Full version: Rosor och Murgröna
svennis
Hej! Jag får också in och skriva lite.
Har haft en ros med våldsamma långa grenar på fel plats, som man jämnt fastnade i. Vet inte vad det är för ros. Vill inte ha den kvar och vill inte kasta den. Hade visst små vita blommor.
När jag grävde upp den blev det 3st plantor.
Nu har jag planterat alla 3 i murgrönan. Mitt i ett 20 cm högt murgröna täcke. Där kan de stå.
Murgröna och rosor har ett avtal, murgröna växer inte upp i rosorna. Det har jag lärt mig nu och sett.
rolleyes.gif

Anna NV Uppsala
Haha, det blir en spännande kamp mellan två tuffingar. Du får berätta hur det går!
noranettan
Hur har du din murgröna och rosorna? Jag får inte någon bild i huvudet. Träd, marken, mur????? Berätta nu.
confused.gif Anette
svennis
Little White Pet har stått där flera år. Blommar nu fint.
http://www.odla.nu/forums/uploads/11929204...1344_122299.jpg
Kajsa
Så det går, föreställer mig att murgrönan tar över allt, som den växer.
Mejal
Det kanske beror på var man bor och odlar. Här uppe i zon 3 är den nog inte ens vinterhärdig. Iallafall, så ser jag den inte ofta. När jag är i Skåne ser jag den mycket. Så någonstans i mellan, så växer den nog precis lagom för att kunna samplanteras med rosor. smile.gif
svennis
Hej det går bra. Trädgårdsarkitekt Bo Lindahl i Teckomatorp har bekräftat.
Goldstern växer ju fint i den. Little White Pet planterade jag inte i murgröna men murgrönan sprider sig runt den. Rosen klarar sig
Nu har jag planterat 2st Astrid Lindgren, Francesca och Irma i murgrönan.
Rosa Mundi och R. Sancta skall också dit i kanten, sedan kan murgrönan växa fram och täcka marken runt rosorna.

http://www.odla.nu/forums/uploads/11929725..._1344_29356.jpg
svennis
Oj!
Kan man nu sätta in bilden . Får jag lära mig.
Irma på plats.
http://www.odla.nu/forums/uploads/11929815...1351_114507.jpg
smile.gif
anna_rispan
CITAT (Mejal @ 21-10-2007, 16:30) *
Det kanske beror på var man bor och odlar. Här uppe i zon 3 är den nog inte ens vinterhärdig. Iallafall, så ser jag den inte ofta. När jag är i Skåne ser jag den mycket. Så någonstans i mellan, så växer den nog precis lagom för att kunna samplanteras med rosor. smile.gif

Mejal: jag bor i zon 3, några påstår att det är zon 4 på en del ställen. Men jag vet en som planterat ut en brokig murgröna o den växer på som bara den. Med sina små söta vitgröna blad.
renate
Jag bor i zon 4 och jag har bekanter med murgröna i sina trädgårdar,jag fick sticklingar men lät de dö,gillar inte murgröna sorry Svennis.
Mejal
Jo, jag tror visst att de går att odla här uppe också, om än med sämre resultat. Men jag har aldrig sett den "ta över" på samma sätt som i Skåne. Så är det ju med många växter. På bättre växtplatser kan de bli en plåga, medan på sämre en trevlig perenn.
noranettan
OK, nu förstår jag Svennis, marktäckare. Jag fick STORA problem i en rabatt där jag satte vintergröna som marktäckare. SORKEN älskade de gömmorna. Nu har jag hållit på hela säsongen med att dra upp alla revor. Jag har många HC Andersen i den rabatten och 1/3 blev sorkmat med rotsysemet helt avgnagt. Har du inte sorkproblem?? rolleyes.gif Anette
svennis
Nej ingen sork. Vet inte hur den ser ut. Mullvader men inte i denna jorden.
Allers Trädgård kom idag, de skriver om murgröna som marktäckare. sidan 30.

Ni skriver så fint om Rosor och solstrålar. Vill också.

Om du tappar ditt goda humör
kan du alltid återfinna det
i en rosenträdgård..
..Står på ett vykort på kylskåpet
Akvarell: Laila Wikström

Astrid Lindgren.jpg

Citrona
En bekant till mig som bor i samma område som jag i zon 3-4, har murgröna på hela norrgaveln av huset. Den har vuxit där sedan 60-talet. Jättefin och grön hela året.
Mejal
Jag ger mig.
Skall ut och jaga murgröna i Linköping för rapport senare.
Det var väl snarast en känsla jag hade att den inte växte så bra här, eftersom jag minns hur jag reagerade när jag kom till Österlen och såg en hel skog som var marktäckt med murgröna och den dessutom klättrade upp i alla träden. Jag uppfattade det som om det var typiskt ett "söderfenomen". Det var överväldigande. Rena "Sagan om ringen"-stämning. Men det kanske inte det är...
Jag återkommer med en rapport.
svennis
Det visste jag inte.
Spanska Snigenln tycker inte om murgröna. Extrakt av murgröna har gett bra resulat i bekämpning.
Tur att det inte är tvärt om. yahoo.gif
Mia, zon 3
CITAT (Mejal @ 24-10-2007, 07:30) *
Skall ut och jaga murgröna i Linköping för rapport senare.

Mejal - jag trodde också att det var nära nog kört här (bor i Björsäter), men en kollega som bor uppe vid Lektorshagen har hela garaget täckt. Och om du har vägarna förbi Corren-huset inne i Lkpg, så gå på andra sidan muren nedanför Corren, mot hyreshuset till. Där växer flera kanonfina murgrönor som de får klippa hårt för att de ska hålla sig på plats. Jag råkar dessutom veta att om man av en händelse får med sig några rankor så rotar de sig på ett kick i en vas med vatten, men jag kan ju inte sitta här och uppmana dig till stöld... whistling.gif wink.gif
svennis
Jobbar med min murgröna.
Grävde upp en St Nicholas, den blev 10 st rotäkta rosor som jag nu planterade framför murgrönan. Hoppas de nu hinner bli stora innan murgrönan kommer dit.
Kogödsel i botten o sand o lera.
Tycker om 'Jultomten', nyponen håller sig och är så fina.
Tomte z.jpg

Tomte x.jpg
smile.gif
noranettan
Håller med dig Svennis. Jultomten giggle.gif är väldigt snygg och rikblommande.
Mejal
CITAT (Mia, zon 3 @ 26-10-2007, 20:46) *
Jag råkar dessutom veta att om man av en händelse får med sig några rankor så rotar de sig på ett kick i en vas med vatten, men jag kan ju inte sitta här och uppmana dig till stöld... whistling.gif wink.gif

Vilket bra tips, dvs att gå och titta där. Det skall jag göra. naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon