Vesna
Hej,

Jag köpte vad jag tror är kaskadpelargoner i våras. Tre röda och tre rosa som jag samplanterade i en stor ampel och det har blommat så fint hela sommaren. Nu vill jag givetvis knna njuta av samma blomsterprakt nästa säsong, så frågan uppstår hur jag övervintrar dessa.

Kan jag klippa ner dem litegrann så de inte skräpar och hänga dem med ampel och allt i min tvättstuga. (ca 13 grader och litet fönster i sydläge) Eller måste de planteras ut ur ampeln? Jag hade tänkt ha dem där nästa år oxå. Hoppas på att det räcker att byta jord i ampeln till våren........

Vad tror ni? Kan pelargoner i största allmänhet stå kvar i de krukor övervintern som de står i under sommaren?
Margith
Jag låter alla mina pelargoner övervintra i den jord de står i när jag tar in de på hösten.

Men hängpelargoner tycker jag är lite luriga. De beter sig inte som andra pelargoner crying.gif

De hängisar som jag lyckats övervintra är de som får hänga i köksfönstrena, med en liten fjantig fönsterbelysning som "extra-ljus"
Höststicklingar som får stå i rumstemperatur med ett lysrör över öronen, brukar också överleva.

I ditt läge hade jag chansat på att hänga dem, som de är, i tvättstugan. Jag hade däremot inte klippt i dem, pelargoner skräpar, det är bara så....
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag lyckades för det mesta att övervintra mina hängpelargonier.

Hade dom i källaren eller lillstugan eller på min inglasade balkong. Om dom är väldigt långa nu skulle jag korta in dom lite.

Ett problem med hängpelargonier är att dom oft får löss. Oftare än vanliga pelargonier

Elisabeth
Margith
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-10-2007, 15:40) *
Ett problem med hängpelargonier är att dom oft får löss. Oftare än vanliga pelargonier

Elisabeth

Rätt!
Det hade jag hunnit glömma yaay.gif
Väldigt många av mina hängpellisar har aldrig fått komma in, eftersom de har varit översållade av gröna bladlöss sick.gif Komposten nästa!!
Och gröna bladlöss har jag aldrig haft på mina andra pelargoner....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon