Full version: Bananplantor
grisell
Jag har två Musa Bananarama. Båda växer som tusan, men den ena har ett jättefint bladverk, medan den andra verkar lite vissen. Den brukar bara ha två blad samtidigt som sedan vissnar. De står bredvid varandra och har lyse 16 timmar/dag. Jag duschar dem flera ggr/dag.
Den vissna har nu fått ett sidoskott. Är det normalt? Vad kan det bero på att de uppför sig så olika?
Alexander-VG-zon3
att den bildar rotskott är orsaken . dom vissnar ner efter dom bildat rotskott och/eller efter dom blommat . dock kan det variera lite mellan art också . det är normalt att dom bildar rotskott dom blir sedan till en ny planta .
grisell
Jag förstår.
Varför skjuter den skott? Trivs den inte? Ska jag hugga ned den gamla plantan eller låta den vissna själv?
Och sedan den klassiska frågon: blir det några bananer?
Alexander-VG-zon3
den skjuter skott för att föröka sig , låt den vissna ner .
nej man får inga bananer om man inte har ett tropiskt palmhus och extra ljuse om vintern . får man är det sällsynt
Piccante
Bananer har vad som på fikonspråk kallas sympodial tillväxt, eller plantan förökar sig och växer vidare genom att få nya sidoskott. I odlingar hugger man alltid av skottet när man har skördat bananklasen för då stimulerar man att det kommer nya skott och nya plantor som kan bära frukt. Annars om man låter den vara så kommer det nya skott först när det första börjar vissna ned.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon