Jill-Ulrika
Hej,
Har några väldigt tacksamma rosor i den nya trädgården, kanske inte i favoritfärgen men ändå, de blommar och blommar. Tyvärr har jag ingen aning om vad de är för sort eller typ och det vore ju bra med tanke på hur de ska skötas (trots att de klarat sig ypperligt med styvmoderlig behandling i flera år nu och ändå blommar fint).

Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett hum om vad det kan vara för typ/sort och ev hur dessa isåfall ska beskäras osv.

Utseende:
(Antagligen en rabattros)
små rosor ca 5 cm i diameter växer flera i klasar (fyllda, något flikiga kronblad?)
otroligt taggiga stammar, (det finns inte en taggfri zon någonstans!)
Buskigt grenverk på något sätt (tät?) kan bero på att den inte blivit beskuren på 4-10 år.
Färger: laxrosa och mörkrosa.
Doft: obefintlig.
har blommat sen i maj-juni, och har även några blommor nu i mitten av oktober (?!?)

Vad kan detta vara mån tro g.gif
noranettan
Först tänkte jag att det nog är någon av Fairy-rosorna. Men när du skriver att kronbladen är något flikiga tänker jag att det knappast kan vara något annat än Sommerwind. Den blommar hela säsongen precis. Jag har just nu inte någon bild att visa, jag kanske lägger in senare eller om någon annan har och kan visa om min teori håller. happy.gif Anette

Jill-Ulrika
Oj, oj, oj vad vackra Fairy-rosorna och Sommerwind är! tummenupp.gif
Om det ändå vore dem jag hade! Tyvärr är de alldeles för vackra för att vara något av de jag har men det finns dock vissa likheter. (Ska ta en bild i morgon om jag hinner innan det blir för mörkt).

Det finns dock vissa likheter mellan Fairyrosorna och de jag har som färgen och växtsättet, precis sådär i klasar men mina blommor är mer kompakta och antagligen något mindre...
Hittade en bild på odla som de liknar:
Jill-Ulrika
Det är kanske en buskros med små rosor?

Kolla nu finns det bilder i mitt album Rosenidentifikation. Var tvungen att springa ut och klippa av en själk för att fota den innan frosten tagit alla blommor. blink.gif
kerstin z5-6
Bäst vore bild .. annars gissar vi ju bara ..smile.gif
Christina i Taxinge~

Din bild visar en röd Grootendorst, tycker jag.....

noranettan
Jag håller helt med Christina. Det är en röd Grotendorst du har. rolleyes.gif Anette

Jill-Ulrika
bravo.gif Christina och Anette ni har så rätt! Det bara måste vara sådana jag har i trädgården, jättetack för hjälpen. Antagligen en lätt fråga för rosexperter men jag har verkligen ingen koll, så jag är tacksam för all hjälp.

Har läst lite om dem nu och de ska visst vara superhärdiga, robusta och blomma länge ( I know;)kallas även nejlikros eller rogusa. Tyvärr är de knappast unika, lite småtrista enligt min mening. I min rabatt blir det även en galen krock mellan hatfärgskombinationen nr 1 nämligen vallmorött och laxrosa giggle.gif det kanske bidrar till en lite mer unik prägel *fniss*
Kajsa

Här en bild, ja gillar dom mycket, har alla 3 färgerna.
noranettan
Men du, alla rosor behöver inte vara unika, man kan gilla dom ändå! Jag brukar plantera vita eller blå perenner blad de rosor som skär sig. Jag har många sådana planteringar! innocent.gif Anette
Kajsa
Du kan skära ner den hårt när den blivit för hög, blir närmare 2 m, själv tycker jag om när det blivit lite höjd i buskarna, men dom är ordentligt taggiga. Annars sköter dom sig själv, men lite gödsel ska buskarna ha ibland, då blommar dom rikligt till hösten.
Jill-Ulrika
CITAT (Kajsa @ 22-10-2007, 19:21) *
Du kan skära ner den hårt när den blivit för hög, blir närmare 2 m, själv tycker jag om när det blivit lite höjd i buskarna, men dom är ordentligt taggiga. Annars sköter dom sig själv, men lite gödsel ska buskarna ha ibland, då blommar dom rikligt till hösten.

Nu har jag klippt ner den till 2 dm över marken. För mycket? Hoppas inte. unsure.gif
Jill-Ulrika
CITAT (noranettan @ 22-10-2007, 19:18) *
Men du, alla rosor behöver inte vara unika, man kan gilla dom ändå! Jag brukar plantera vita eller blå perenner blad de rosor som skär sig. Jag har många sådana planteringar! innocent.gif Anette

Låter jättesnyggt med vita eller blå perenner för att mildra färgkrockarna. Själv funderar jag på att sätta ulleternell eller lammöron (något mjukt oc silvrigt )tillsammans med rosorna för att mjuka upp både färgkrockar och taggighet:) Men jag vet inte om de skulle trivas tillsammans med tanke på läge och jordmån. Ska kolla det:)
noranettan
Ulleterneller kan nog vara jättefint bland rosor. Däremot har jag själv inga goda erfarenheter av lammöron som gärna tar över. Men det finns ju flera olika sorters lammöron.....Själv är jag galen i klockor i alla former och penstemon. För att inte glömma liljor....och digitalis.....och.....
Jill-Ulrika
CITAT (noranettan @ 02-11-2007, 18:31) *
Ulleterneller kan nog vara jättefint bland rosor. Däremot har jag själv inga goda erfarenheter av lammöron som gärna tar över. Men det finns ju flera olika sorters lammöron.....Själv är jag galen i klockor i alla former och penstemon. För att inte glömma liljor....och digitalis.....och.....

Bra att veta att lammöronen kan ta över, olika former av klockor låter superfint att kombinera med rosor.

En annan kombination jag har funderat på är att kombinera vete tillsammans med vallmon mina röda och rosa Grootendorst? Men det kanske är lite väl långsökt och tokigt. Har aldrig sett något sådant i en trädgård:happy:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon