Full version: Rådjur
skogstroll
jag fick en stek rådjur på jobbet i veckan (skjutet för nån vecka sen) och undrar om nån vet hur länge och hur man förvarar det? den är ju rätt stor... jag har noll koll blush.gif
KURT
Är den färsk, och du vill frysa den nu?

Det är inga konstigheter att frysa den, är det vassa ben så bör man skydda plastpåsen, t ex med AL-folie på de vassa delarna. Sedan packar man bara i fryspåse med så lite luft som möjligt. Magert kött kan förvaras åtminstone ett år i frysen
skogstroll
tack för svaret! vet du hur länge den håller sig i färskt skick? smile.gif

KURT
CITAT (skogstroll @ 20-10-2007, 13:04) *
tack för svaret! vet du hur länge den håller sig i färskt skick? smile.gif

Jag tror att det är svårt att sätta en tidsgräns. Olika soters kött (och olika styckningsdetaljer) har väldigt olika hållbarhet. Men en mager stek med bindvävshinnor kvar har normalt den bästa hållbarheten. Men sedan beror det på hur kroppen hanterats innan den styckats. Har man inte kontaminerat den på något sätt och förvarat den kallt så surnar normalt kött till sist, det betyder att det normalt inte är några farliga bakterier som växer där.
netaave
Fick lära mig av gårdsslaktaren att ju längre du har den framme innan du fryser den desto mörare kött får du.
Upp till en vecka kan man ha den i kylen innan man fryser den. Gäller allt färskt kött.
KURT
CITAT (netaave @ 31-10-2007, 20:17) *
Fick lära mig av gårdsslaktaren att ju längre du har den framme innan du fryser den desto mörare kött får du.
Upp till en vecka kan man ha den i kylen innan man fryser den. Gäller allt färskt kött.

Förhoppningsvis skall man ha låtit vilt hänga INNAN man styckat det.
netaave
CITAT (KURT @ 01-11-2007, 07:01) *
Förhoppningsvis skall man ha låtit vilt hänga INNAN man styckat det.

Javisst men det utesluter väl inte det här? Mörning sker inte enbart genom hängning fick jag lära mig.
KURT
CITAT (netaave @ 01-11-2007, 12:09) *
Javisst men det utesluter väl inte det här? Mörning sker inte enbart genom hängning fick jag lära mig.

Så fort man börjar stycka köttet så kommer det in bakterier på ytorna, och dessa kommer att börja växa. Och det gör de även i kylen.
netaave
CITAT (KURT @ 01-11-2007, 12:23) *
Så fort man börjar stycka köttet så kommer det in bakterier på ytorna, och dessa kommer att börja växa. Och det gör de även i kylen.

Ja och även när det hänger det är en del i mörningsprocessen det också
KURT
CITAT (netaave @ 01-11-2007, 17:52) *
Ja och även när det hänger det är en del i mörningsprocessen det också

Nej man bör nog inte möra köttet med proteaser från bakterier!!!! Det är köttets egna proteaser som skall möra köttet.

http://www.meatinfo.com/restaurang/artikla...ning=restaurang
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon