|
Jag har en sorts aloe vera (vet inte dess fulständiga namn) som har ett väldigt knepigt rotsystem tycker jag. När jag köpte den var den pytteliten men har växt och växt och blivit omplanterad många gånger nu. Den tappar ju "bladen" längst ner efter hand när de torkar och kvar blir bara stammen, problemet är att rötterna sitter som i en klump längst ner på stammen och sist när jag planterade om den fick jag ta en kruka som ser för stor ut för själva växten men rotklumpen är längst ner i botten på krukan. Ska det vara såhär? Hur förökar de sig, jag kan ju inte direkt ta sticklingar från den /Maria
Krolliljan
19-10-2007, 17:46
Jag var tvungen att söka lite på detta. Jag blev lite nyfiken för jag har själv en som mår jättebra. Jag fick ett litet skott av ev vän och jag skäms  för att säga det att jag inte har brytt mig om den. Den står kvar i samma lilla kruka och får vatten ibland men ingen näring. Och så är den så fin. Kanske skulle belöna den med en omplantering Nåväl:Man kan tydligen ta sticklingar som ska ligga och torka lite innan man planterar dem. Man kan även ta skott.
Tack för ditt svar! ...Men vadå skott och sticklingar? Min växt har ju i alla fall ingenting som går att ta av... Om jag inte ska rycka ett "blad" från den då men jag tvivlar på att det skulle överleva för sig själv. Min ser också ut att må bra, bortsett från att den är lite vinglig men det är ju inte så konstigt med tanke på det usla stöd den får från pinnen till stam som bara är nerstucken i jorden. Aleo veror finns väl i många olika typer och våra kanske inte är alls samma sak. Det stod ju aleo vera på min när jag köpte den men det kanske inte stämmer, vad vet jag. Får kanske lägga in en bild på den... /Maria
anna_rispan
19-10-2007, 18:48
en del växter tar man bladsticklingar på. jag har novemberkaktus o där tar man ett blad bara o stoppar ner lite i jorden. kanske är så man kan göra med aloe vera?
annars kan jag tyvärr inte hjlpa dig. stoppar du ner stammen i jorden? jag förstår inte riktigt hur du gjort?
Jo, jag stoppar stammen i jorden. Det är ju liksom inte någon stam längre eftersom det inte är några blad på den... Som jag sa tidigare så tappar den ju bladen längst ner efter hand och då blir det bara stammen kvar (som en palm?) men den ska ju inte sticka upp ovanför jorden, då skulle växten tappa all balans.
Men jag kanske ska testa att ta ett blad som stickling då. Varifrån ska man ta det i så fall? Långt ner eller i toppen?
/Malu
låt din aloe vera vara tills våren, nu är ingen bra årstid att ta skott eller föryngra växter. att den blivit så ranglig kan vara för att den stått för mörkt. den tycker om att stå i ljust fönster men inte i direkt solsken. den behöver ej heller vattnas särskilt mycket.
den brukar skicka ut rotskott så det gör den förmodligen i vår när tillväxten kommer igång igen.
annars kan du i vår skära av den ca 2 cm nedanför sista bladparet och låta torka något dygn och sedan sätta i sandblandad jord med lite grus i botten för dräneringens skull och vattna väldigt sparsamt. det går inte att ta sticklingar av den med bara ett blad.
ställ den nu så ljust du kan och vattna väldigt försiktigt.
mvh inger
Min är också lite vinglig, men den har inte tappat blad, så den har ingen stam.. Jag satte ner ett par blompinnar för att stötta den lite för balansens skull tills den får bättre med rötter, för som du säger så är ju rötterna inte varken stora och starka. På bilden ser man bara en av pinnarna[attachment=8597:DSCN5227.JPG]
Kände att jag blev tvungen att ta en bild på den nu. Såhär ser den alltså ut. Själva växten är ju inte ranglig men den lutar eftersom den inte har något stöd. Man kan se ett torkat blad längst ner och jag drog bort jorden lite så att man ser "stammen" Så fortsätter den alltså HELA vägen ner i krukans botten där klumpen med rötter sitter.
Solmängd och vattning tror jag inte att det är något fel på för den mår som sagt bra (som ni ser)
[attachment=8599:IMG_0064.JPG]
En närbild också.
[attachment=8600:IMG_0065.JPG]
Malu aloena växer ofta så där. Antingen kan du "kruka ner den" när du planterar om eller också kan du helt enkelt kapa den och rota toppen direkt i jord. De rotar sig snabbt! Den biten du lämnar kvar läker snabbt och kan grena sig. Mvh Fenja
Konstigt att samma växt kan ha så olika växtsätt, dom ser ju inte ens ut att vara samma planta...för jag har inget minne av att den hade en smal "stam" som gick ner till rotklumpen, men konstigare saker händer i växtriket
CITAT (Fenja @ 20-10-2007, 11:36)  Malu aloena växer ofta så där. Antingen kan du "kruka ner den" när du planterar om eller också kan du helt enkelt kapa den och rota toppen direkt i jord. De rotar sig snabbt! Den biten du lämnar kvar läker snabbt och kan grena sig. Mvh Fenja Tack för svaret! Vet inte om jag vågar kapa av den dock... Menar du att jag skulle ta av toppen på den och stoppa i jorden så att jag får två plantor? (som med kaktusar?) Tänk om jag råkar döda den  Får se om jag tar mod till mig till våren. /Maria CITAT (lissa @ 20-10-2007, 20:27)  Konstigt att samma växt kan ha så olika växtsätt, dom ser ju inte ens ut att vara samma planta...för jag har inget minne av att den hade en smal "stam" som gick ner till rotklumpen, men konstigare saker händer i växtriket  Det är inte samma växt. Det finns massa olika sorters aloe vera.
Tack för ett bra svar! men vad menas med "förökas genom delning"? Min visar inga som helst tecken på att vilja föröka sig men det hade ju varit roligt om den ville det.  Den jord som syns på bilden har jag inte använt i hela krukan förresten, kaktusjorden tog slut när jag planterade om sist... /Maria
Tack Maria för hjälp med namnet, jag trodde att det bara fanns en sorts Alohe Vera. Jag fick ett rotskott av en granne som hade fått en massa telningar. Men att den ska liksom ringla sig upp har jag inte märkt varken på min eller grannens, men man vet ju aldrig..den kanske börjar ringla eller vrida sig så småningom, konstigare saker har man ju sett Den är väldigt bra till utvärtes läkning.. Jag brukar ta blad som ramlar av , skära det i bitar, som om det vore en limpa, och sen fryser jag in dom. Förrförra sommaren blev det så tokigt att när jag friterade potatis i stekpannan, så tappade jag den på ett så dumt sätt att jag fick oljan mitt på vristen, med en rännil ner till hålfoten !! I det ögonblicket kom jag ihåg att jag hade en bit i frysen jag har i köket,...så på mindre än 3 sekunder satt jag med en bit iskall Alohe på det brända. Ni tror mig förmodligen inte, för jag tror det nästan inte själv...men jag fick inte varken ont eller en enda blåsa!!! Jag blev mörkt röd, och det kan man fortfarande se lite av..men inget mer.. Behöver jag tala om att jag i det ögonblcket blev Alohe fan, och att jag ALLTID har en eller två infrysta bitar ?? Bladet ska tydligen vara 3 år för att det ska fungera som det gör när det är som bäst  ..
Jag undrar om inte Lissa har en Aloe Barbadensis... skulle behöva titta på en bättre närbild. Aloe Barbadensis är den man brukar kalla läkealoe. Mvh Fenja
Mmm, intressant Maria! Tack för bilderna! Mvh Fenja
[attachment=8725:DSCN5319.JPG]Av dina bilder tycker jag nog att min mest liknar "elegans" med tanke på färg etc..för Barbadensisen växer ju som en solfjäder ...men det är svårt att veta ändå Resumen, ingen stam egentligen, den vrider sig inte utan den har en bladrosett i mitten.. .sätter in en så pass nära bild jag kan, en bebis och en närbild på bara ett stort blad och bladrosetten. Det var jätteintressant att få veta vad var och en är bra mot...Att min är bra till brännsår kan jag verkligen intyga, för jag har använt den flera gånger, jag berättade bara gången med oljan för att det var verkligen som ett mirakel.... Jag tror att bebisen är av samma sort, fast den har inte fått sina taggar än. åtminstonde har den exakt samma växtsätt och färg...[attachment=8723:DSCN5279.JPG][attachment=8724:DSCN5317.JPG][attachment=8 725:DSCN5319.JPG] Tack båda två för hjälpen, nu får vi se vad ni tror att den har för efternamn, för det kan väl inte vara nån hybrid av något slag
Stovepipe
30-07-2008, 13:44
Ny på detta forum. Jag lånar denna tråd eftersom den stämmer bra in på mitt problem. Har ett antal aloe (vet eh vilken sorts) som jag "ärvt" av en kompis som flyttat utomlands. Grejen är att dom inte (i mitt tycke) ser speciellt fina ut. En del har fått stam (som det snackats om i denna tråden) och hänger ut över krukan. Inte så snyggt och dessutom vill dom gärna välta p.g.a. detta.
Dom är helt säkert inte korrekt skötta av mig eller min kompis. Har säkert fått alldeles för mycket vatten och kanske för små krukor.
Det jag undrar är hur jag skall bära mig åt för att plantera om dom på ett snyggt sätt? I diskussionen ovan nämndes att man kan hugga av dom och rota toppen? Isåfall, vad skall man tänka på? Skall den ligga och torka till innan man planterar om den etc. Alla tips välkomnas!
Jag antar att det är en sort som skall få en lång stam, eller? Är det meningen att de skall bli långa och hängiga och krypa över krukans kant som dom gör? Eller beror det på dålig skötsel eller liknande (för liten kruka, för mycket vatten?). Har sett bild på detta forumet på aloe som växer med en stam rakt upp. Kanske var en annan sort än mina skyddslingar men de var rätt lika iallafall. Om det är så här de skall växa som får man hugga av dom varje gång de blir för långa eller?
Angående placeringen så står de i ett söderfönster utan direkt sol (ganska skuggigt kanske). Är väl egentligen den enda möjligheten jag har att placera dom. Har ett soligt söderfönster också men det gillar dom väl inte plus att där råder platsbrist.
Mycket tacksam för svar och råd. Verkar vara ett fantastiskt forum fyllt med kunskap.
[attachment=21947:30_07_08_1356.jpg] [attachment=21946:30_07_08_1354.jpg] [attachment=21948:30_07_08_1357.jpg] [attachment=21949:30_07_08_1358.jpg]
Stovepipe
02-08-2008, 16:27
CITAT (MariaS @ 01-08-2008, 12:33)  Ser ut att vara Aloe arborescens. Deras växtsätt är sånt där. Min arborescens låter jag växa ien amper av just denna anledningen. Enda sättet som jag funnit att den växer som bäst av. (norrfönster) Ah, tack! Har funderat lite på ampel innan faktiskt. Bra lösning för mig också då det löser en del platsproblem eftersom norrfönstret är lite tomt. Då ger jag mig på en ampelomplantering av dessa så fort jag får tid. Något speciellt jag skall tänka på vid omplanteringen? Är det något som hindrar att jag planterar många små i samma kruka till exempel? Tack för namnet också!
CITAT (Malu @ 20-10-2007, 23:09)  Tack för svaret! Vet inte om jag vågar kapa av den dock... Menar du att jag skulle ta av toppen på den och stoppa i jorden så att jag får två plantor? (som med kaktusar?) Tänk om jag råkar döda den  Får se om jag tar mod till mig till våren. /Maria Det är inte samma växt. Det finns massa olika sorters aloe vera. Det är ingen Aloe vera, men en Aloe är det och de växer inte rakt upp som man vill utan de lägger sig längs marken och sedan bildas det rötter efter hand, så att den förnyar sig hela tiden. Det är ingen fara att klippa den på våren. Klipp och riv bort några blad 2 - 3 st och låt den torka en vecka. Det gäller alla suckulenter annars ruttnar dom. Det måste bildas en sårskorpa och ur den kommer sedan rötterna vad det gäller kaktusar. På Aloe kommer rötterna i blad vecket, därför tar man bort några blad så att rötterna kan komma neråt i jorden. De är mycket lätta att att föröka så och tar sig snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|