-10-2007, 09:34
Oscar II var känd för sina snedsteg, både permanenta och tillfälliga. I Göteborg hade han en fast älskarinna som har träffade då och då i en för detta ändamål införskaffad lägenhet. Den påstådda firman som sades husera där kallades för Ångbåtsaktiebolaget Sofia. Han var som bekant gift med Sofia av Nassau.
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2007, 08:05)  Saknar ett alternativ i omröstningen: "Totalt likgiltigt"...//.... Asch, Gossen, du fick ju chans att skriva det här istället.
netaave
22-10-2007, 16:20
Ska det bli dom två är det väl dags snart om hon ska hinna få några småfolk, vill väl inte bara ha en
Gossen Ruda
22-10-2007, 16:21
CITAT (Kathy @ 22-10-2007, 14:55)  Asch, Gossen, du fick ju chans att skriva det här istället.  Jooo, det är skönt att den möjligheten finns.
CITAT (netaave @ 22-10-2007, 17:20)  Ska det bli dom två är det väl dags snart om hon ska hinna få några småfolk, vill väl inte bara ha en Men hon är bara 30 ju. Det är ingen ålder.
CITAT (Netha @ 19-10-2007, 22:04)  Vem bryr sig... inte jag. Inte jag heller. Jag tycker att kungahuset är förlegat och borde avskaffas. Det minner bara om klass-skillnader från gångna tider. Vad händer om Sessan inga barn kan få?! Blir Maddes barn då nästa tronarvingar?
Piccante
23-10-2007, 12:51
CITAT (Rossi @ 22-10-2007, 17:40)  Inte jag heller. Jag tycker att kungahuset är förlegat och borde avskaffas. Det minner bara om klass-skillnader från gångna tider.
Vad händer om Sessan inga barn kan få?! Blir Maddes barn då nästa tronarvingar? Nja Carl Philip är väl näst äldst så han står väl på tur som regent efter Viktoria. Var inte CP kronprins tills successionsordningen ändrades?
CITAT (Markus_H @ 23-10-2007, 13:51)  Nja Carl Philip är väl näst äldst så han står väl på tur som regent efter Viktoria. Var inte CP kronprins tills successionsordningen ändrades? Så du menar att om Victoria inte kan få barn så förlorar hon rätten till tronen? Får hon lov att adoptera mån tro för att behålla rätten?!
Det verkar vara många som menar sig inte bry sig men som ändå gör det. Lite lustigt
CITAT (Rossi @ 23-10-2007, 14:41)  Så du menar att om Victoria inte kan få barn så förlorar hon rätten till tronen? Får hon lov att adoptera mån tro för att behålla rätten?! Så kan det väl ändå inte va?  I så fall måste det väl handla om vem som tar över tronen efter Victoria. Har hon inga egna barn kanske det blir förstfödda syskonbarnet. Fast jag har ingen aning...o bryr mig egentligen inte heller.
Piccante
23-10-2007, 13:53
CITAT (Rossi @ 23-10-2007, 14:41)  Så du menar att om Victoria inte kan få barn så förlorar hon rätten till tronen? Får hon lov att adoptera mån tro för att behålla rätten?! Nej hon förlorar inte rätten till tronen, men som drottning utan barn finns det väl ingen kron- prins/prinsessa som kan ta över. Då går väl turen till de som i rakt nedstigande led är släkt med den förre regenten och i åldersordning?
CITAT (Tezzla @ 23-10-2007, 14:49)  Det verkar vara många som menar sig inte bry sig men som ändå gör det. Lite lustigt  Du menar ev. mig. Jag bryr mig faktiskt inte det minsta men blev ändå nyfiken på juridiken i det hela. (Jobbar själv i den branschen.) Därav mina inlägg trots ointresse per se.
Piccante
23-10-2007, 15:39
CITAT (Rossi @ 23-10-2007, 16:18)  Du menar ev. mig. Jag bryr mig faktiskt inte det minsta men blev ändå nyfiken på juridiken i det hela. (Jobbar själv i den branschen.) Därav mina inlägg trots ointresse per se. En kortversion av successionsordningen och referenser finns här http://sv.wikipedia.org/wiki/Successionsordningen
anna_rispan
30-10-2007, 09:36
Mera om etiketten. artikel på aftonbladet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|