Jag har grävt upp mina dahliaknölar idag. Nu efterlyser jag lite tips om hur jag ska göra i fortsättningen. Knölarna är jättestora med en massa jord emellan.
Jag har även grävt upp en massa montbretior. Hur ska jag göra med dom?
stennie
21-10-2007, 20:07
Ville bara säga att mina Montbretior har jag inte grävt upp på flera år och dom har förökat sig otroligt!
Dom här montbretiorna har stått i jorden i säkert 10 år. Dom har förökat sig så pass mycket att dom nästan inte blommade i år. Jag har hört att dom kan ta död på sig själv om man inte glesar ut dom. Det var därför jag grävde upp dom. Nu har jag alltså hur många lökar som helst. Jag efterlyser även lite tips om hur jag ska plantera dom till våren. Tidpunkt, djup och hur tätt dom ska sättas samt gödning.
stennie
24-10-2007, 16:27
Aha då försår jag...jag tror att jag planterade mina med ungefär 5 cm mellan och 5 cm djupt. jag hade nog planterat dom direkt...
TrädgårdsCalle
08-11-2007, 18:48
Tycker själv mycket om Dahlior, tycker faktiskt att själva arbetet med att gräva upp dem gör att de får ett "extravärde".
Glöm ej att etikettera dem på något vis, fram på vårkanten ångrar man om man inte hann namnsätta några.
Jag skakar av så mycket jord jag kan försiktigt utan att skada knölarna. Etiketterar dem, och lägger dem helt enkelt i pappkassar som jag förvarar i vårt frostfria svala garage. De flesta brukar klara sig. Har läst om vinterförvaring i lådor med sågspån tror jag, men detta har jag aldrig provat.(Skriv gärna kommentar till detta, någon som provat, eller har andra förslag) Det fungerar bra för mig tycker jag med ovanstående enkla metod. Skulle några inte klara sig gör det inte så mycket. Det blir ju fler och fler dahlior varje år eftersom man kan dela de största plantorna på våren och få nya plantor.
Fast, det är klart, om jag bara hade några enstaka ovanliga, mycket kära dahlior, skulle jag nog förvara dem lite mer "proffsigt", tipsa mig gärna !