Full version: Meloner hur gör man?
Jeanette/Lappland
Hejsan
Det är första året som jag odlar melon i växthuset. Mina funderingar gäller om man ska toppa plantorna efter honämnet eller??? hur många meloner klarar en planta en eller???
Hoppas på svar av en lite mer erfaren melonodlare...
Hälsningar Jeanette
Åsa, mälardalen zon 2
Själv har jag bara lyckats få 2-3 frukter per planta (jag har bara kallväxthus så odlingssäsongen är inte så lång) men Runåbergs fröer rekommenderar att man låter max 4-6 frukter utvecklas på plantan.

Runåbergs har dock en intressant sort som jag nog ska prova något år ´Golden Crispy´ den ska kunna ge 10 frukter ifall den toppas när den är liten, frukterna är små 10-13cm, men det ska vara en snabb sort vilket är en fördel när odlingssäsongen är kort.

Man kan toppa sidoskott med småfrukter några blad efter frukten, det behövs blad i toppen på skottet för att näringen ska komma upp till frukten, men man måste inte toppa, själv har jag låtit meloner växa fritt och bundit upp rankorna + gjort små hängmattor åt melonerna.

När stjälken har små sprickor vid fruktfästet och frukten doftar melon så brukar melonen vara skördeklar. (vattenmelon ska dock inte gå så lätt att avgöra på ifall den är mogen eller ej)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon