Full version: Kommande arvsproblem?
Klura
Min mamma är sjuk och kommer så småningom att få flytta till någon form av sjukhem.
Meningen är då att hennes lägenhet ska säljas och pengarna förvaltas på något sätt.
Lägenheten är värd runt 5 miljoner och det är vårt framtida arv.
Nu vill ev min syster och hennes man behålla lägenheten och flytta in där.
Hur går man lämpligast till väga vid en sådan situation?
Jag har inget emot att de skulle ta över den, men hur vet man värdet av lägenheten och hur mycket pengar de i sådana fall ska lösa ut mig med?
Ska den läggas ut till försäljning och de ska vara budgivare eller kontaktar man någon mäklare för en värdering och utgår från det priset?
Hur funkar det skattemässigt tro?
Lägenheten var hyresrätt tidigare och köptes billigt vid ombildande av bostadsrätt = rejäl vinst.
Kan vi överlåta lägenheten på min syster som sen betalar mig hälften av värdet?
Är det kanske bäst att ta kontakt med någon jurist när vi väl står inför det här eller kan vi ordna allt själva?

Någon som varit med om en liknande situation som kan berätta hur ni löste detta?
Eller någon som har några tankar om hur ni skulle tänka er att gå till väga om ni satt i samma sits?
anna_rispan
Om ni kontaktar jurist o anlitar för att reda ut detta så borde det göra att ni inte om några år sedan blir osams. Det kan hända alla hur sams man än är nu. Det är mitt råd efter vad jag hört och läst när det gäller alla slags affärer inom familjer.
Ralf
Låt en eller tom flera mäklare värdera lägenheten.
Margith
Några mer eller mindre spontana tankar från mig:

Om din mor säljer lägenheten kan hon ge bort de pengarna direkt till sina barn, under förutsättning att alla barnen får lika mycket. Pengarna behöver alltså inte förvaltas på något sätt fram till den dag hon inte finns längre.

Om din syster vill behålla lägenheten så är det enklast att skaffa ett värderingsintyg på den. En mäklare kan säkert hjälpa er med det, bankerna brukar ha kontakt med värderingsmän också och kan kanske ge er ett förslag på en värderingsman.
Nu är det ju ofta så att försäljningar slutar med budgivning och priset därför kan bli mycket högre än värderingen.
Därför är det viktigt att alla syskonen är överens om vilken värderingsman som ska användas.
Som alternativ kan man ju naturligtvis tänka sig att lämna lägenheten till försäljning hos en mäklare och låta din syster köpa den, den vägen. Men mäklaren vill ha betalt för det!

Visst kan ni skriva ett gåvobrev, där din syster får lägenheten mot att hon betalar XX kronor till dig. Hur och när hon ska betala dig ska framgå av handlingen.

Det här är absolut en affär som ska upprättas av fackman.

Men några tankar runt det, får du också:
Din mor ska ge lägenheten till din syster, INTE din syster och hennes man. Skiljer de sig nån gång i framtiden blir din syster av med halva sitt arv.
Den del din syster ska betala till dig, tycker jag, ska räknas ner med den reavinstskatt som inte uppkommer vid en gåva, men väl vid en eventuell framtida försäljning.

Sen får du ett personligt råd också:
var väldigt försiktig, se till att ni verkligen är överens om hur ni ska göra. Var rädd om vänskapen med de syskon du har.
Jag har jobbat på jurist-avdelning och varit med om arvs- och gåvotvister, som... ja helt otroligt!

Hoppas att allt ordnar sig till det bästa.

Klura
Tack för era svar och särskilt till Margith med sina kunskaper i detta.
Tyvärr är det ju så att vår relation aldrig varit särskilt bra och detta kan resultera i att vi bryter helt.
Enklast vore det om lägenheten så småningom såldes och vi delade pengarna lika och sen vore allt ur världen.
Men efter att hon nämnt detta önskemål med mig så ser jag bara oundvikligt tjafs och elände framför mig.
Jag har som jag skrev tidigare inget emot att de behåller lägenheten men jag vill att det ska gå rätt till.
Bäst är nog att kontakta en jurist när det är dags med tanke på vår redan spända relation.

anna_rispan
Lycka till! smiley_small_hug.gif
Pirum
CITAT (Margith @ 21-10-2007, 14:54) *
Din mor ska ge lägenheten till din syster, INTE din syster och hennes man. Skiljer de sig nån gång i framtiden blir din syster av med halva sitt arv.

Jag håller med, men det är givetvis ingen självklarhet. Det finns ju gifta par som menar att precis alla tillgångar, ärvda, ihoptjänade eller tillförskansade, ska vara gemensamma. Att ha strikt individuell ekonomi brukar dessutom ofta missgynna kvinnor. Men en fackperson fixar det där.

Sen tycker jag att man bör göra upp detta snarast, och inte skjuta på framtiden. Det fiktiva värdet på lägenheten kan fördubblas, eller halveras, beroende på omvärldens nycker.

Eftersom det gäller en lägenhet så antar jag att man inte bör ge 'rabatt' till syskon, inte generellt set åtminstone. Hade det gällt en fädernesgård hade jag kunnat tänka mig att låta ett syskon ärva 'billigare' om denne också tar över driften av gården. Inte lätt att köra gårdsbruk om man måste lösa ut syskon med jättepengar och ta stora lån. Men allt beror på omständigheterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon