Full version: Ekollon sökes
Trädet (ZonV)
Jag försöker att plantera en liten ekskog vid älven (Zon V). I år har ekollona bara fått en storlek som en större hasselnöt, tycker inte
det är något att plocka då, eller vad tycker ni? Så därför är det någon i svea som har ekollon omkring sig, som har ork/lust att plocka 2-3 liter ekollon åt mig. Ju högre zon med livsduglia ekollon desto bättre....!!

Erbjuder rhododendron melle eller Rhododendron luteum sweet som utbyte.

PM mig!

Tack!

##Sista Sopranos börjar snart....##
Anders Roslagen
Är det bara liv i ekollonen så gör det inte så mycket att de är små. De har inte lika mycket energi men kommer de i normal jord brukar de kunna hävda sig utan så stor reservproviant. I år är de nog små av torkan, ni hade väl också torrt? Här är det smått också nämligen.
Trädet (ZonV)
Alltså gör det inget att ekollonen är lite större än en hasselnöt, de har bara mindre reservenergi. Klarar sig lite sämre att konkurrera då. Jag trodde att ekollon måste ha mini storlek för gro, men tydlig inte enligt dig. Bra då vet jag.
Här har det inte varit onormalt torr sommar, nästan normal sommar tror jag. Kanske något för få soldagar. Temperatursumman blev nog låg tror jag.
mojan
I år har våra ekar satt ovanligt många ekollon. (Normalstora) Kanske ett dåligt tecken?! Vi har fraktat bort många korgar fyllda med ollon. De är rent livsfarliga när de ligger som en matta på sluttande stigar i trädgården.
Huggorm
Skulle nog kunna plocka ihop några liter ekollon åt dig, men jag håller till i bohuslän zon 1/2 så det är frågan om hur de ekarna skulle trivas i zon 5
Trädet (ZonV)
Huggorm>>>Tack för att du vill hjälpa mig med mitt I-landsproblem.... Jag tror nog att det skiljer nog för mycket
av växtsäsongen för att det blir bra att plantera "dina" ekollon hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon