Full version: letar citrusfrön
joche6
letar efter frön av citrusväxter...
alla sorter är intressanta, men helst några ovanliga tex:

chinotto citrus auratium var. myrtifolia

papeda citrus hystrix

fingercitron citrus medica var. sarcodactylis

kumquat fortunella margarita

citrontörne poncitrus trifoliata (fin som grundunderlag för att ympa på.)

Tack på förhand för alla svar!

Anna!
Jag fick med några fröer från sweet lime (Citrus limettoides?) från Indien. Jag har några som jag inte sått om du är intresserad?
Stefan P
Enligt vad jag har läst kan man inte vara säker på att citrusfrön är sortäkta, dvs frön från en citron, chinotto, calamondin osv ger med stor säkerhet inte upphov till samma typ av träd som man tog frön från. Boken Kulturväxter i kruka av Johan Lemte innehåller mycket användbar information om hur man förökar citrus. T ex står
Anna!
Fortsättning följer???

g.gif
Stefan P
Ursäkta... Jag tryckte på knappen för snabbt utan att se vad som levererades. Jo, i den nämnda boken står att om man sår flera kärnor från t ex en citron, så har den plantan som visar upp störst växtkraft även störst genetisk likhet med plantan som gav frukten man tog kärnorna från. Säkrast är alltså, som vanligt, att så flera frön/kärnor och sedan behålla de största. Rätt logiskt, kan tyckas...

Annars är det okulering och ympning som gäller vid förökning av citrus. Det är det enda säkra sättet att få träd som ger ätbar frukt.

/Stefan
MariaÖrebro
Lite så här i efterhand.... Om du vill hitta billiga och JÄTTEBRA kärnor/frön till citrusar vill jag varmt rekommendera www.tradewindsfruit.com som är en hemsida från Kalifornien. Har beställt därifrån massor av gånger och blivit lika nöjd varje gång. De har mängder med citrussorter (och annat också) som går på ett par USD styck. De tar 10 % i porto och skickas i jiffy-påse (fodrad). Med tanke på dagens dollarkurs gör du garanterat ett klipp!!! Har just nu fått upp 7 citrussorter som sattes för en månad sedan, och nya kommer varje dag! Instruktioner följer med.
chr
Vilken bra hemsida med fröer!!! Jag får lust att beställa massor!
MariaÖrebro
Mmm! Jag har nog beställt totalt 50 olika fröer/kärnor, och det är bara några få som inte grott. Här har man verkligen möjlighet att prova riktigt udda saker, eftersom det är så himla billigt! Rekommenderas VARMT!!!
Limoncella
Man tackar för info - ruggigt bra sida - jag sitter här med VISA-kortet och knackar - sambon är smått orolig då det är den 26:e idag (lön igår) - men det är faktiskt svårt att komma upp i några större summor med dessa priser...

Återigen - tackar...

ohmy.gif)
MariaÖrebro
Det var så lite så! Lycka till! Själv ska jag försöka få tag i "Kulturväxter i kruka" som nämns en bit upp i den här tråden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon