Full version: Hjorthornsolja
Monia
Snälla! Hjälp mig1 Var kan jag köpa hjorthornsolja? Jag bor i VästraGötaland.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag har köpt på Apoteket, men det är många år sedan i och för sig. Men fråga där, de kanske vet var annars. Tror jag har sett på Granngården med, men det är kanske utspätt då det ska användas på häst mot insekter. Kolla upp det med!
Hoppas att du hittar det du behöver!
Mvh
Fenja
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Monia @ 21-10-2007, 15:37) *
Snälla! Hjälp mig1 Var kan jag köpa hjorthornsolja? Jag bor i VästraGötaland.

Weibulls hade den alltid.
snuffe
Vad använder man den till ?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (snuffe @ 24-10-2007, 15:23) *

För att hålla bort kaniner , rådjur och sånt. Men det stinker........
snuffe
Tack !

Detta måste jag pröva !!
Berith
CITAT (snuffe @ 24-10-2007, 15:23) *

Man håller också insekter borta från hästar.
MariaS
JAg gör egen "rådjursolja". En tredjedel hjorthornssalt, en tredjedel chilipeppar och en tredjedel matolja. Sen doppar jag tygtrasor i blandningen och hänger upp i träden eller penslar ut på stolpar och stenar. Fungerar faktiskt riktigt bra på både älg och rådjur.
KURT
CITAT (MariaS @ 25-10-2007, 10:45) *
JAg gör egen "rådjursolja". En tredjedel hjorthornssalt, en tredjedel chilipeppar och en tredjedel matolja. Sen doppar jag tygtrasor i blandningen och hänger upp i träden eller penslar ut på stolpar och stenar. Fungerar faktiskt riktigt bra på både älg och rådjur.

Tvättsvampar, oasis eller något annat som suger upp bra fungerar också. Problemet är att regn tvättar ur dem, kan man sätta någon form av "regnskydd" så vore det bra.
Snigelhatare
Jag köpte hjorthornsolja för många år sedan i Danmark. För ännu längre sedan fanns det att köpa fritt i Sverige men sedan krävdes det att man gick via veterinär för att få lov att köpa det. Jag vet inte hur det är just nu.

Hjorthornsolja regnar inte bort, luktar vedervärdigt. Det gäller att inte få något på kläderna för det går inte att tvätta bort. Men det fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon