Annie-72
21-10-2007, 12:17
Hejsan!! HAr förstått att björnbär är som hallon, dvs de gamla grenarna som bärit bär skall bort och de nya för i år bär frukt nästa år.. men det är nu inte lätt att se skillnad på dem. Hur gör ni andra?? Blir det lättare till våren och se skillnad på grenarna??//annie
Monica i Nässjö
21-10-2007, 14:33
Jag tycker det är svårare att se skillnad till våren men därmed är det inte sagt att jag är så duktig så jag gör det nu

. Jag börjar i toppen så ser jag var bären suttit och sen klipper jag mig ner bit för bit tills jag kommer till basen. Och jag har den taggiga sorten så efteråt brukar det se ut som om jag varit i slagsmål med åtta katter.
Annie-72
21-10-2007, 16:14
OK, då har jag lite mer att förhålla mig till.. men det låter ändå ganska bökigt.. Fast mina är taggfria iaf//Annie som tackar..
Aqvakul
21-10-2007, 21:33
De skott som har blommat, gett frukt i år skall bort. Är din björnbärsbuske utan taggar så är et storr risk att den inte är rotäkta utan okulerad på en vildstam. Taggiga skott som kommer från basen eller som vildskott måste bort.
MVH
anders
Cassandra
27-10-2007, 22:31
Men ska man verkligen bara klippa de grenar där det har vuxit bär? Jag har tre-fyra meter långa björnbärsgrenar hit och dit på buskarna. Hur långt ner rekommenderas att man klipper? Har för övrigt hört att hösten ska vara bäst för ändamålet.
ingrid fuxwall
28-10-2007, 08:55
CITAT (aq42 @ 21-10-2007, 21:33)

De skott som har blommat, gett frukt i år skall bort. Är din björnbärsbuske utan taggar så är et storr risk att den inte är rotäkta utan okulerad på en vildstam. Taggiga skott som kommer från basen eller som vildskott måste bort.
MVH
anders
Där fick jag svaret på varför mina tagglösa buskar blivit taggiga
Siv i Bollnäs
28-10-2007, 12:06
Jag har en björnbärsbuske som jag lyckats övervintra två år i zon 5 trots att den är så gott som taggfri, genom att på vintern trä över den en jutesäck fodrad med täckväv inuti. I år blev det björnbär på den men tyvärr var sommaren så dålig så alla hann inte mogna. Plantan är ett skott från en stor planta som växt ut i en rabatt mot en vägg hos en bekant som bor inne i stan där det förmodligen är bättre odlingsklimat. Kan man betrakta den som ett vildskott eller ett "rotäkta" skott?? Björnbär blev det i alla fall. Om någon får mycket taggiga rankor på en buske som i övrigt är taggfri, blir det inte björnbär på dessa också - dvs är en köpt taggfri planta alltid okulerad på en björnbärsrot eller blir det något annat om den får bilda bär??? En taggfri planta är vad jag fått för mig i alla fall härdigare än en av de nya taggfria sorterna? Eller?
Siv
Jag brukar klippa ner mina taggiga björnbär rejält tidigt på våren. De växer sedan mycket ivrigt och får massor av bär utan att se risiga ut.
Siv i Bollnäs
29-10-2007, 10:52
Jag har inte fått något svar på min fråga som jag ställde i går och därför flyttar jag fram den ett snäpp - se ett par inlägg baklåt!
Hälsningar Siv
Aqvakul
29-10-2007, 17:35
Hej Siv!
I de fall jag känner till så är roten också björnbär. Visst är "vildbjörnbäret" normalt härdigare. Det är dock inte säkert att det ger bra björnbär. man har ju valt roten för att ge ett bra underlag för "sorten" och inte för kvalitén på ev. bär. Här i zon 1 är hardigheten inget problem. Däremot är det jobbigt med långa taggiga rankor.
Hej Buffy!
Klipper du ner fjorårsskotten oxå? Känner inte till några björnbär som ger frukt på årsveden. Föredrar att klippa ner avblommade skott på hösten för att minimera skadedjur och sjukdomar.
Hej Cassandra!
Det är klart att man kan korta ner årsskott som man tycker är för korta.
F´låt Cassandra!
Det skall naturligtvis vara:
Det är klart att man kan korta ner årsskott som man tycker är för långa
Hälsningar
anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.