noranettan
Om ni inte har för mycket emot det så tänker jag varje kväll jag orkar presentera en ros från min favoritrosgrupp. GALLICOR innocent.gif Tänk när gallicorna var som populärast i början av 1800-talet så fanns det ~4-5000 namnsorter. Idag bara ~450-500.
I världen i övrigt ligger Agatha Francofurtana bland gallicorna och i gruppen Agatharosor. I Sverige lägger vi den och ytterligare två rosor i en egen grupp - frankfurtrosorna. Vad som är rätt kan jag inte uttala mig om. Det är ändå en alldeles ljuvlig gallica/gallicahybrid. Doftar så gott att man nästan dånar, men sprider sig också väldigt med rotskott. Det här är den allra första rosen från den gruppen som kom till min trädgård. Den är en torpargrundros.
Mejal
Så roligt . Jag kommer med glädje titta på dem varje kväll och flitigt anteckna på "önskelistan".
Du får gärna fylla på med höjd och zon om du har det.
/Mejal

Kajsa
Dom tittar vi gärna på rose.gif
zaaritha
Eftersom de tillhör mina önskerosor--så kan du lita på att
jag ska kolla varje kväll!
kerstin z5-6
Nää fusk santa.gif jag har gjort v med alla pengar i Italie -och i november brukar fingrarna hitta Rosenposten mfl av sig själva ..
Du kommer att bli min ruin .... ninja.gif
Anna NV Uppsala
Vad kul med en gallicaserie Anette! Och vilken bra bild på Agatha, hon kan ju annars se aningen tilltufsad ut.

Förresten Anette (byter ämne nu, sorry) så har lilla rosen från Dala-Järna vuxit duktigt i sommar och gjort flera nya rotskott. Det bådar väl gott!
Salmi
Heja heja Anette...........

Nu ska jag följa Gallicaserien med stort intresse.......
och kommentarerna.....

Jag har ju en del gallicor i min trädgård men kan absolut tänka
mig att köpa fler...
jag vet ju att du blir skickligare och skickligare på sticklingsförökning
och då har jag inte långt till din lilla butik....

noranettan
Agatha Francofurtana (förut sa jag bara Agatha eftersom hon står så i Rosbibeln) men.....hon kan bli ganska hög ~2 meter. Hon behöver även då och då klippas av jäms med fotknölarna - får lätt ett spretigt och storkbent växtsätt om hon får vara. Jag tror inte att den här damen finns till salu hos plantskolorna, men det brukar aldrig vara svårt att få fatt på rotskott. Men doften hörni! Mmmmmmm. rolleyes.gif

Zon förresten! Jag bor och odlar i z 4-5. Gallicor är oftast inte några zonknäckarrosor, många går upp i zon 6-7 (Matti Kulju odlar i Uleåborg)
renate
Härligt med en gallicaros visning,har några men inte så många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon