Sickboy
Håller på att anlägga ett (eller kanske två mindre) trädgårdsland, och har då kommit till frågan om vad som ska kanta landet.

Ska runt landen ha gårdsgrus, så jag vill ha en ganska rejäl kant imellan jorden och gruset.

Min första idé var att använda mig av murblock, finns i storlekar runt 50*20*20 nånting, men efter att ha undersökt marknaden så har jag svårt att hitta dessa under 50:- / st, vilket blir för dyrt. (behöver ganska många, ska även vara till ett långsmalt land utmed en gavel)

Har nu funderat på Lecablock, som finns i många lämpliga storlekar, till mycket billigare priser. Frågan är hur bra de står sig ute under vintern, kan de frysa sönder? De suger väl troligtvis upp en del vatten, så köldsprängning kanske riskeras? Eventuellt kunde man kanske grovputsa dom med bruk och göra egna fuskmurblock på det viset...

Någon som använt leca på detta viset?

Eller har andra bra tips på lite grövre, inte allt för dyra, avgränsningar?
EKLO
För egen del använder jag gamla brädor som jag spikar ihop, målar svarta och sedan byter ut om några år om de inte håller. Enkelt och billigt och fint - om man har gamla brädor vill säga. Har också funderat på att sticka ner korta käppar med någon dm mellanrum, och fläta slanor mellan dem - billigt om man som jag har vildmark med en massa sly (t ex rönn) runtom. För mig som har nära till stränder letar jag också platta naturstenar att sätta på vissa kanter. Så dyrt behöver det ju alls inte bli, om man kan tänka sig sådana lösningar...

mvh
Eklo
Dealer
Jag har använt lecablock som grund till vårt växthus. Det har fungerat smärtfritt i två år nu, men jag har lagt dränering under för att slippa köldsprängning. De klarar en del, men inte vad som helst. Att grovputsa dom hjälper inte. Mindre murblock går däremot utmärkt att använda om du har en stabil grusbädd under och inte måste gräva nära kanten. Vad du än väljer är det bästa ett underlag med sk. jordfuktig betong. Då blir det stabilt och hållbart och samtidigt en viss dränering.
Eva-Maria
Vi gjorde en enkel trädgårdsbänk av två lecablock med en skifferplatta på för sex år sedan. Lecablocken står direkt på jorden, lite nedgrävda för stabiliteten förstås. De verkar inte på något sätt ha påverkats av väder och vind här i norrland inland. Det enda är väl den trista ytan. Jag har flera gånger penslat med filmjölk för att få till någon form av växtlighet men inget vill växa på dem.
Harvey
Jag har kanske 100-150 m kant, så då fick det bli tryckta brädor. Har inte hunnit få på duk och grus i gångarna än, men då gäller det att hålla jorden innanför...
Jag tycker att även lecablock är ganska så dyra, tjugo kronor styck vill jag minnas.
Dessutom så räknar jag med att ha mördarsniglar här innom ett par år, då skall jag rigga upp dubbla eltrådar mot brädorna så jag får ha mina grönsaker ifred.
Bassam
HEJ
Jag tycker att vi använde torv block de är mycket fina och ser ut samma torv färger det fungera bra.
lycka till
H. BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon