Full version: Beskära olivträd?
grisell
Jag har ett litet olivträd. När jag köpte det i maj var det ansat som en bonsai, men så vill jag inte ha det. Nu ser det väldigt spretigt ut; några grenar är 30-40 cm långa, medan trädet bara är 25 cm högt.
Det kanske är dags att klippa av några grenar. När ska jag göra det och hur mycket ska jag ta?
Alexander-VG-zon3
efter vinter vilan ska du beskära det , ta och beskär grenarna till 2-4blad par . sen när dom nya grenarna växer ut så klipp hela tiden efter 2-4blad par från vår till juli .
MariaS
När jag beskar mitt olivträd för två år sedan, var jag tvungen att testa... Jag satte helt enkelt "sticklingarna" i torv, och vände på krukan titt som tätt för att se om det kommit rötter. På hösten hade jag tröttnat eftersom det inte hade kommit några rötter, fast sticklingarna var gröna och fina, så krukan slängde jag in i gräset bakom växthuset och sen glömde jag bort dem. Nu i våras hittade jag krukan igen i en massa högt gräs. Och där var de, gröna och fina alla fem. Med jättefina rötter och två med blom.
Tänk så det kan gå...
grisell
Jag planterade ut trädet på kolonilotten för att slippa fundera över hur den skall övervintra. Skall bli kul att se om det fixar vintern. Hursomhelst är en växt i kruka som ett djur i bur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon