Full version: Koltrast insats
Jill-Ulrika
Hittade en liten koltrast under rodedendronbusken idag, den liksom paddlade sig fram med vingarna och verkade inte kunna stå på benen. Det verkligen sved i hjärtat att se den sådär och med tanke på alla skator och kajor runt omkring var det inte en rolig sits för den stackars lilla.

Visste först inte vad jag skulle göra, att ha ihjäl den var inget alternativ och inte heller att försöka låta den vara med tanke på skator, katter och kajor. Så jag googlade fram Fågelcentrum på nätet, fångade in fågeln och körde sen flera mil för att lämna in den. Inlämnandet gick bra, den verkade ha blivit hackad på av någon annan fågel, sa hon som tog emot den. Den verkade även ha skadat sitt ena ben. När jag väl lämnat av koltrasten kände jag mig fånig, vem kör flera mil för att ev. rädda en liten koltrast? Å andra sidan skulle jag göra det igen om jag hittade en annan skadad fågel. Är väl en mes för fåglar, helt enkelt. blush.gif
Berith
Bra gjort! tummenupp.gif
Krolliljan
CITAT (Jill-Ulrika @ 21-10-2007, 19:21) *
Hittade en liten koltrast under rodedendronbusken idag, den liksom paddlade sig fram med vingarna och verkade inte kunna stå på benen. Det verkligen sved i hjärtat att se den sådär och med tanke på alla skator och kajor runt omkring var det inte en rolig sits för den stackars lilla.

Visste först inte vad jag skulle göra, att ha ihjäl den var inget alternativ och inte heller att försöka låta den vara med tanke på skator, katter och kajor. Så jag googlade fram Fågelcentrum på nätet, fångade in fågeln och körde sen flera mil för att lämna in den. Inlämnandet gick bra, den verkade ha blivit hackad på av någon annan fågel, sa hon som tog emot den. Den verkade även ha skadat sitt ena ben. När jag väl lämnat av koltrasten kände jag mig fånig, vem kör flera mil för att ev. rädda en liten koltrast? Å andra sidan skulle jag göra det igen om jag hittade en annan skadad fågel. Är väl en mes för fåglar, helt enkelt. blush.gif

blomma.gif
Netha
Mest troligt avlivades koltrasten efter avlämnandet.

Jag tycker att ibland ska naturen få ha sin gång... döda eller dödas gäller i djurlivet.
Så är cirkeln och kanske ska vi människor inte gripa in alltför mycket.

Därmed inte sagt att jag tycker att du gjorde fel... jag skulle själv inte kunna avliva en skadad fågel...
men kanske överlåta det till någon mindre "blödig" att göra.
Jill-Ulrika
no.gif
CITAT (Netha @ 21-10-2007, 20:38) *
Mest troligt avlivades koltrasten efter avlämnandet.

Jag tycker att ibland ska naturen få ha sin gång... döda eller dödas gäller i djurlivet.
Så är cirkeln och kanske ska vi människor inte gripa in alltför mycket.

Därmed inte sagt att jag tycker att du gjorde fel... jag skulle själv inte kunna avliva en skadad fågel...
men kanske överlåta det till någon mindre "blödig" att göra.

Jill-Ulrika
CITAT (Jill-Ulrika @ 21-10-2007, 21:54) *
no.gif

Jag tycker det är bra att man inte låter naturen har sin gång i alla sammanhang.
Tänkt bara på hur trädgårdarna skulle se ut i så fall, för att bara ta ett exempel.
Lars-Olof Arvids
Menar du fågelcentralen utanför Kungälv så tror jag visst inte att de avlivade koltrasten direkt. De gör verkligen allt för att hjälpa skadade fåglar. Alla arter är lika mycket värda för dem, så du kan vara lugn för att de gör så gott de kan.

Olle
Farmor
bravo.gif Toppen att du gjorde dig så stort besvär för den lilla koltrasten.
ängsvädd
CITAT (Farmor @ 22-10-2007, 19:02) *
bravo.gif Toppen att du gjorde dig så stort besvär för den lilla koltrasten.

Det tycker jag också. Jag har fått det intrycket att viltjourer och liknande verkligen försöker rädda djuren. Bra att de finns. Jag är passiv medlem i en av dem.
Jill-Ulrika
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-10-2007, 11:23) *
Menar du fågelcentralen utanför Kungälv så tror jag visst inte att de avlivade koltrasten direkt. De gör verkligen allt för att hjälpa skadade fåglar. Alla arter är lika mycket värda för dem, så du kan vara lugn för att de gör så gott de kan.

Olle

Hej, ja det var fågelcentralen i Kungälv och min uppfattning är precis som du säger att det faktiskt gör vad de kan för alla fåglar oavsett art såg bl.a. flera måsar och en trutunge bl.a.
Wilmer
rose.gif

Jag tillhör den klemande skaran. Visserligen har jag slagit ihjälv halvdöda påkörda fåglar, men hittar jag någon hemma pysslar jag om dem. I våras letade jag efter ett ställe att lämpa av en skatunge på, men hittade inget tyvärr.

Wilma
ängsvädd
Hittade denna hemsida på nätet. En rikstäckande ideel förening - Katastrofhjälp för skadade fåglar och vilt. Man kan vara stödjande medlem i dessa föreningar.

http://www.kfv-riks.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon