Full version: Google
Alba
Hur fungerar upplägget i tex Google

Om jag söker på ett ord.....ta tex "Digital scrapp booking" så är detta det första inlägg jag ser:

StumbleUpon » Digital Scrappbooking Kits WebsitesSee featured digital scrappbooking kits sites and meet people that like digital scrappbooking kits sites. StumbleUpon is the best way to discover great ...
www.stumbleupon.com/tag/digital-scrappbooking-kits/ - 13k - Cachad - Liknande sidor

Vad är det som styr att just det inlägget visas först.
Om jag går tex till sid 10........är det gamla inlägg som kommer långt bak.

Kan det vara så att det styrs av antalet som söker just på det ordet så att de ord som har många sökningar kommer upp först.

anna_rispan
jag grubblar också på sånt. min syster påstår att det sorteras med datum. men en del stora sajter ligger ju överst. stora på ett visst sökord antar jag då.

hoppas att nån mer vet.
RibesRubusVitis
Svaret är PENGAR. Företag kan köpa sig en plats högt upp på listan. Hur tror ni Google blev så lönsamt?
*Ulrica*
Det beror på väldigt många olika saker. Olika sökmotorer indexerar och rankar sidor på olika sätt. Det handlar om vilka nyckelord som står i sidans metataggar, vad sidans titel är, hur många som länkat till just den sidan, hur många gånger ditt sökord förekommer på sidan, varifrån du söker etc. etc. etc. Det är väldigt komplicerat, finns företag som jobbar med att hjälpa hemsidesägare att hamna högt upp på söklistor! Man kan "lura" sökmotorerna för att komma högre upp men vissa motorer, tex, Google "hämnas" då genom att placera sidor som "fuskar" sämre eller tom. utesluta dem från sökresultaten.

Google har ett hjälpcenter för webbansvariga där man kan kolla sin sida och få tips om hur man kan få den högre upp i listan. Där lär man sig mycket om vad som fungerar eller ej.
*Ulrica*
CITAT (RibesRubusVitis @ 21-10-2007, 12:38) *
Svaret är PENGAR. Företag kan köpa sig en plats högt upp på listan. Hur tror ni Google blev så lönsamt?
Enligt Google själva så är de träffar som hamnar bland huvudresultaten rankade av en robot och har därför inget med pengar till Google att göra. Till höger och avskilt, högst upp i en ljusgul ruta finns det däremot betalda träffar, det står "Sponsrade länkar" för att markera dessa tydligt. För att hamna högst upp bland huvudresultaten måste du vara tillräckligt unik, tillräckligt duktig på hur robotarna rankar sidor eller anlita någon som kan detta.

Sök tex på scrapbooking så får du 3 betalda länkar i den ljusgula rutan och under dem kommer de som enbart är rankade av en robot. Den rankningen är gjord så att du ska få ett så relevant svar som möjligt. Google själva säger att deras mål är att representera innehållet på Internet på ett sätt som är både rättvist och korrekt. Till höger har du ytterligare "Sponsrade länkar", alltså såna som betalar för att hamna där.

Så fungerar iaf. Google. Läs mer här: Hur hittar och utvärderar Google alla webbplatser
Lilla Birka
Jag provade med att söka på mitt namn och min hemsida kom upp överst! Jag har inte köpt den platsen, men det finns inte så väldigt många som har samma namn som jag förstås.
Pirum
Jag har en sida som ett tag hamnade överst på google om man sökte på ett visst ord/namn. Sen hamnade den helt plötsligt långt ner. Och på olika ställen om man sökte i Firefox eller Internet Explorer. Hur som helst verkar det vara lite magi över det hela smile.gif

Men grunden i Google är att sidor rankas högt om MÅNGA ANDRA sidor länkar till den. En indikation på att de är populära. Så det är inte enbart sökorden i sig som måste matcha, eller företagets storlek. "Miserable idiot" gav väl ett tag en direktlänk till George Bush, eftersom så många associerade honom med de två orden...men sen ändrade Google indexeringen en smula smile.gif

Google är bra. Men det är dock störande att de exempelvis registrerar ens sökningar och knyter det till ett användarkonto, om man har ett sådant.
KURT
Man kan anpasa sökresultaten från Google. T ex kan man ta bort reklamen med hjälpt av CustomizeGoogle, som är en add-on till Firefox. Med den ser man också hur många träffar resp. sökord kommer att ge medan man skiriver sökordet. På så sätt slipper man att först göra en sökning, för att sedan göra om den.
Alba
Det komiska är att när jag googlar läser jag aldrig de som kommer upp i färgad ruta och de som kommer till höger.
Jag har tolkat dem som ren reklam och vill inte läsa reklam.
Oj oj ...här betalar de dyra pengar och så läser inte jag.....kanske många andra gör samma sak.
LadyG
CITAT (Alba @ 21-10-2007, 14:47) *
Det komiska är att när jag googlar läser jag aldrig de som kommer upp i färgad ruta och de som kommer till höger.
Jag har tolkat dem som ren reklam och vill inte läsa reklam.
Oj oj ...här betalar de dyra pengar och så läser inte jag.....kanske många andra gör samma sak.

Jag undviker dem avsiktligt eftersom jag vet att de är spronsrade länkar.

Om jag tex googlar på Hewlett-Packard och får en länk i färgade området till deras hemsida och en annan i vanliga sökresultatet så klickar jag alltid på den vanliga sökningen. Reklam ger jag inte mycket för.

De får gärna sälja de där annonsplatserna om de vill men de kan inte räkna med att jag ska bry mig biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon