Jag tycker det är ganska intressant med Agatha-rosorna. Suzanne Verrier, rosexpert med ett par böcker om gallicor och rugosor i bagaget, framför ett par olika teorier om namnet. En av teorierna är att det kommer från det grekiska orden agatha som betyder ~"mer än bra" och att rosor som namnats med agatha/e var samlingsvärda. ~1/4 av rosorna på Mailmason var Agatha-rosor. Själv har jag bara de här två, men Agathe Fantime står högt på önskelistan - finns hos Schlossgärtnerei i Tyskland (?).

Nåväl, den här gallican är rejält taggig så man kan ana damascena hos ena föräldern. Min AI är efter ett antal år fortfarande inte högre ~1m. Däremot har busken ett vackert växtsätt, buskigt och välformad. Blomman börjar som rosa och bleknar till vitrosa. Rosorna är inte så jättestora ~7-8 cm, men de kommer i stora klasar. Som synes på bilden kan de inbland bli så tunga att rosen lägger sig på marken. Den börjar oftast inte blomma förrän i slutet av juli, när gallicor som kom först redan har gett sig. Doftar jättegott, men inte så starkt som Agatha Francofurtana (som enligt Help me Find har ett 10-tal andra vackra namn med Agatha i) Jag minns inte var jag köpte Agatha Incarnata, Rosenposten förmodligen, tror inte jag sett den i Sverige någonstans - Flora Linnea i så fall.