Full version: Agatha Incarnata
noranettan
Även om det inte är kväll än så lägger jag ändå in kvällens gallica (har en 2-åring i kväll + bröderna)
Jag tycker det är ganska intressant med Agatha-rosorna. Suzanne Verrier, rosexpert med ett par böcker om gallicor och rugosor i bagaget, framför ett par olika teorier om namnet. En av teorierna är att det kommer från det grekiska orden agatha som betyder ~"mer än bra" och att rosor som namnats med agatha/e var samlingsvärda. ~1/4 av rosorna på Mailmason var Agatha-rosor. Själv har jag bara de här två, men Agathe Fantime står högt på önskelistan - finns hos Schlossgärtnerei i Tyskland (?).

Nåväl, den här gallican är rejält taggig så man kan ana damascena hos ena föräldern. Min AI är efter ett antal år fortfarande inte högre ~1m. Däremot har busken ett vackert växtsätt, buskigt och välformad. Blomman börjar som rosa och bleknar till vitrosa. Rosorna är inte så jättestora ~7-8 cm, men de kommer i stora klasar. Som synes på bilden kan de inbland bli så tunga att rosen lägger sig på marken. Den börjar oftast inte blomma förrän i slutet av juli, när gallicor som kom först redan har gett sig. Doftar jättegott, men inte så starkt som Agatha Francofurtana (som enligt Help me Find har ett 10-tal andra vackra namn med Agatha i) Jag minns inte var jag köpte Agatha Incarnata, Rosenposten förmodligen, tror inte jag sett den i Sverige någonstans - Flora Linnea i så fall. rolleyes.gif
Mejal
Hmm.. Agatha i flera namn. Det hade jag inte en aning om. Då får man vara lite uppmärksam på vad man ser. Jag har för mig att jag har sett en skylt i G:a Linköping på en Agahta. Då måste jag utforska lite närmre vad det kan vara för någon.
noranettan
Njae, nu var jag bestämt inte helt tydlig.....(suck). Den ros vi namnar Agatha i Sverige (den som jag nu kallar Agatha Francofurtana - fint värre!!!) är nog den Agatha du fått namn från G:a Linköping. Det är en av de rosor som det kommer flest av i våra trakter på Kom-Och-Visatillfällen. Letar man Agatha på Help me Find och går in på Agatha så kommer det fram att synonymer är bla: Admirable Agatha, Agatha Great Sultana, Agatha of the King, Agatha Supreme, Agatha Triumph of Venus, Agathe, Beautiful Agatha, Beloved Agatha. Kärt barn du vet.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon