Lotta i södra Skåne
20-10-2007, 14:28
Hej,
Brukar bara kika runt här och håller oftast till på A&T.
Undrar vad jag ska göra med rosorna inför vintern? Kupa upp jorden runt om vet jag, men något annat? New Dawn och Uetersen kräver de nåt speciellt eller räcker det med kupning?
Hej Lotta..........
Jag som bor i zon 4/5 gör ingen täckning på dessa rosor och dom klarar sig mycket bra
jag kupar upp omkring dom med välbrunnen hästgödsel....
Du bor ju så bra till så jag tror inte att du behöver täcka.
noranettan
20-10-2007, 15:05
Hur har du det med snö Lotta? Om du får rejält kallt och inte någon snö så är det fiffigt att både lägga ner klätterrosorna och täcka med något eller linda säckväv runt. Likaså att kupa upp runt rosorna om de inte är på egen rot. Tänk att det ska vara såmycket pyssel......hm, suckar lata Anette
CITAT (noranettan @ 20-10-2007, 16:05)

Likaså att kupa upp runt rosorna om de inte är på egen rot. Tänk att det ska vara såmycket pyssel......hm, suckar lata Anette
Här kommer det en lat till och lägger sig i....Läste jag rätt......behöver jag inte kupa de rotäkta?
/Anki
Aqvakul
20-10-2007, 15:39
I Skåne har vi i många avseenden gynsamma odlingsförutsättningar. Vintrarna kan dock vara knepiga. Senvintern/förvåren bjuder ofta på omväxlande barfrost och drivande värme. Det är bra att täcka med väv både mot frost och sol.
Mvh
Anders
Inte behöver du göra något med dom i södra Skåne, zon 1. Här i zon 3 - 4 fryser inte New Dawn, men Rosarium Uetersen fryser i botten har gjort så två år, men det är ju långt mellan oss.
noranettan
20-10-2007, 16:32
Nej, jag tycker inte man ska behöva kupa om de rotäkta. Kupningen är ju främst till för att skydda okuleringsstället som är den svaga punkten kalla vintrar - och den svagheten har inte de rotäkta.
kerstin z5-6
20-10-2007, 17:31
nej -inte heller jag kupar de rotäkta -däremot lindar jag säckväv , böjer ner osv så de klarar mer grönt kvar på våren
Lotta i södra Skåne
22-10-2007, 10:53
Tack till er alla och länge leve mina rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.