Full version: En ledig dag
Ciczi
I torsdags lämnade jag in uppsatsen och därmed hade jag en ledig dag igår. Så jag drog till botaniskan i Köpenhamn. Vilket ställe!!!
PArken var fantastisk och växthusen ska vi inte tala om. Wow!!!

Hittade fem av sju arter av de palmer jag har arbetat med i mitt examensarbete. Det var kul att se några exemplar som var lite större än de jag sett tidigare.
Sedan fanns där massor av andra växter jag inte har sett tidigare och inte heller hört talas om ens. Massor, massor och åter massor.
Hittade en liten butik där jag kunde köpa fröer - så det gjorde jag så klart:

Jag hittade
* Cosmos bipinnatus "Sensation daydream"
* Tweedia caerulea
* Trachycarpus fortunei

Den sista kunde jag inte låta bli eftersom jag har arbetat med den i min uppsats och det är klart att jag måste prova att fröså den. Om jag misslyckas så gör det inte så mycket för fröerna var inte dyra.

Dessutom köpte jag Iris histrioides "George" till en billig peng.

Det var en bra dagsutflykt!

Ciczi
ewa zon 3
Låter som en jättehärlig dag wub.gif

/Ewa
stennie
Låter verkligen som en härlig dag!
Biggan_
Jag håller med om att botaniskan i Köpenhamn är väl värt ett besök. Vi var där för ett par år sedan och har pratat om att åka dit igen. Där finns som Ciczi nämnde, en fantastisk park och växthus som man bara knappt kan slita sej ifrån. Dom har bl.a dom där stora jättenäckroserna, alltså bladen är som stora vagnshjul och har en kant precis som en pajform.
Hade du inte kameran med dej Ciczi?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har aldrig varit i Bot. Trädgården i Köpenhamn men väl fått fröer därifrån några år.

Från många Bot. trädgårdar kan man ju få fröer men ej från Göteborg.

Elisabeth
ewa zon 3
Jo visst kan man få fröer från Göteborgs botaniska trädgård yes.gif
Eller rättare sagt köpa. Man änmäler sig på Konnässörsklubben hemsida och får sen en fin katalog att beställa fröer ifrån.

Finns det något liknade för Köpenhamns botaniska trädgård?

/Ewa
CITAT (ewa zon 3 @ 21-10-2007, 13:18) *
Eller rättare sagt köpa. Man änmäler sig på Konnässörsklubben hemsida och får sen en fin katalog att beställa fröer ifrån.

/Ewa

Ja det vet jag. jag hade anmält mig också men bara fått 2 X en katalog.

Men det är inte det jag menade. Många Bot. Trädgårdar skicker ut en frölista när man frågar om den och då kann man även få fröer. Inte köpa

Elisabeth
ewa zon 3
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-10-2007, 15:18) *
Men det är inte det jag menade. Många Bot. Trädgårdar skicker ut en frölista när man frågar om den och då kann man även få fröer. Inte köpa

Ok då förstår jag blush.gif
Hur gör man för att få Köpenhamns botaniska trädgårds frölista?

/Ewa
Piccante
CITAT (ewa zon 3 @ 21-10-2007, 13:18) *

/Ewa

Ibland kan man även köpa deras fröer direkt i deras butik.

Ang Köpenhamns botaniska så har jag hört mycket bra om den. Hade tänkt åka dit i höstas men det blev inte av tyvärr. Får se om det blir tillfälle till våren med en resa till Köpenhamn.
CITAT (ewa zon 3 @ 21-10-2007, 18:08) *
Ok då förstår jag blush.gif
Hur gör man för att få Köpenhamns botaniska trädgårds frölista?

/Ewa

skickade ett PM till dig ang. detta
Ciczi
CITAT (Biggan_ @ 21-10-2007, 11:52) *
Hade du inte kameran med dej Ciczi?

Klart jag hade!!!!

kolla här!

Cicz
CillaM
CITAT (Ciczi @ 22-10-2007, 19:46) *
Klart jag hade!!!!

kolla här!

Cicz

Åh, varför gör man inte sådana här saker lite mer spontant och oftare?! Nu blev jag ju jättesugen att åka jag med...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon