eltom
Hej! Vet ju att plommonträd ska beskäras under JAS-månaderna, men undrar om någon vet om trädet tar skada om vi klipper lite nu. Trädet är 5 år gammalt och inte klippt i de senaste 2 åren. Det har naturligtvis blivit både högt och smalt. Vi vill ha ner det på höjden. Vågar vi göra det nu eller måste vi vänta till nästa sommar? Vi bor i Västergötland, Zon 2, kanske på gränsen till 3. Tacksam för snarligt svar!
Hepe
CITAT (eltom @ 21-10-2007, 10:40) *
Hej! Vet ju att plommonträd ska beskäras under JAS-månaderna, men undrar om någon vet om trädet tar skada om vi klipper lite nu. Trädet är 5 år gammalt och inte klippt i de senaste 2 åren. Det har naturligtvis blivit både högt och smalt. Vi vill ha ner det på höjden. Vågar vi göra det nu eller måste vi vänta till nästa sommar? Vi bor i Västergötland, Zon 2, kanske på gränsen till 3. Tacksam för snarligt svar!

Jag kan inte ge svar på beskärning men en sak ni kanske ska tänka på är att när trädet börjar bära rikligt med frukt kommer kanske grenarna att tyngas ner och trädet blir både lägre och bredare av sig själv. Så har det iallafall varit för mig, unga träd växer upprätt och grenarna pekar rakt upp men sedan blir träden mer paraplyformade genom tyngden av all frukt, grenar som tidigare var högt i luften tyngs ner ända till marken. När man sedan plockar frukten reser de sig naturligtvis lite igen men behåller den vida bågformiga formen.

Helene
Bassam
HEJ:
JAG tycker att man beskära under JAS tid, men ibland man har inte tid eller finns mycket risiga grenar eller torkat eller sjuka nu, så kan man göra den i zon 1 2 3. För finns inte risk från frost just nu . Som enda risk på den här tiden frost.
Lycka till
H. Bassam
Aqvakul
Bör fungera att beskära nu, om du inte tar för mycket. Om det gäller mer omfattande beskärning (föryngringring av äldre träd) så kan man göra en successiv beskärning över flera år. Klart sämst är att klippa till våren, då det kan "blöda" en del. Rent allmänt är plommon mindre känsliga än körsbär.
Mvh
Anders
Alexander-VG-zon3
CITAT (eltom @ 21-10-2007, 10:40) *

i zon 1-2(3) kan man 'förlänga' JAS till att bli JASO . jag har brukar beskära i sept-okt men inte senare än okt . och det har funkat för mig på många träd . även frukt träd . så beskär du nu i JASO . kom bara ihåg att beskära det rätt !!

ingen kapning eller stubba ner det . och ska du göra stora ingrepp vänta med det till nästa JAS . men en normal/allmän beskärning av träd funkar även nu .
Cilla
De varma sensomrarna och förhöstarna gör att man på många håll i landet kan beskära i första halvan av oktober, men det finns nackdelar med det liksom det finns att göra beskärningar i september. Det är fuktigt i dessa månader och det gör att svampar kan sprida sig. Jag har själv blivit allt mer tveksam till beskärningar i september pga detta, men jag gör dem fortfarande.

Men hur man beskär är ändå det allra viktigaste. Har man ambitionen att få ned ett plommonträd på höjden brukar det inte spela så stor roll när beskärningen utförs - den blir problematisk ändå. Träd som söker höjd gör det för att de är genetiskt betingade att göra så, alla arter har en höjd som de söker. S'rskilt unga träd och unga grenar växer uppåt där mest ljus faller på bladen. På den lite äldre veden kommer sidogrenar som får grenen att luta, och så småningom kommer frukt som får grenarna att böja sig ned.
Kapar man det som växer på höjden hela tiden brukar trädets konstruktion bli sämre och mindre hållbar, och dessutom resulterar det på plommon ofta i att kvastar av grenar kommer att ersätta de tidigare, naturligt starka grenarna.
eltom
Hej Cilla och tack för ditt svar!

Anledningen till att vi vill ha ner det på höjden är ju att vi slarvat med klippningen hittills och jag trodde att det skjutit iväg onödigt mycket. Men det kanske inte är så farligt då. I år fick vi frukt första gången, dock bara 4 plommon men de var stora och jättegoda. För oss kanske det är bättre att jordförbättra och se till att gräset håller sig undan. Vad tror du? Vad hade du gjort? Trots allt så har vi ju haft några frostnätter nu så det känns lite riskabelt att klippa i det nu. Har du tid att skriva vad vi bör göra så vore jag väldigt tacksam!!
Cilla
Hej,
Jag skulle inte beskurit nu. Om man beskär och hur med ett ungt plommonträd beror en del på sorten. Är det Victoria eller Czar eller annan rikbärande sort gäller att skära så att grundgrenarna blir så starka som möjligt så att de i framtiden kan bära många kilo frukt i yttre grenverket. Att då satsa på grenar som från början eller tidigt växer ut från kronan, dvs inte uppåt, är dumt, för då blir det ofta ännu svagare och ännu mer tyngd i fästet för just den grenen.

Tyngdmässigt sköter sig plommon ganska bra själva, men med vissa sorter kan man behöva skära bort de äldsta fruktgrenarna för att det inte ska bli så tungt, och man kan behöva kartgallra och på äldre träd stötta. Men inget av detta gäller för dig med ett ungt träd där ju hela grenverket är ungt.

Om det behöver bli befriat från gräsmattan över rötterna inte beror på hur tillväxten ser ut. Om den är 50 cm eller kring det så har den hittat näring ändå. Är den ned mot 20 cm/år är det läge att ta bort grässvål. Det kan du göra nu eller till våren. Gör du det nu behöver du lägga något kompostmaterial, kogödsel eller annat på rotområdet så att det inte blir för kallt på vintern.

Vet du hur du ser ett träds tillväxt?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon