Full version: Passionsfrukt
ikah
I våras sådde jag några frön från en passionsfrukt.. och nu är plantorna ca 30 cm höga... Vad jag undrar är hur jag ska sköta dem nu?
Blir det bara en enda lång ranka?
Max
Hej
jag har nyss sattit några passionsfrön, hoppas dom blir fina.
har du fått nåt tips om hur man ska sköta dom ?
Towanda
Det är en kläng/slingerväxt, så man lär skaffa någon spaljé eller så åt den. För övrigt har jag ingen större koll. =)

Mvh,
Lena
Nutten
Mycket ljus (ej direkt sol) och vattna rätt ofta! Passisar dricker som bara den...

Rankan får så småningom sidorankor. Vill man påskynda det hela går det naturligtvis bra att toppa den
Veganvarg
Jag har oxå passionsfruktsplantor (som är ca 15-20 cm höga).

Hur stora ska de vara innan man kan toppa dem?

mvh
/Ylva
Blomstersmurfen
Välj själv när du toppar dem. Själv har jag passion istället för gardiner i söderfönster. Mycket dekorativt faktiskt. De är inte svåra på något sätt, bara de får nåt att klättra på. Ett par trådar är allt jag har upp i fönstret, sen sitter dom i gardinstången av sig själva, fast jag får ju leda dom så att det blir som jag vill, förstås. Och klippa när de vill sticka iväg åt fel håll. Ganska mycket vatten, men låt dom torka ut mellan vattningarna, det klarar dom utan problem, och så lite näring ibland så där (de växer väldigt fort ändå). Lycka till!
Christer
Har min ute på altanen och vinterförvarar den i garaget med alla andra blommor vi har min är ca: 2 meter hög nu och blommar helt otroligt, dom kräver ganska mycket näring och vatten. klipper in alla sidoskott när den ställs in för vintern tongue.gif
Towanda
Har satt passionsblommor som nu är ca 10 cm höga. De står lite trångt, när kan jag omskola dem?

Passar på att fråga på en gång när jag ändå är i farten, hur stora ska mango och physalis vara innan man kan omskola dem?

Mvh,
Lena
Hans i Mälardalen
Det är viktigt att inte blanda ihop passionsfrukt och passionsblomma.
Passionsfrukt blommar inte enligt min erfarenhet. Jag har haft tre ruggor med passionsfrukt i ca 3 år nu, de har inte blommat ännu. Det var kärnor från passionsfrukt som jag satte. Passionsblommor däremot sår man frön för de vackra blommornas skull. biggrin.gif

MvH
lolo
Hej! Hans i Mälardalen - det var intressant att veta! Jag har själv odlat frön från passionsfrukt från ICA i våras och rankorna växer o växer. Men nog ska de väl kunna blomma i alla fall, eller? Mina har stått utomhus hela sommaren där de trivts, och jag räknade lite kallt med att de faktiskt skulle blomma snart efter en svalare period utomhus..... Bladen är treflikiga och växten har också de där typiska "snörena" som kännetecknar passionsblommor - vad är då skillnaden jämfört med passionsfrukten?

undrar Ann-Louise i Umeå huh.gif
kerstin z5-6
Passiflora-passionsfrukt blommar visst !
är en förvedad flerårig klätterväxt som kan bli upp till I 5 m lång. Plantan är försedd med spiralsnodda klättertrådar. Blommorna är vit-violetta och doftar mycket gott. Därför används passionsväxter också som prydnadsväxt.
Sådda frö från odlade passionsfrukter ger ofta hybrider -osäkert om de ger ätbar frukt o blomfärgen ? likaså?
hälsar K
Towanda
CITAT (Towanda @ 15-09-2003, 16:52)
Har satt passionsblommor som nu är ca 10 cm höga. De står lite trångt, när kan jag omskola dem?

Passar på att fråga på en gång när jag ändå är i farten, hur stora ska mango och physalis vara innan man kan omskola dem?

Mvh,
Lena

Det var ingen som visste eller?
lolo
Hej! Jag har ingen erfarenhet av dessa två exotiska frukter, men jag råder dig att titta på hur rötterna utvecklas. Passionsfrukten har jag däremot provat själv och dess rötter avslöjar att den vill ha stor kruka att växa i. Generellt är det så att man bör ge växten en större kruka när det kommer rötter underifrån. Nån annan som vet?
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
kerstin z5-6
Passiifloran växer med krukstorleken , kan fylla ett helt rum om den får tillräckligt med rotspace smile.gif javisst när rötterna fyller krukan kan man byta storlek .
Towanda
Ok, tack. =)

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon