vindspel
CITAT
Ohälsotalet sjunker i Sverige
Ohälsotalet i Sverige sjunker. I september var det nere på nästan 40 dagar.

Det är i första hand frånvaro med sjukpenning som har gått ned, skriver Försäkringskassan i ett pressmeddelande.

Ohälsotalet är Försäkringskassans mått på frånvarodagar som ersätts från sjukförsäkringen under ett år.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-10-20

När det räknar antalet sjukdagar för svensken tycker jag att den inte överrenstämmer med verkliga livet.
Av ekonomiska eller av "kollegiepåtrycknings" skäl finns allt fler som tar ut några dagars sjukdom i flex eller semester. Så har det varit där jag arbetat. Arbetsgivaren har frågar - "ska vi vänta och anmäla din sjukdom tills vi ser om du mår bättre i morgom?"
Jag har tyckt att detta varit bra för då kan jag ta min inarbetade flextid och slippa karensdagar och dessutom slippa arga ögon från mina medarbetare att - Usch är hon sjuk.
Men hur ska då ohälsotalet kunna räknas????
Har ni varit med om liknande på eran arbetsplats?
Alba
Det var vanligt på min arbetsplats att ta ut sjukdagar i felx eller semester eller övertid.

Så här i efterhand kan jag konstatera att det inte är så bra. Om sjukskrivning övergår i sjukpension och det blir tal om livränta så kollas det upp hur mycket sjukdagar som är registrerade. Har man då tagit det i flex, semester eller övertid verkar det som att man aldrig är sjuk.
Cacki
Visst har jag både tagit ut semesterdagar, flex- och komp- vid sjukdom!! Utnyttjar redan inarbetad tid tror jag nästan alla gör på mitt jobb.
Eva i Skåne
Det är nog så på många arbetsplatser. Karensen svider och har man timmar att plocka ut och känner att man kanske bara behöver en eller två dagar hemma så väljer många det. Så är det på min arbetsplats och den har många anställda.
Det är lätt att konstatera att det visar felaktiga siffror i statistiken, men för den anskilde är det ett frestande alternativ.

Själv har jag en fridag i veckan och den kan jag bolla med lite som det passar mig, även om den egentligen är fast placerad i ett schema, så det blir i första hand den jag flyttar om jag t ex vaknar med migrän.
Rossi
Ja, på min arbetsplats är det helt OK att ta ut semester eller flextid om man är sjuk. Är jag bara sjuk någon enstaka dag tar jag ut en kompdag. Det tjänar både min arbetsgivare och jag på.

CITAT (vindspel @ 20-10-2007, 08:39) *
Av ekonomiska eller av "kollegiepåtrycknings" skäl finns allt fler som tar ut några dagars sjukdom i flex eller semester. Så har det varit där jag arbetat. Arbetsgivaren har frågar - "ska vi vänta och anmäla din sjukdom tills vi ser om du mår bättre i morgom?"
Jag har tyckt att detta varit bra för då kan jag ta min inarbetade flextid och slippa karensdagar och dessutom slippa arga ögon från mina medarbetare att - Usch är hon sjuk.
Men hur ska då ohälsotalet kunna räknas????

Men frågan som din arbetsgivare har ställt "ska vi vänta att anmäla din sjukdom" är ju bara aktuell om du är sjuk mer än två veckor - det är först då man anmäler det till Försäkringskassan. De två första veckorna står arbetsgivaren för kalaset och där är det inte tal om att anmäla något.

På mitt jobb anger man själv i tidregistreringsprogrammet när man kommer tillbaka om man vill registrera sjukdom, flextid eller semesterdag. Din arbetsgivare har ingen rätt att tvinga dig att ta ut annat än sjukdag om du är sjuk.
Gita
Och ändå har vi världens i särklass högsta ohälsotal!
Gita
Blomstertanten
Jag brukar jobba ändå fast jag är sjuk.
Utom denna vecka , då jag för en gångs skull stannade hemma ! Men jag hade överhuvudtaget inte kunnat jobba med nästan 40 graders feber. Men det kommer ju svida rejält i lönekuvertet , så det blir väl till att äta enbart makaroner sista veckan innan nästa lön.
Åsa, mälardalen zon 2
Även jag går till jobbet ibland då jag borde ha stannat hemma vi har ingen flex på jobbet och jag får inte ta ut semesterdagar så är jag jättesjuk har jag inget annat alternativ än att sjukanmäla mig.
Hannele
Men jag har inte varit sjuk, på några år, varför finns inte det alternativet? confused.gif
Netha
CITAT (Hannele @ 20-10-2007, 21:39) *
Men jag har inte varit sjuk, på några år, varför finns inte det alternativet? confused.gif

Frågan var... Ohälsotalet sjunker i Sverige, Har ni tagit ut sjukdagar som ngt annat
Hur gör ni vid kort sjukdomsperiod
Hannele
CITAT (Netha @ 20-10-2007, 21:45) *
Frågan var... Ohälsotalet sjunker i Sverige

Då kan man väl vara frisk ändå?
Rossi
Min man har en väldigt generös arbetsgivare. De anställda får inget sjukavdrag på lönen de första två veckorna de är sjuka och behöver inget läkarintyg under vecka två. Är man sjuk i mer än två veckor och Försäkringskassan tar över så måste de dock enligt lag dra en karensdag. Så på pappret har de noll sjukdagar i det företaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon