Full version: Vackra höstlöv!
Anna NV Uppsala
Det är inte så jättemycket klös i höstfärgerna i år tycker jag. Därför är det skönt att ha några träd och buskar som är pålitliga. Jag har lagt några bilder i mitt höstalbum:

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1193

Jag är inte så inbodd här på Odla än. Hur brukar ni göra? jag har sett att många lägger in en hel del bilder direkt i inläggen. Brukar ni länka till album också? Jag tycker det verkar enklast om man har samlat ihop ett antal bilder.

Hur stora kan albumen bli här förresten? Finns det något 'tak'?
zaaritha
Rödek!
Var får man tag i den?
Lotta i Gbg
Vilket trevligt album Anna! Höstfärgerna här på västkusten är jättefina just nu, det gäller att njuta för nästa vecka kan allt vara bortblåst. Kul att se att din rödek fortsätter att vara röd på hösten.
Jag gillar att se album, det går juy alldeles utmärkt att länka.
/Lotta i Gbg (som inte klarar av att ändra sin signatur här)
Anna NV Uppsala
Det var nog lite pyssel innan jag fick tag på min. Tror det var Löta utanför Eskilstuna som beställde en planta i hanterbar storlek och prisklass åt mig. Senare har jag sett att den funnits på Solberga i Strängnäs. Annars från Esvelds i Holland skulle jag tro.
Men i princip ska en bra plantskola kunna ta hem ett exemplar i lagom storlek. Quercus rubra alltså.

Lotta, det är bara på hösten som min rödek blir röd! På sommaren är den vanligt grön, men jag gillar den ändå, den har så häftig bladform!
Lotta i Gbg
Jag vet Anna, vi har diskuterat förrut om det. Mina föräldrar har en gammal jättestor rödek som inte blir röd på hösten, och då har jag för mig att vi hade diskussionen att dels så är det vanligare att unga ex blir höströda, dels att det beror på hur långa och varma höstarna är.
Anna NV Uppsala
Aha, det var det du menade med 'fortsätter', då fattar jag ;-)
ewa zon 3
CITAT (Anna NV Uppsala @ 19-10-2007, 23:27) *
Jag är inte så inbodd här på Odla än. Hur brukar ni göra? jag har sett att många lägger in en hel del bilder direkt i inläggen. Brukar ni länka till album också? Jag tycker det verkar enklast om man har samlat ihop ett antal bilder.

Tror inte det finns något direkt brukar. Att länka till album som du gör fungerar bra tycker jag tummenupp.gif

Härligt sprakande färger i ditt höstalbum happy.gif
Hoppas mina 'Wasagaming' också kommer bli lika färgranna.
De envisas fortfarande med att vara gröna, nyplanterade i våras.

Tänk jag tycker det är precis tvärtom med höstfärgerna i år. Förra året ville inte ens den annars så röda vingade benveden skifta färg.
Den blev bara tråkigt murrbrun och sedan trillade alla löven av. Men i år lyser den som vanligt.

/Ewa
Kati i Vadensjö
Så fina bilder Anna! Din rödek är väldigt lik den okända eken som min pappar sått från frö, undrar om min också kan vara rödek...? Jag har lagt in en bild, om du har tid & lust att titta och tycka/tro nåt? Ska se om jag fixar att länka, http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=13458
Monica i Nässjö
Oj, vilka härliga färger! Jag måste satsa mer på det som är vackert på hösten, märker jag. Och Anna, först nu upptäckte jag det som du pratat om tidigare- bildspelet. Vilken fantastisk finess! Och man kan ställa in hur länge man vill se varje bild t.o.m. bravo.gif
Lotta i Gbg
Kati! Inte Anna här, men jag tycker detr verkar troligt med att det är Quercus rubra, den är ju rätt vanlig också. Annars kan du kolla hos Esveld, de har lite olika ekar att välja mellan. Esveld

Lotta i Gbg
Anna NV Uppsala
Scharlakansek och kärrek har ungefär sådana blad också.
Cilla
Fina bilder!
År som inte skapar röda färger kan man ändå tycker jag lita på ullungrönnen, kopparlönnen, vingade benveden och en hel del andra benvedsbuskar, berberisen, oxbären och några till. Och paraplybusken förstås, den ska jag plantera mer av själv. Hela året har den mycket speciell färg; rött bladutspring, lite metalliskt grön på sommaren och matt djupröd på hösten med blad som kan sitta länge om den står vindskyddat.
Kati i Vadensjö
CITAT (Anna NV Uppsala @ 22-10-2007, 22:54) *
Scharlakansek och kärrek har ungefär sådana blad också.

Tack för tipsen! Jag sökte på alla på nätet och kollade på olika bilder. Sådär utan några större verkliga erfarenheter tycker jag att både kärrek (Quercus palustris) och sharlakanseken (Quercus coccinea) verkar ha mer djupflikiga blad än våra exemplar. Iallafall på de bilder jag sett lutar jag mer åt Q. rubra. Men plantorna är ju rätt unga, så det kanske avviker lite så här i unga år... Mycket fina är de oavsett vilken sort de är tycker jag:-)
renate
Oj så vackra höstfärger,rödeken är jättefin men rosblad med höstfärg tycker jag om.Jag ska köper/fröså lite mer buskar och träd.
trädgården är vacker länge med buskar/träd i glödande färger.
Harvey
Har för mig att jag kollade någon gång och att Rångedala har rödek (jag är nämligen också sugen på en sådan). Synd bara att dom inte säljer på postorder längre.
Jo, det har dom, vet ej hur man länkar, ni får klippa o klistra.
http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...734&Search=
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon