inglan
Har några träd med så vackra höstfärger, går det att pocka grenar och sätta i något så att de förblir så vackert gul-orange-röda?
Eller enstaka blad?
Vore vackert att ta in, men det håller ju så dåligt att sätta i vas, finns det något konserverande eller är det bara ögonfröjd för stunden? (Ingen dålig i så fall! )

hälsningar Inlan smile.gif
Tesa
Jag har för mig att man kan sätta dom i glycerol..glycerin?? wink.gif Mamma gjorde det med rönngrenar vet, jag...
Marlene z v
Nån gång på -70talet har jag gjort det med Rönn, tror jag att det var. Men jag kommer inte ihåg om det var enbart glyserin eller om det blandades med vatten. Jag har förmej att dom höll hela vintern, men som sagt det var så länge sedan så jag kommer inte riktigt ihåg.
Sollan
Koka upp 2 delar vatten och 1 del glycerol. Ställ ned löv/kvist och låt stå ett tag, en vecka cirkus. Bladen ska bli hårda när de stått ett tag. Snitta först och ställ i varmt vatten så de orkar dra upp glycerolblandningen.
Snöflinga
Jag brukar plasta in vackra löv och lägga som bokmärke i presentböcker tongue.gif Man kan även trä opp löven på en ståltråd och binda hop som dörrkrans ... väldigt vackert men tyvärr kort livslängd wink.gif
Fenja
Lacka blad går också bra om det inte är hela grenar du är ute efter. Men till kransar och annat s¨å lackar jag både blad och rönnbär och de håller sig fina länge. Vanlig hobbylack, inget märkvärdigt!
Mvh
Fenja
stella08
Här är receptet:

1. Plocka vackra kvistar av rönn där bladen ännu är gröna. Ta bort dåliga blad eftersom de kan lossna efter eller under behandlingen.
2. Blanda till glycerolblandningen. Glycerolen skall spädas ut med vatten i proportionerna 1 del glycerol och 2 delar vatten. Blanda glycerolen i kokande hett vatten. Låt sedan blandningen svalna.
3. Klyv upp skaftet på kvistarna ca. 4-5 cm nerifrån. Ställ kvistarna att stå en timme i ett kärl med ca 10 cm hett vatten. Flytta sedan kvistarna att stå till den avsvalnade glycerolblandningen. Hur bra slutresultatet blir beror på hur snabbt kvistarna suger i sig av glycerolblandningen. Förändringen syns bäst på undersidan av bladen. När du märker att alla blad har dragit i sig av blandningen, oftast tar det ca. en vecka, kan du flytta bort kvistarna och sätta i nya kvistar. Låt inte kvistarna stå för länge i blandningen då kan bladen dra åt sig för mycket olja och bli kladdiga.
------------

Kanske lite sent på året, men jag ska göra ett första försök!
ingrid fuxwall
CITAT (stella08 @ 03-11-2007, 21:45) *
Här är receptet:

1. Plocka vackra kvistar av rönn där bladen ännu är gröna. Ta bort dåliga blad eftersom de kan lossna efter eller under behandlingen.
2. Blanda till glycerolblandningen. Glycerolen skall spädas ut med vatten i proportionerna 1 del glycerol och 2 delar vatten. Blanda glycerolen i kokande hett vatten. Låt sedan blandningen svalna.
3. Klyv upp skaftet på kvistarna ca. 4-5 cm nerifrån. Ställ kvistarna att stå en timme i ett kärl med ca 10 cm hett vatten. Flytta sedan kvistarna att stå till den avsvalnade glycerolblandningen. Hur bra slutresultatet blir beror på hur snabbt kvistarna suger i sig av glycerolblandningen. Förändringen syns bäst på undersidan av bladen. När du märker att alla blad har dragit i sig av blandningen, oftast tar det ca. en vecka, kan du flytta bort kvistarna och sätta i nya kvistar. Låt inte kvistarna stå för länge i blandningen då kan bladen dra åt sig för mycket olja och bli kladdiga.
------------

Kanske lite sent på året, men jag ska göra ett första försök!

Tack snälla!
Har sparat ditt recept och ska testa nästa år.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon