Full version: Förbaskade rådjur!
Nybörjar-Linda
Nu har de varit och gnagt på varenda en av mina 7 stackars rosor -cry-.gif Kommer de se snygga ut nästa sommar ändå??? Jag vill inte ha något Gunnebo-stängsel runt tomten...
noranettan
Vi har inte haft problem med rådjur de senaste 2-3 åren. Vi har trott att det berott på dels att vi har både varg och lo i området samt att vi gödslar med Biofer (benmjöl i pelletsform med kadaverrester). Men nu har de kommit hit igen- 1 bock med hona och årskid, och börjat snagga buskar och klätterrosor. Oftast nafsar de bara bladen, det gör ingenting, värre är när de tar grenar. Idag har maken hägnat in våra två rosengångar med skuggväv och fleece. Jag börjar redan oroa mig lite. Om de redan nu är igång i trädgårdar hur blir det inte över vintern då...Suck - att de ska vara så vackra och sådana fulingar. De brukar inte förstöra rosorna helt, men det är trist när de tar grenarna på engångsblommande. crying.gif Anette
Bassam
Hej
Jag tycker att man gödsla på benmjöl eller blodmjöl eller hänga påsar med blodmjöl eller benmjöl låter bra, men när sina luktar försvann så kommer rådjur kommer igen, för att rådjur tycker inte om benmjöl och blodmjöl lukta, så måste man försöka behålla lukten jag såg i Plantagen de säljar pinnar som man kan sätta de omkring trädgård så man kan borta rådjuren.
Lycka till
H. Bassam
Tosan
Ja det borde ju funka iaf, de flesta djur skräms ju instinktivt av blodlukt.
Kanske hälla ut blod från frysdisken runt rabatterna? g.gif
Nybörjar-Linda
Tack för era råd!! Jag ska införskaffa både benmjöl och blodmjöl. De ska inte få någon lätt match devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon