Netha
Började just nu...

Veteran-TV
UR. Samhällsprogram. Ingen lyssnar. Stina är 91 år när hon tar sitt liv. Efter flera avslagna vädjanden till kommunen om att få flytta till ett servicehus dränker hon sig i en sjö. Hör Stinas släkting Britt berätta. Özz provar på kolonistugelivet. Bobbo besöker ett äldreboende som har husdjur. Text-tv 199. Även 23/10.
(22:10 - 22:40)
Piccante
CITAT (Netha @ 21-10-2007, 22:11) *
Började just nu...
Veteran-TV
UR. Samhällsprogram. Ingen lyssnar. Stina är 91 år när hon tar sitt liv. Efter flera avslagna vädjanden till kommunen om att få flytta till ett servicehus dränker hon sig i en sjö. Hör Stinas släkting Britt berätta. Özz provar på kolonistugelivet. Bobbo besöker ett äldreboende som har husdjur. Text-tv 199. Även 23/10.
(22:10 - 22:40)

Tragiskt med Stina crying.gif Dessutom finns det många gamla med stort vårdbehov som inte är i stånd att varken vädja eller dränka sig heller, för de är i för dålig kondition för båda delar. Vet inte om vården blev så mycket "värdigare" sen man slog in på den vägen att gamla ska bo själva hemma så länge det går. Många far väldigt illa i hemmet när de inte klarar sig själva längre men tyvärr var många kommuner snabba att skära ned på vårdplatserna. Men sånt ska inte behöva hända ranting.gif
vindspel
Jag vet inte vad det är för syn på våra äldre i samhället, är det ätterstupan som gäller. sad.gif De ska vara glada att de vill in på ett äldreboende. Det måste väl ändå bli dyrare med hemtjänsten, om det nu är pengar som styr det. För att inte tala om när de äldre kommer in på sjukhuset. Då får de inte den behandlingen som en yngre skulle få. Min morfar ramlade hemma och åkte upp för att kolla sig, inget fel men de behöll honom för observation över natten. Han var frisk som en nörkärna när han åkte in men där var så kallt på rummet att han fick lunginflamation. Fick han ngt pencelin? Nej, han var ju så gammal så det kvittade. Jag ringde och skrek på dem så de satte in dropp i ett dygn och sen stängde av det igen ranting.gif . Så slutade hans liv sad.gif . En härdad fd militär på 91 år som ville bli 100 år. Han ville till ett servicehus för han var så social men nej, han var för frisk.
Fyyy, för den behandling de gamla får rtfm.gif
MariaS
Ja många gånger handlar det ju om det sociala också. En gammal människa som sitter ensam i en lägenhet med tillsyn en gång i veckan, kan man väl knappast kalla för värdigt socialt leverne. Det går ju ann så länge de äldre har möjlighet att själva ta sig ut och fram i samhället. Men många sitter där själva med sina gamla fotoalbum och vet inte vad de ska hitta på. Visst är de friska, men benen vill inte längre och hörseln är inte vad den borde varit, många ser sisådär också. På hemmet får de åtminstone träffa fler i samma situation, men för att komma in där måste man vara så sjuk att man i regel inte klarar sig själv längre, helst ska man vara dement också, så de kan bli behandlade som "såna där". De säger att samhället ska ta hand om de sina, men det vete katten om det inte var bättre förr, för då fick faktiskt de flesta gamla i alla fall kontakt med andra människor, även om det var fattigt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja jag säger också fyyy för den Behandling våra gamla får.

För flera år sedan fick ju förra regering för sig att man skall ta bort ålderdomshem. Många platser försvann för dom gamla skall ju sitta hemma i sin ensamhet i egen lägenhet.

Hemtjänsten finns ju , heter de. Ja det finns säkert många fina människor som jobbar inom hemtänsten men ändå fungerar den inte.

Jag vet, jag har en 92 årig svärmor. Hon hade hemtjänst när hon kom hem från sjukhuset, fortfarande svårt sjuk. På ansökan om plats på äldreboene blev det avslag. Men när jag var tillräckligt förbannad och tänkte att röra om i grutan rejält då fanns det plötsligt plats.
En dag innan mötet, då jag säkert hade rivit hela huset, fick hon plats. Hon kunde t.o.m. välja mellan 3 olika rum. Also fanns det plats.

Jag tycker så synd om dom gamla som sitter hemma hela dagen ensam. Maten dom får hem är oftast ingen människoföda egentligen. Hemtjänsten springer in under några minuter, mera tid har dom inte. Städning ja den skiter man i, rent ut sagt. För om du får en städning var 3. eller 4. Vecka upp till axelhöjd då frågar jag mig wem som städer högre upp??

Inte alla har anhöriga eller dom är långt borta.

Vi åkte många gånger om dagen till min svärmor när hemtjänsten inte kom. Och då var det bara att sticka med detsamma. Efter några veckor var vi så slut allihopa (min sambo har ein syster) att det var nära tt vi hade klappat ihop alla.

Tänk om dom äldre fick komma till servicehuset ( som man kallar det så fint nuförtiden) i tid. Slipper att tänka på mat, på städning osv. Dom hade folk runtomkring sig och vill dom inte det, ja då går dom till sitt rum. Inte som det är nu, man måste ha huvudet under armen och vara helt borta innan man får en plats på äldreboende.

Och skyll nu inte på regeringen nu, för det började förra regeringen med.

Oh herre gud , det blev ju nästan en roman...

Elisabeth
Alba
Fruktansvärt.......91 år och får ingen hjälp. Måste ta ett beslut själv att avsluta sitt liv.
Netha
Skrämmande är det att äldre människor oftas räknas som enbart en belastning.
Inte många beslutsfattare verkar fatta att också de själva blir gamla och mest troligt i behov av vård och omsorg.

Det var väl inte så länge sedan en 98-årig kvinna nekades flytta till äldreboende, motiveringen var att hon var för pigg.
Minns att det slutade med att kvinnan ifråga flyttade till annan ort där hon fick komma till äldreboende.

Det är sååå många anhöriga som är på gränsen att gå i väggen. De sliter och får knappt någon avlastning...
allt detta för en skitpenning jämfört med vad det skulle kosta kommunen att ha anställda hemvårdare
el ge plats på boende.

Inte spelar det någon roll vilken regering vi har, detta har pågått så länge.
Det krävs nog en folkets revolution om man ska få makthavarna att börja bry sig och tänka lite mer mänskligt.
Nu ska allt ut på entreprenad (har så gjort i många år) allt ska ge vins, till o med vården måste ge klirr i kassan.
Sjukt är det. mad.gif
Boxer
Sånt här skär som en kniv igenom hjärtat. Äldre människor är värda all respekt. Hänsyn och kärlek är ett minimum som de ska ha tillbaka, speciellt när de behöver det som mest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon