Knobban
Vi har lagt ett gunnebostängsel på ca 14 meter mot grannen och nu vill jag plantera nånting som klär in stängslet och mjukar upp intrycket litegranna. i bor i zon 3 och det är mycket soligt läge, ej skyddat och lerig jord.
Tar gärna emot förslag på vackra växter. biggrin.gif
Eva Swahn
Alltså jag är så bortskämd att aldrig behöver tänka på det här med zoner då jag bor i zon 1 så mina förslag måste du kolla om du kan ha.

Du vill mjuka upp det tråkiga, stela Gunnebostängslet, betyder det att du inte behöver tänka på insynsskydd, utan bara estetiskt? Min spontana tanke var att du skulle ha lite olika sorter.

Något jag såg häromdan som staketdöljare och var väldigt snyggt: klätterhortensia, den måste vara vacker på vintern även då grenverket är fint.

Rosor i passande färg som blommar hela säsongen och som du flätar in i staketet - grannen kommer att uppskatta det! Kolla sidan www.rosenposten.dk (på slyngeroser) där finns svenska zonanvisningar.

Nån kaprifol kanske? Vild? som luktar gott!

Till slut skulle jag ha murgröna som är vacker året om.

Innan allt har växt upp så det blir fylligt skulle jag stoppa ner lite krassefrön som pryder och växer glatt.

OBS! Tänk nu på att jag har ingen aning om det här med zoner!!

Lerig jord?
Vilken jord man än har får man kompensera så att strukturen blir uthärdlig
för växterna. Lerig jord har ju den nackdelen att den håller vatten till den grad att växterna kan drunkna. Du måste alltså blanda upp den med g r o v k o r n i g sand - öka dräneringsgraden. Sen bör du öka mullhalten med gamla löv och gräsklipp. Men jag gör själv alltid så att jag läser på i vilken jord växterna trivs - och sen skapar jag det i en rejäl planteringsgrop. Jorden kan man ju påverka till en viss grad som man inte kn göra med zoner och sol/skugga.

Lycka till
Margaretha
Precis idag satt jag och läste i min nya trädgårdsbok, Latmansträdgården, och där nämnde författarinnan gunnebostängslet - något jag aldrig hört talas om tidigare. Och för andra gången samma dag återkommer detta ord i din fråga. Lustigt!

I boken stod att klätterrosenrosen Excelsa är fin över ett gunnebostängsel. Kanske är det något för dig.

Snälla, berätta, hur ser stängslet ut? Jag förstår att det är ett fabrikat, men är det av typen nät eller? tongue.gif
Betty
Här får du en vintrig bild på ett gunnebostängsel!

Knobban
Nej, vi tänkte inte ha något direkt insynsskydd mot grannarna där, det är den enda ytan vi ser varandra på. Därför ville vi ha det ganska öppet, nån kontakt vill vi ha med grannarna iallafall. Grannarna har för övrigt bott här längre än oss och de säger att ingenting växer där, men det har jag svårt att tro. Med jordförbättring och god skötsel borde väl nånting kunna växa där. ohmy.gif
Jag ska definitivt kolla upp klätterhortensia och rosalternativena. Kaprifol står jag gärna över eftersom de har giftiga bär och mina barn gärna äter av övriga bär i trädgården.

Vad gäller gunnebostängslet så vet jag itne varifrån det fått sitt namn, men det är (tror jag) den vanligaste typen av stängsel i trädgårdarna.
Är det förresten nån som vet om järnek är giftigt?
Eva Swahn
http://linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html

Om du har möjlighet så skriv ut listan och ha med dig när du åker till plantskolan!
Eva Swahn
http://www.giftinformation.apoteket.se/vax...nyvaxtlista.htm

Denna länk passar kanske bättre då det står vad som kan hända. Gäller barn.
Knobban
Tack, den listan åkte genast in bland favoriterna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon