Trdet (ZonV)
21-10-2007, 20:18
Jag frsker att plantera en liten ekskog vid lven (Zon V). I r har ekollona bara ftt en storlek som en strre hasselnt, tycker inte
det r ngot att plocka d, eller vad tycker ni? S drfr r det ngon i svea som har ekollon omkring sig, som har ork/lust att plocka 2-3 liter ekollon t mig. Ju hgre zon med livsduglia ekollon desto bttre....!!
Erbjuder rhododendron melle eller Rhododendron luteum sweet som utbyte.
PM mig!
Tack!
##Sista Sopranos brjar snart....##
Anders Roslagen
21-10-2007, 21:56
r det bara liv i ekollonen s gr det inte s mycket att de r sm. De har inte lika mycket energi men kommer de i normal jord brukar de kunna hvda sig utan s stor reservproviant. I r r de nog sm av torkan, ni hade vl ocks torrt? Hr r det smtt ocks nmligen.
Trdet (ZonV)
22-10-2007, 17:59
Allts gr det inget att ekollonen r lite strre n en hasselnt, de har bara mindre reservenergi. Klarar sig lite smre att konkurrera d. Jag trodde att ekollon mste ha mini storlek fr gro, men tydlig inte enligt dig. Bra d vet jag.
Hr har det inte varit onormalt torr sommar, nstan normal sommar tror jag. Kanske ngot fr f soldagar. Temperatursumman blev nog lg tror jag.
I r har vra ekar satt ovanligt mnga ekollon. (Normalstora) Kanske ett dligt tecken?! Vi har fraktat bort mnga korgar fyllda med ollon. De r rent livsfarliga nr de ligger som en matta p sluttande stigar i trdgrden.
Huggorm
25-10-2007, 12:54
Skulle nog kunna plocka ihop ngra liter ekollon t dig, men jag hller till i bohusln zon 1/2 s det r frgan om hur de ekarna skulle trivas i zon 5
Trdet (ZonV)
25-10-2007, 13:40
Huggorm>>>Tack fr att du vill hjlpa mig med mitt I-landsproblem.... Jag tror nog att det skiljer nog fr mycket
av vxtssongen fr att det blir bra att plantera "dina" ekollon hos mig.