noranettan
Jag kör en A-gallica till, Adèle Prévost. De första åren jag hade Adèle var jag inte så överdrivet förtjust i henne - köpte den mest för att det var en gallica. Men de sista två åren har jag ändrat mig. Den stadiga busken med vackert växtsätt och STORA tättfyllda blommor är lättälskad! Doften ska vi bara inte tala om. Det är nästan bara en nackdel med den här i övrigt helfriska damen och det är att hon lätt prolifierar (bildar knopp i blomman) Det är en sjuklig avvikelse som Adèle nästan har som signum, men den här sommaren är det ganska många gallicor som har drabbats. Vädret kan jag tänka mig. Bilderna är inte några höjdare, Adèle har en röd färg som jag har svårt att fånga på bild. Håll till godo ändå!

angel_not.gif Anette
renate
Jag bara älskar min Adele P,ok det där med knopp i blomman är en liten konstighet men de stora blommorna är så underbara.I år har min Adele vuxit sig riktigt stor.Jag har sticklingar på G som till våren ska ut på friland.

PICT6335.JPG

Tydligen är detta den enda bilden jag har från förra sommaren,hon gillade inte allt regnande.
noranettan
Vad kul Renate att du har sticklingar på G. Annars är den rara Adèle inte så lättstucken!!! GRATTIS!
rolleyes.gif Anette
Kajsa
Jättefin, blomman ser bollig ut, i LÅG står ca 1.2 x 1.2 m stämmer det ?
Mejal
Detta är nackdelen med många Gallicor, att de är så svåra att fotografera och få rätt färg på.... Men varför har jag inte denna skönhet i min samling?
noranettan
Jag tycker nog att Adèle håller höjden alldels själv bra. Annars är ju LÅGs måttangivelser också en hint om vilken höjd de gör sig bäst i. Det är ~1-1.2 meter på de flesta gallicor, men en del får man ta sekatören till hjälp på om man vill ha det riktmärket. Jag låter en del av mina gallicor bli högre.
rolleyes.gif Anette
Anna NV Uppsala
Är inte Adèle lättstucken? Det var min första stickling! En gren gick av, jag bara petade ner den i jorden, och den fortsatte växa som om inget hänt!

En härlig maffigt röd pampig ros!
renate
CITAT (Anna NV Uppsala @ 22-10-2007, 23:04) *
Är inte Adèle lättstucken? Det var min första stickling! En gren gick av, jag bara petade ner den i jorden, och den fortsatte växa som om inget hänt!

En härlig maffigt röd pampig ros!

Så gjorde jag med Anna,nu står de i roskrukor nergrävt i kallväxthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon