CITAT (catlady @ 22-10-2007, 15:04)

Jasså, fåglar också? Det var nyheter för mig. Grävling tycker jag verkar lite läskigt, har ju små katter här som springer omkring!
Nja, småkatterna behöver du nog inte vara så rädd för. Jag menar, att tamdjur och vilt går bättre ihop än vad många tror. Grävling t.ex. är inget rovdjur i den bemärkelsen. Räven tar bara katten om den är sjuk, det finns för många rävar, eller det är dåligt med mat. FAktum är att här har vi en halvtam rävhona som slagit sig tillsammans med en (numera) vildkatt. Dessa två jagar tillsammans. Det är rätt kul att se hur den ena gräver och den andra passar hålet en bit bort och sen se hur de delar broderligt på sorken.
Inte nog med det. Vår tomt ser ut som ett utropstecken 100m lång och 50m bred. I nedre änden av tomten är det skog. I varje hörn av den nedre delen på tomten finns det ett gryt. Det i väster är grävlingar och det i öster räv. Vi har ALDRIG haft ont av grävlingen trots närheten. Jaktreviret är åt annat håll. Av räven ser vi mest spår i Maj, när rävvalparna hittar grejor i våra uthus och leker med dem. Vi vet precis när valparna har gått ur grytet och börjar med sina dragkamper. Sen är det bara att vänta i gryning eller skymning och kika på de små ulltottarna och deras lek.
NATUREN ÄR UNDERBAR!