Full version: Rost på pepparmynta
Fenja
Detta våta år fick jag någonsorts rost på pepparmyntan. Bör jag behandla det på något sätt så att det inte kommer tillbaka nästa år? Med vad i så fall och när?
Tack på förhand!
Fenja
Gurkan
Mina myntor blir alltid fula och "rostiga" på sensommaren men mynta växer ju så frodigt och snabbt att man kan föryngra den många gånger varje säsong, dessutom är det nya skotten godare än de gamla tycker jag ...

För att bli av med rost (eller iaf. minska lite till nästa år) brukar man rekomendera att rensa bort och förstöra angripna växtdelar och vissna blad.

Vet inte om det beror på var man bor men här nere i Skåne tycker jag myntor brukar se ganska risiga ut i slutet av sommaren om dom inte har beskurits hårt/skördats några gånger under säsongen.
Fenja
Tack Gurkan, då har jag nog gjort som jag borde! Hoppas att det blir bättre nästa år. Myntorna har inte riktigt vuxit till sig här i år och jag skattar bestånden ganska hårt och ofta. Men rosten har liksom angripit den underifrån eller nerifrån, jag har inte varit med om att det gjort på det här sättet innan. Kanske är det allt regnande som är boven...
Mvh
Fenja
Piccante
Tror som Gurkan skriver att det bästa är att klippa bort angripna delar. mina nya myntor för året ser tyvärr oxå angripna ut, dessutom drabbades till och med myntan av mördarsnigel i år -cry-.gif Trodde de flesta skadedjur undvek aromatiska starka växter men nu har vi myntamarinerade sniglar i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon