zaaritha
20-10-2007, 18:58
Nå´n här som har erfarenhet av björnar?
Det är väl inte vanligt att de är farliga för människan?
Finns ju nu en ungbjörn i Mullsjö, söder om Hjo.( Skaraborgs Län).
Och nu törs inte vuxna låta barnen vara ute.....
Jag hörde av en norrlänning att björnar helst undviker människor?
Limeblossom
20-10-2007, 19:41
Ja, normalt så gör dom väl det...undviker oss alltså. Vi hade en björn som gick runt här i området förra våren. Det är lite obehagligt....
zaaritha
20-10-2007, 19:48
Men, anföll den?
Björn anfaller när den blir trängd, men den är rätt skygg, så bara den hör oss så går den undan.
Men ibland hinner den inte, eller vi människor kommer mellan hona och ungar. Likaså sjuka djur kan bli väldigt oberäkneliga. Och nu när vi har så mycket björn på skogen söker den sig närmare och närmare bebyggelse. Där finns mat ganska lättillgängligt ofta och risken för möte mellan människa och björn ökar.
Mitt tips är att låta när man är i skogen, sjung, tralla prata, så man varnar björnen och den hinner undan.
ängsvädd
20-10-2007, 20:34
Som jag har fattat det kan de bli farliga när hundar och jägare hetsar dem.
I Mullsjö var det väl mest hörsägen... ingen som personligen sett björnen, hade ännu trätt fram.
Allt var andrahandsuppgifter... så sades iaf på teve.
Att björn anfaller finns ju färskt bevis på... de två som anfölls och skadades ganska illa.
Se den lite otäcka filmen...
HÄR
zaaritha
20-10-2007, 21:36
Att honor är aggressiva när de har ungar är naturligt.
Likaså att skadade björnar kan anfalla.
Men; "normala" björnar bör ej vara farliga?
sqrulan
20-10-2007, 21:38
Jag tycker synd om björnarna!!! Mäniskor behöver väl inte jaga dom???
Då tycker jag att dom har rätt att jaga oss!
zaaritha
20-10-2007, 21:48
Javisst!
Fast--man vill nog ej råka ut för en aggressiv björn--då är man liten!
Apropå jaga: nu klagar jägarna på att rovdjuren tar för många älgar,
så det finns inga kvar att skjuta.............!
Förut sa de att de jagar älg för att hålla beståndet nere!
Hur går detta ihop?
Nu är det ju mer björn än älg på skogen. Jakten bör bidra till att stammen hålls på en lagom nivå. Man ska ju försöka skjuta lagomt antal kor, kalvar och oxar i varierande åldrar för att främja tillväxten och motverka epedemier osv.
Jägarna har i många år försökt uppmärksamma länsstyrelsen att björnstammen ökat, och ökat, och ökat. men det är ju först de senaste åren man ökat björnkvoten, men det är ändå för lite. Jag menar, hinner man skjuta länets alla björnar redan första veckan eller kanske efter några dagar till... Och iom att det är så mycket björn så minskar ju även älgstammen drastiskt, många många älgar blir rivna.
sqrulan
20-10-2007, 22:33

Ja det kan man ju undra?
Ingen i dagens sverige behöver jaga för att överleva,men det
gör djuren.
Jag är varken för eller emot jakt men ibland undrar jag vad
som sker.Många gånger så jagas det bara för nöjet.osv.....
Kött äter jag också.

Tosan: Vi svarade nästan samtidigt.

Om ingen jagade vem skulle
då kolla vilka det var flest av????Gud eller???
Kan inte naturen fixa det själv på sitt sätt?
Jaktturismen har ju gjort sitt till absolut! Stora älgkronor är ju hårdvaluta, men för stor avskjutning på äldre tjurar gör i förlängningen att det föds färre kalvar.
Visst fixar naturen det själv, men då är det genom tex hjärnmask och andra otrevliga parasiter och epidemier. Då anser nog jag att det är humanare att skjuta älgarna... Jag kan lova dig att ett flertal "naturliga" dödsorsaker hos älg inte är roliga att se.
När det gäller björn har vi ju problemet att människan finns, och breder ut sig så björnen tillslut börjar gå runt tomten, den har ju ingen annanstans att ta vägen. Det blir mindre och mindre yta för vilda djur att etablera sina revir.
Allting är ett samspel, som inte alltid är i balans. Men lagom avskjutning på både björn-och älgstam kan reglera så vi får lagom av båda, det är väl bara människan vi inte kan reglera.
sqrulan
21-10-2007, 00:16
Kloka ord.
Min fd. är älgjägare här i västerbotten så jag har lite koll.
Jag har varnat honom för han har en björn som brukar vara väldigt nära
hans uthus.Vi har faktiskt mycket björn här men jag ser dom aldrig.
Är man jägare och ger sig ut i skogen så får man nog skylla sig själv lite
om man blir anfallen av en björn.
Nu anföll John blund mej
zaaritha
21-10-2007, 01:36
Jag undrar fortfarande varför jägare klagar på att rovdjur decimerar älgstammen?
När jägarna påstår att de jagar för att hålla älgstammen på en "lagom" nivå?
Vid årets björnjakt påsköt man ungefär 50%av björnarna utan att hitta dem sedan, dessutom sköt man honor som har ungar. Efter en
intervjuundersökning är slusaten att det finns alltför många dåliga jägare.
Det ENDA säkra sättet att bestämma antalet björnar är att ta DNA prover från spillning för att se hur många olika individer det kommer från. Man kan inte uppskatta björnpopulationen efter hur många björnar man ser, de kan ju röra sig upp till 100 km/dygn . Och än å länge är det naturvårdsverket som beslutar om antalet björnar som får skjutas, eftersom det sker som s.k. skyddsjakt.
ängsvädd
21-10-2007, 05:07
Skillnaden när människa och djur jagar är att människan skjuter både friska, starka och svaga djur utan urskillnad. När djur jagar och dödar varandra blir det ofta de sjuka och svaga som dukar under. De friska och starka kan på så sätt föröka sig mer till nytta för hela stammen som på sikt blir mer välmående.
CITAT (MimmiH @ 21-10-2007, 05:07)

Skillnaden när människa och djur jagar är att människan skjuter både friska, starka och svaga djur utan urskillnad. När djur jagar och dödar varandra blir det ofta de sjuka och svaga som dukar under. De friska och starka kan på så sätt föröka sig mer till nytta för hela stammen som på sikt blir mer välmående.
När det gäller älg kan det vara ännu värre. När man jagar med lösspringade hund som ställer älgen, så är de friska och starka älgarna som stannar och försvarar sig som skjuts först.
För rådjursjakt har man t o m föreslagit att man helt och hållet skall låta slumpen avgöra vilket djur som skall skjutas, när man har studerat vad som händer när människan försöker skjuta av rådjur selektivt, så har det visat sig att det oftast blir fel. Det finns ju undantag, mer eller mindre professionella jägare som i princip känner till varje individ och har följt dem i flera år, och som t ex kan plocka bort djur som är på nedgång.
Gossen Ruda
21-10-2007, 17:07
Beträffande björn. För några decennier cirkulerade ett delvis skämtsamt och delvis allvarligt kåseri kallat Den nya naturläran. Tror det var skrivet av en journaliststuderande. Där kunde man bl.a. läsa:
"Skogen är det som är grönt på plankartorna. I skogen finns det varg och björn. Björnen är ett lömskt och farligt djur som alltid överfaller försvarslösa jägare. Vargen finns inte."
Det var alltså redan då så att det bara var jägare som blev angripna. Antingen jägare som får björnfrossa bara dom ser en björn och slänger iväg ett skott som bara skadar och retar upp björnen. Eller så har man en lösspringande hund som spårar upp björnen och retar den tills den går till anfall. Då springer hunden hem till husse för att söka skydd och så kommer det sårande skottet och björnen anfaller jägaren. Bättre då att skjuta hunden...
I björnrika trakter i Nordamerika är det kutym att ha en liten bjällra på sig när man är ute i skogen. Björnen hör bjällran på långt håll och springer iväg. Trots sin styrka så är björnen ganska skygg och nästan rädd och undviker människan. Och ha hunden kopplad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.