Full version: Gillar ni kossor?
Biggan_
Jag tycker kossor är helt underbara! wub.gif

[attachment=8656:008.jpg] [attachment=8657:009.jpg]

[attachment=8658:051.jpg] [attachment=8659:057.jpg]

[attachment=8660:058.jpg] [attachment=8661:060.jpg]

[attachment=8662:061.jpg] [attachment=8663:064.jpg]

[attachment=8664:065.jpg] [attachment=8665:069.jpg]

[attachment=8666:071.jpg] [attachment=8667:081.jpg]

....och några till!

[attachment=8668:133.jpg] [attachment=8669:132.jpg]

[attachment=8670:082.jpg]
Piccante
Kor i sin rätta miljö är vackert. Hoppas vi får mer bilder från koskådning framöver biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Markus_H @ 22-10-2007, 00:43) *
Hoppas vi får mer bilder från koskådning framöver biggrin.gif

rotfl.gif
Berith
Jaa jag gillar kossor! kompiskram.gif Jättefina bilder.

Och så viga dom kan vara! w00t.gif Liiiiite längre tunga bara så hade hon nog fixat det.
Gossen Ruda
Muuuuuuh. Som gäst hos några släktingar på ett torp på Österlen blev jag fascinerad när korna efter vattendrickande slickade sig i näsan. Perfekt precision och snabbt gick det, slaft, slafs. Som en del vet så biter inte korna av gräs och annat, dom drar av det med tungan. Fö passar kossorna i delat tillstånd perfekt i stekpannan. rolleyes.gif
anna_rispan
Jag gillar kor! De är ju vackra och häftiga! De har intressanta krumbuktiga rörelser för sig och de har så uttrycksfulla ögon.
sanakan
Kor för mig är bara de av honkön, vissa av de där ser ut som tjurkalvar. Men lika söta och vackra är de för det! De ser så insiktsfulla ut med sina stora ögon. (Men ibland ser de lite korkade ut också, hihi, när man stannar vid en hage och alla stirrar på cykeln som om den vore från mars).

Jag är glad över att jag slutade äta dessa vackra varelser för flera år sedan.
Farmor
Så många härliga kobilder! Blir lite beklämd bara när jag tänker på att dom ska bli mat. Särskilt dom småkrulliga är ju lite som gosedjur, fast i största laget förståss. giggle.gif
Netha
Javisst är kossor helt underbara... jag har till o med mjölkat såna i unga år.

Men nu tycker jag de är skrämmande stora... skulle inte våga gå in i hagen. tongue.gif

Jättefina bilder Biggan. smile.gif
huskatt
Kossor är trevliga djur.Hur skulle man klara sig utan mjölk?Hemskt...
Blomstertanten
Här är en till med koskräck ! tongue.gif

Dessutom luktar de inte gott ! no.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 22-10-2007, 06:51) *
Jaa jag gillar kossor! kompiskram.gif Jättefina bilder.

Och så viga dom kan vara! w00t.gif Liiiiite längre tunga bara så hade hon nog fixat det.

Hade hon fixat det hade jag nog inte fotat! naughty.gif
malin72
men titta där är ju dom där långhåriga söta sakerna...sånna har vi i närheten och jag stirrar på dom varje gång vi kör förbi dom e så söta wub.gif
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2007, 07:55) *
Muuuuuuh. Som gäst hos några släktingar på ett torp på Österlen blev jag fascinerad när korna efter vattendrickande slickade sig i näsan. Perfekt precision och snabbt gick det, slaft, slafs. Som en del vet så biter inte korna av gräs och annat, dom drar av det med tungan. Fö passar kossorna i delat tillstånd perfekt i stekpannan. rolleyes.gif

Jo, det ser ju ut som dom går och dammsuger när dom betar.

CITAT (anna_rispan @ 22-10-2007, 11:17) *
Jag gillar kor! De är ju vackra och häftiga! De har intressanta krumbuktiga rörelser för sig och de har så uttrycksfulla ögon.

Har du sett vilka ögonfransar dom har Anna?
Biggan_
CITAT (sanakan @ 22-10-2007, 13:33) *
Kor för mig är bara de av honkön, vissa av de där ser ut som tjurkalvar. Men lika söta och vackra är de för det! De ser så insiktsfulla ut med sina stora ögon. (Men ibland ser de lite korkade ut också, hihi, när man stannar vid en hage och alla stirrar på cykeln som om den vore från mars).

Jag är glad över att jag slutade äta dessa vackra varelser för flera år sedan.

Fast inte står jag och tänker på kossan på en äng när jag väljer köttpaket i affären, det hade ju inte gått! angel_not.gif

CITAT (Farmor @ 22-10-2007, 18:55) *
Så många härliga kobilder! Blir lite beklämd bara när jag tänker på att dom ska bli mat. Särskilt dom småkrulliga är ju lite som gosedjur, fast i största laget förståss. giggle.gif

Dom småkrulliga tycker jag också ser jättegosiga ut!

CITAT (malin72 @ 23-10-2007, 11:20) *
men titta där är ju dom där långhåriga söta sakerna...sånna har vi i närheten och jag stirrar på dom varje gång vi kör förbi dom e så söta wub.gif

....och dom stirrar tillbaka såklart! rotfl.gif Dom tycker nog du är söt också! biggrin.gif

CITAT (Netha @ 22-10-2007, 18:56) *
Javisst är kossor helt underbara... jag har till o med mjölkat såna i unga år.

Men nu tycker jag de är skrämmande stora... skulle inte våga gå in i hagen. tongue.gif

Jättefina bilder Biggan. smile.gif

Tack Netha!

CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2007, 09:46) *
Här är en till med koskräck ! tongue.gif

Dessutom luktar de inte gott ! no.gif

Men kossor är väl inte farliga, det är väl tjurarna man skall akta sej för!
Tesa
Jo..jag gillar kor...särskilt när man ser dem på bete...men inte när dom sparkas eller knuffas eller knör eller trampar av sig mjölkmaskiner och skiter mig i stöveln......Är nog lite mätt på kor just....
Och för att tillägga en del...en del kor är SÅ viga...och har tillräckligt lång tunga..
Berith
CITAT (Biggan_ @ 23-10-2007, 11:19) *
Hade hon fixat det hade jag nog inte fotat! naughty.gif

CITAT (Tesa @ 23-10-2007, 11:51) *
---
Och för att tillägga en del...en del kor är SÅ viga...och har tillräckligt lång tunga..

Hrmmm... blush.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Tesa @ 23-10-2007, 11:51) *
Jo..jag gillar kor...särskilt när man ser dem på bete...men inte när dom sparkas eller knuffas eller knör eller trampar av sig mjölkmaskiner och skiter mig i stöveln......Är nog lite mätt på kor just....

Nu fick jag mig ett gott skratt. inte heller gillar man dom när dom viftar med svansen och man får den i ansiktet när man mjölkar...

Annars älskar jag kor... hade hand om många kor i mitt liv som bondkärring

Elisabeth
anna_rispan
CITAT (Biggan_ @ 23-10-2007, 11:22) *
...
Har du sett vilka ögonfransar dom har Anna?

Jaaaa, jag vågade inte skriva att jag gillar deras oemotståndliga långa ögonfransar. Tänkte att då kanske folk missförstår mig på nåt sätt. Jag står inte o hänger vid kohagar o stirrar fånigt dagarna i ända ju.
vindspel
Jag tycker också om kor. De ser såååå snälla ut. Synd med alla flugor som surrar omkring dem wink.gif
Gossen Ruda
Alla som gillar kor men som inte vill äta dom borde vara tacksamma mot oss köttätare. Hade det inte funnits avsättning för kossorna som mat skulle det vara ganska kofritt i hagarna. Mjölkkorna går väl mest inomhus och det skulle bara vara en bråkdel kvar i jämförelse med nu.
Tesa
Jojo...det är ju trots allt lag på att kossorna ska gå ute minst tre månader om året (lite olika i olika delar av landet) ...även om de är mjölkkor. Visserligen struntar en och annan bonde i det men de flesta har allt sin kossor ute...och sina kvigor...
De flesta köttdjur däremot ser aldrig solens ljus eftersom de slaktas vid ca ett års ålder och först då nångång måste de ut enligt lagen...inte alla men många har det faktiskt så. Och det börjar bli kris i köttdjursbranschen också för det finns så lite mjölkkor kvar..för hälften av alla kalvar blir ju tjurar och de föds upp till slakt..
stina
Jag har en kofundering. Varför får inte kor spån eller halm att ligga på inne i ladan? Dom är ju liksom så knotiga i kroppen så det måste göra ont att ligga på hårda golvet. Hästar har ju alltid en mjuk bädd - varför denna orättvisa?????

Någon bode som kan svara kanske?
anna_rispan
CITAT (stina @ 23-10-2007, 21:19) *
Jag har en kofundering. Varför får inte kor spån eller halm att ligga på inne i ladan? Dom är ju liksom så knotiga i kroppen så det måste göra ont att ligga på hårda golvet. Hästar har ju alltid en mjuk bädd - varför denna orättvisa?????

Någon bode som kan svara kanske?

Får de inte??

Jag trodde det. Jag har ett svagt minne av att det låg sånt på golvet hos korna när jag hjälpte till i en ladugård. fast det fins säkert proffs som kan svara.

Men kvigorna skule jag bädda åt det minns jag hundra procent. smile.gif
Tesa
Det skulle bli ohållbart om man hade tjocka lager med strö under varenda ko...man skulle slita ihjäl sig..det handlar ju inte om några få stycken, en svensk medelgård har idag drygt 50 kor. Det fungerar i djupströbäddar som man bara fyller på med nytt strö och sen kör ut en eller ett par ggr om året. De flesta har gummimattor på båsarna nuförtiden som man strör med ett tunnare lager halm eller spån...mest för att hålla djuren torra och rena. I en del lösdrifter har man komadrasser som är lite tjockare och formar sig efter kon..De är såpass mjuka att man kan falla handlöst på knä utan att det gör ont..har testat..! Men man strör tunt på dem också..
fruberglund
Älskar kossor. Speciellt såna som får plats i vitrinskåpet...

Visst är de så söta (fast den som knuffade på min bil en gång när jag satt i den var inte så söt laugh.gif ).
pejori
här ärb en "kossamorsa" till...tycker dom är urtypen för tryggheten tummenupp.gif
dessa uttrycksfulla ögon och den fuktiga mulen...helt underbara tummenupp.gif
Wilmer

Sötnosar som precis släppts på bete!

Wilma

LindaLunda
Näää jag har KOSKÄCK -fear-.gif !!!
På håll ok.. men umgås help.gif fear.gif NÄääääää !!!!

Linda
Wilmer
Å, Linda, de är så mysiga med sina sträva slaskiga tungor och sötaktiga doft. Bara de låter bli att vifta en med svansen i ansiktet och skita i stövlarna laugh.gif

Wilma
LindaLunda
help.gif NEEEEJJJj... det är inte kul att vara 5 år mitt i en hage....... och en flock kossor kommer springande mot sig.... och ens orädde pappa står på andra sidan jättekossorna!!! HUGA... FY FÖR KOR!
Tacka vet jag gosiga vovvar....
Linda
Wilmer
Nä fy, det låter inte så trevligt alls. Bättre att börja i pappas/mammas famn i flocken i den åldern!

Wilma
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 24-10-2007, 09:35) *

Sötnosar som precis släppts på bete!

Wilma

Åh vilken våryra! wub.gif
Betty
CITAT (LindaLunda @ 24-10-2007, 17:39) *
Näää jag har KOSKÄCK -fear-.gif !!!
På håll ok.. men umgås help.gif fear.gif NÄääääää !!!!

Linda

Jag instämmer till fullo! Kor är fina på bild och i gryta - men live... näe tack, absolut inte! -fear-.gif
Castea
Älskar kor...

wub.gif
Betty
CITAT (Castea @ 25-10-2007, 22:31) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Alldeles lagom långt avstånd tycker jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon