Full version: Blodsdroppe
seperssonh
Kan någon berätta för mig hur jag övervintrar min fina blodsdroppe.
Tackar på förhand gör Håkan
flaxss
ha den ute tills det blir nån lätt frost natt och sen ta in den mörkt och torrt i en temp på +5c +10c . i feb börjar du vattna väldigt försiktigt då den ska återbilda rötter ev sätt den lite varmare . sen när det blir +10c på norr tar du ut den i solen (skugga rötterna) och ta in den om det blir frost detso mer den växer mer vatten behövs . när den växer på bra planterar du om den i ny jord och större kruka . så gör jag med mina och dte funkar .
Fenja
Eller som jag, i fönstret för att jag inte har några andra förvaringsmöjligheter!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Ska man ha fuchsian mörkt bör inte temperaturen gå över +5, bli det varmare är de inte helt i vila. Det går bra om det är strax ovan noll ifall man ska ha dem mörkt.

Ju kallare man har dem desto mindre ska man vattna, är de i vila dricker de mycket lite och ska hållas åt det torrare hållet.

flaxss
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-10-2007, 20:51) *
Ska man ha fuchsian mörkt bör inte temperaturen gå över +5, bli det varmare är de inte helt i vila. Det går bra om det är strax ovan noll ifall man ska ha dem mörkt.

Ju kallare man har dem desto mindre ska man vattna, är de i vila dricker de mycket lite och ska hållas åt det torrare hållet.

mina har jag i en källare som håller +10c och mörkt , det funkar fast å andra sidan har jag dom ute tills det blir frost och då så kanske dom somnar in dom tappar ju bladen ? vem vet och då klarar av en mörkare placering även i +10c , kanske ? .
Åsa, mälardalen zon 2
De kan klara sig i +10 men alla sorter håller sig inte i dvala i denna temp utan kan börja växa (även om man låtit dem stå ute så länge så de tappat bladen) och skulle då behöva ljus + vissa sorter kan bli mer känsliga för uttorkning vid högre temperaturer det är mycket olika mellan olika sorter.
flaxss
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-10-2007, 21:02) *
De kan klara sig i +10 men alla sorter håller sig inte i dvala i denna temp utan kan börja växa (även om man låtit dem stå ute så länge så de tappat bladen) och skulle då behöva ljus + vissa sorter kan bli mer känsliga för uttorkning vid högre temperaturer det är mycket olika mellan olika sorter.

jo det är klart , vet inte vilka sorter jag har . har 4 och en dog i vintras . kanske det är en sån
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon