KarinSKARA
Sitter och knåpar med mina villsna foton, som vill in i album.
Hur många bilder max, bör ett "lagom" album innehålla?
NÄR tappar man lusten att titta på fler?
Varierar det med vad som är i Albumet?

Några frågor, som jag hoppas någon vill bolla med mig.
zaaritha
Tja du!
Jag har foton på grisar, marsvin o s v., men jag kan ej "få in" dem, tyvärr!
Har totalt hjärnsläpp!
pusillus
Jag tycker nog att det varierar mycket beroende på fotograf och bildkvalitè,
är albumvisaren duktig o framförallt ::lite sjukligt insnöad växtfantast::
blir man genast fast länge.

Det viktigaste är nog att det är en liten beskrivning med också, lättsamt informativt o roligt skrivet.
100 st. kan man iallafall ha /album om man lyckas med detta.
Men det är svårt att säga antal, din 49st. visning kändes inte som så många te,x. det bör ju inte bli för många album heller, då orkar man knappt ens läsa vilka man vill se.
Såg något liknande på AoT gamla album, jättefina bilder men det kan bli för mycket av det goda också.
Men alla kanske inte lägger ut albumen enbart för visning utan mycket för egen dokumentation.

Detta är givetvis vad jag tycker när jag tittar runt i er andras album, skälv har jag inte lyckats få till det alls wink.gif
KarinSKARA
Inte öppnar jag många Album som det står Grisar på måste jag säga, ledsen zaaritha men det är ju för att JAG inte är intreserad just av det. Finns nog andra som skulle uppskatta några roliga/fina bilder på även detta.
Försök att sätta dig en dag när du har gott om tid och känner dig avslappnad så fixar du säker ett album.

pusillus: Om du tittat på mina album på AoT, så kunde man nog drukna många gånger. 3500 bilder har jag där MEN det mesta är inte menat för andra, än speciella "nördar" om du förstår hur jag menar.

INGEN mer än jag skall titta i alla. De flesta där är BARA intresanta för mig.
Försökte att döpa dom så det skall vara lätt att förstå vad de innehöll, OM någon skulle halka dit.
Eftersom jag vill ha bild på blomman, bladen och storbild så blir det ju några stycken.
Har sedan växten olika färger per årstid, så tillkommer det foton.

JAG letar ofta efter bilder på nätet men jag tycker det är dåligt med flerbilder på samma växt.
Tex. Lönnar visas oftast bara helbilder på bladen när de har sin glansfärg. Som kanske barar varar 1 vecka. Resten av året är i alla fall jag intreserad av hur de ser ut. Har dom snygga blommor? Snygga näsor?
Tar man tex Tulpaner får man en bild hur blomman ser ut. Jag gillar även att se hur bladen beter sig. Fröhuset osv.
Berith
w00t.gif 3500 bilder!! Jösses! Men trevligt. giggle.gif

Nån som vet hur stor plats vi har här per person för våra album? Jag letade men hittade inget. dunno.gif
KarinSKARA
CITAT (Berith @ 21-10-2007, 14:25) *

Nån som vet hur stor plats vi har här per person för våra album? Jag letade men hittade inget. dunno.gif

Var inte orolig.
JAG skall inte kracha forumalbumen. LOVAR att inte lägga in så många bilder här.
(ibland lyckas jag hålla vad jag lovar giggle.gif )

Jag håller ju på i picas och där får det plats många bilder. 500 per album står det men jag har inte hittat hur många album man kan ha. Men det är nog många.

Det är ju därför jag undrar vad som kan vara "lagom" att titta på per album.
Inte ens jag vill titta på 500 bilder på Dagliljor i följd.
Skall jag ta och sortera dom:
1 album per bokstav?
1 album med xxx antal?
renate
Hmmm Karin,det undrar jag med.Jag lägger in de bilder som jag tror folk här vill se,eller JAG vill visa här.Bilder som jag använder till eget bruk/dokumentation dvs originaler har jag i mina privata mappar.Men det är klar vi vill ja så gärna visar våra bilder för alla andra också.Så skapar du album här, det är så trevligt och titta i andras album.Hur många det borde vara har jag ingen aning om.I det gamla forum hade vi begränsat utrymme men fick mer om vi sa till,hur det funkar här med utrymme vet jag inte.Än så länge har jag inte så många album här,bara tre tror jag,det äränklare att lägga in bilder här än i det nya forum på AOT.
Går mycket snabbare här.Jag vet inte hur många bilder jag har på AOT,en hel del men har inte kollat mina album där sedan de skapade det nya forumet,men ny bilder har jag lagt in där med.Nu ska jag titta på dina bilder Karin.
Alba
Det som intresserar mig i första hand när jag kommer till ett album är namnet på albumet.
Det är namnet som fångar mitt intresse.
Fenja
CITAT (Berith @ 21-10-2007, 14:25) *

Man kan pma Ingemar och be om mera utrymme när man behöver det, i alla fall när det gäller de gamla albumen. Jag vet inte var den övre gränsen går och jag har ingen aning om hur det är i de nya albumen.
Mvh
Fenja
pusillus
blink.gif 3500 oj oj oj blink.gif

Det där du skrev om lönnar och tulpaner stämmer så bra, alltid att man bara får se när dom är som vackrast.
Jag förstår att om man är så nogran som du så sticker antalet iväg snabbt.

Jag köpte skälv en liten strimlönn förra sommaren helt på impuls, när jag senan letade fakta så var det mest bilder på den fina stammen, vet fortfarande inte riktigt hur de ser ut som vuxna träd på sömmar/höst. (ska ta en titt i ditt AoT album, där kanske finns bilder?)

En del som snöat in riktigt på en art sorterar ju i färg, men jag vet inte, en del är difusa och kanske svårplacerade.
Kanske te.x Juniblommade för sig osv.?
Anna NV Uppsala
Jag vill ha dokumentation för mina rosor på samma sätt som Karin har för sina växter. Dvs för en del rosor, inte alla, så blir det flera bilder på blomman, och så på knoppar, blad, taggar, nypon. Jag sorterar rosorna (i AoT-albumen, men de är hopplösa nu så i fortsättningen blir det nog här) så det blir ett album per rosgrupp, och om det blir för många så delar jag upp dem i färger också.
lissa
Jag håller just på att öppna ett picasa album, och tror att det var 1GB man fick ha...17 också, läste det igår, och idag kommer jag inte ihåg om den gigan var totalt eller per album...men det lär väl vara totalt..Om man som jag tar ner vikten på bilderna så pass mycket att dom inte väger mer än HÖGST 100Kb, då är 1 GB vansinnigt många bilder. Jag drar ner på vikten av 2 anledningar, 1. det får plats mycket, 2 och om man bara ska se dom på nätet och inte "printa " ut dom blir dom jättebra ändå.
På tal om picasa, SÅ himla lätt är det inte att hantera tycker jag , och att web-albumet är en annan sak sägs inget förrän man redan har öppnat vanligt album..gillade inte att alla dina bilder i datorn blir automatiskt inscannade,utan att fråga vilka du vill ha där. Lyckades iaf begränsa dom till att bara ta dom som jag har i mina dokument..
Fast jag kanske inte har läst på ordentligt, och antagligen trodde jag att det skulle vara en sak, och när det sen visade sig att det inte fungerade som jag trodde , blev jag antagligen lite besviken.. Helt mitt fel att inte läsa på innan jag ger mig in på saker och ting.
Det tar nog några dagar innan det är fixat...Har lärt mig att ge bilden titel, men en beskrivande text om hur man gör när man vill sätta in en beskrivning som syns när man sätter cursorn på bilden har jag inte hittat än...men det kommer väl så smånig om rolleyes.gif
Kajsa
Har lagt in 880 bilder i mitt nya album, har grovsorterat rosorna men ser att det blir för många ändå i grupperna, ska fundera vidare sedan om det ska delas upp vidare ? Vad som är lagom, inte vet jag, bilderna är till för mig för att kunna plocka fram bilder i spalterna när vi skriver. Sparade några bilder i det gamla som jag sällan behöver. Det som är bra med nya albumet är att vi har mer plats att skriva till bilderna.
Ciczi
JAg sorterar mina bilder i album t.ex så har jag ett album för varje års trädgård. Sedan har jag separerat hibiskusarna från övriga krukväxter och sedan lägger jag in album som t.ex. det senaste från botaniskan i köpenhamn för det passade inte in i något befintligt album tyckte jag.

mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon