Full version: Gubbäpple
flower
Det ska finnas ett äpple som kallas för gubbäpple, detta för att äppelträdet förr i tiden uppskattades av "tandlösa gubbar" pga äpplets mörhet vilket gjorde att de kunde äta frukten utan tänder. Är det någon som vet vilket jag menar och i sådana fall vad heter detta äppelträd på latin??
Åsa, mälardalen zon 2
Det vetenskapliga namnet på Gubbäpple är´:

Malus domestica ´Gubbäpple´

Alla förädlade ätäppelsorter har samma namn

Malus domestica ´Åkerö´
Malus domestica ´Oranie´
Malus domestica ´Aroma´
etc.

Gubbäpple finns på många genbanker och dyl. vet inte om Julitta har just denna sorten men man kan ju höra med dem åtminstone förr kunde man beställa plantor av deras äppelsorter.
Jan af Lisö
Gubbäpplet finns inte på Julita (vad jag känner till); finns på Stabergs i Dalarna (äpplet är ju ursprungligen från Falu trakterna);
kolla:
http://www.stabergsbarocktradgard.com/tradgard/tr_index.htm
Herbert Arvidsson
Äpplet du vill ha fakta om finns omnämnt i Allers trädgård nr 9, som kom i brevlådan idag sid 27 under Tipstrender. I övrigt massor av bra läsning och läckra bilder.
flower
thanks.gif så mycket för er hjälp.
Jan af Lisö
Flera litteraturreferenser till Gubbäpplet:
- Håkan Svenssons bok Äpplen i Sverige : 240 äppelsorter i text och bild
- Anton Nilssons bok "Svenska Äppelsorter", brukar kunna köpas via nätantikvariat eller Tradera, priset ligger mellan 575:- och 1200:-. En riktig klassiker.
Fera
Min bror har ett "gubbäppleträd", mört och finnt, men alltid med många prickar efter ohyra. Undrar om Gubbäpple är en sort eller det lokalt finns olika äpplen som kallas så. Skal kolla i litaeraturen om jag känner igen äpplet där
Jan af Lisö
Gubbäpplet är en registrerad sort som finns hos Nordiska Genbanken. Finns beskriven i litteraturen, se länkar i mina tidigare inlägg.

Sen kan det alltid vara någon lokalt som kallar något träd på samma sätt, men det blir inte samma sak...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon